Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

HomeHome
SitemapSitemap
RubenRuben
KartenKarting
WKWorld Championship
The Dutch ValueThe Dutch Value
Kalender 2015Calendar 2015
Kalender 2016Calendar 2016
SponsorsSponsors
Hall of FameHall of Fame
BlogBlog
KalenderCalendar
ResultatenResults

robin




Naam: Robin Borremans
Geboortedatum: 31 januari 1986
Nationaliteit: Belgische
Woonplaats: Schriek





7 augustus 2014, Middelburg

Robin Borremans is misschien wel de snelste indoorkarter ter wereld. Waar over snelheid nog valt te twisten, staat één ding als een onomstotelijk feit overeind, Robin is tweevoudig wereldkampioen indoorkarten. De uit Schriek afkomstige Vlaming is al jarenlang een vaste waarde in de wereldtop van het indoorkarten en was de afgelopen jaren
robin (02)
de te kloppen man tijdens de mondiale titelstrijd. Juist tijdens één van de eerdere edities van het WK leerde ik hem kennen, nu alweer 5 jaar geleden in Brazilië. Sindsdien hebben we elkaar regelmatig het vuur aan de schenen gelegd op de baan en houden we er tevens ook een prima vriendschap op na naast de baan. Als tweevoudig wereldkampioen, maar vooral ook als waanzinnig goede coureur verdient hij als geen ander een plekje in deze Hall of Fame.

Robin is iemand die je op het eerste gezicht niet direct zou aanzien voor een topkarter, hij is lang, flink van postuur en ook zijn krullen dragen bij aan een onschuldig voorkomen. Maar eens je het een keer tegen hem hebt opgenomen op hetzelfde gewicht dan zal dit beeld al snel volledig veranderen. Een jaar of twee geleden bestempelden sommigen Robin als de beste rijder die nog nooit op het podium van het WK had gestaan. In mijn ogen zorgde een combinatie van een variërende dosis pech en misschien
robin (15)
een klein gebrek aan meedogenloosheid op de baan ervoor dat hij van 2007 tot en met 2011 het podium misliep, een aantal keer op een haar na. In 2012 rekende Robin echter voorgoed af met dit stempel door op zeer indrukwekkende wijze de wereldtitel te veroveren. Hij was heer en meester op de Duitse piste in Essen, vanaf dag 1 was hij niet bij te houden en zonder veel gevechten aan te moeten gaan reed hij, zo leek het, moeiteloos naar zijn 1e wereldtitel toe. Een jaar later liet hij in het Deense Arhus ook in man tegen man gevechten zien dat hij kan racen als geen ander en liet wederom alle concurrenten achter zich. Aan de top komen is lastig, maar er blijven nog veel lastiger wordt vaak gezegd. Tweemaal achtereen de beste van de wereld worden is een ongekende prestatie die weinigen ooit nog zullen herhalen. Niet geheel verrassend is hij na de afgelopen jaren ook recordhouder in een aantal veelzeggende WK-statistieken.

Typerend voor Robin is dat hij veel minder races rijdt dan veel van zijn (WK-) concurrenten. Hij kiest zorgvuldig zijn wedstrijden uit, en staat er dan ook meteen weer. Gezien het aantal races dat hij rijdt is het heel erg knap hoe snel hij zich aanpast aan de omstandigheden en daar het maximale uithaalt, de kenmerken van een kampioen, en dat is hij. Ook uit jarenlange deelname aan de Belgische Belkart kampioenschappen, waar tijdrijden het devies is, blijkt dat Robin op pure snelheid moeilijk te verslaan is. Maar liefst 4 Belkart titels staan op zijn palmares, en daarnaast won hij ook de KartGrid Cup titel bij de teams in 2010. Naast zijn 2 individuele titels is Robin ook recordhouder met 6 WK-titels in teamverband, en won hij ook de prestigieuze 24 uur van Brussel. Hij mag dan misschien geen erelijst van 10 pagina’s hebben als sommige andere veelvraten in de kartsport, maar alle echt belangrijke titels prijken wel op zijn palmares.

Wat maakt hem dan zo snel vraag je je misschien af? Talent dat helpt natuurlijk, maar vooral zijn toewijding is groot, hij is iemand die het rijden tot in detail kan analyseren en op basis daarvan zijn voordeel kan behalen. Het mooie is dat je met hem uren kan discussiëren over manieren om sneller te gaan, om die laatste tiende te vinden, maar dat hij
robin (07)
zich ook kan afsluiten van alles en iedereen op het moment dat hij achter het stuur plaatsneemt. Op dat moment is het gewoon Robin tegen de klok, meer nog dan Robin tegen zijn tegenstanders. Het gegeven dat hij meer bezig is met zijn eigen tijden te optimaliseren dan met het verslaan van zijn tegenstanders is misschien wel zijn grote kracht. Robin is iemand die zich niet snel gek laat maken op belangrijke momenten, hij benaderd zijn races zeer gedecideerd en weet als geen ander te pieken op de goede momenten. Hij is een rijder die niet snel over het randje zal gaan, altijd relaxed en zelden zal je hem gekke acties zien maken. Dit merk je ook naast de baan, waar je met Robin ook prima een biertje kan drinken. Ook al is de race niet gegaan zoals hij dat misschien had gewild, hij laat de sfeer er niet door bederven, het lijkt hem weinig te doen.

Ik ben benieuwd waar hij zijn sportieve pijlen nog op heeft gericht, en op welke momenten hij nog bereidt is om de boog weer op volle spanning te brengen. Precies vijf jaar nadat ik hem leerde kennen zijn we opnieuw in Brazilië voor het WK karten, een mooi moment om deze topper eens stevig te ondervragen, en hem een aantal lastige dilemma’s voor te leggen. Uiteraard heb ik ook weer een viertal andere mensen gevonden om hun zegje te doen over Robin.

Interview

Wanneer ben je met karten begonnen en hoe kwam je er mee in aanraking?
robin (01)
“Vroeger gingen we met de familie altijd karten met verjaardagen op de kartbaan in Herselt, ik zeurde altijd dat ik het vaker wilde doen en ook eens wedstrijden wilde rijden, maar dat was erg duur. Na veel zeuren kon ik in de zomer van 2003 meer gaan trainen, en eind 2003 ben ik begonnen met competitief karten. In september 2003 stond ik aan de start van mijn 1e seizoen Belkart, waar ik daarna nog jarenlang in gereden heb met onder meer 4 titels als resultaat. In 2009 ben ik ook KartGrid Cup gaan rijden, dat heb ik 5 jaar gedaan met een 2e plaats als beste resultaat in het individuele kampioenschap. In de loop der jaren heb ik ook veel 24 uren races gereden, en enkele gewonnen zoals die van Machelen in 2009 en die van Leeds in 2012.”

Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
“Als karter zou ik mezelf beschrijven als rustig en soms wat afwachtend. Ik hoef niet per sé in de spotlights te staan, maar ga liever vanuit de underdogpositie de wedstrijd in. Ik houd er van om veel zaken te bestuderen voor de wedstrijd. Veel rijders willen zichzelf al profileren tijdens de trainingen, ik blijf dan liever op de achtergrond terwijl ik ondertussen zelf weet dat het goed zit, ik leg mijn kaarten niet te snel op tafel.”

Na je recente successen zal je niet snel meer als underdog gezien worden, hoe is dat?
“Het is niet altijd even gemakkelijk als iedereen je wilt verslaan, je merkt dat mensen toch net dat extra procentje geven om mij te kunnen verslaan.”

Wat vind je het belangrijkste aan karten?
“In het begin was dat voor mij puur de prestatie, het maximale eruit halen was het belangrijkste. Later is de gezelligheid en de sfeer rondom de races ook heel belangrijk geworden, al blijf je in je kart natuurlijk altijd gericht op het resultaat. Ik moet zeggen dat de laatste jaren de gezelligheid wel eens ontbrak, en dan wordt het plezier ook minder, maar gelukkig zijn er ook nog zeker races waar de sfeer zeer goed is.”

Hoe ga je met verlies om, zoals bijvoorbeeld op het WK van 2009 en 2010?
robin (09)
Natuurlijk ben je altijd wel teleurgesteld, maar bijvoorbeeld in 2009 en 2010 wist ik van mezelf dat ik bij de snelste rijders zat. Als je weet dat je zelf geen grote fouten gemaakt hebt en vooral wat pech hebt gehad, dat je eigenlijk verslagen wordt door een goede kart, dan is daar simpelweg niks aan te doen. Op het moment dat een ander echt beter is, dan knaagt dat toch net iets meer aan je, maar ik heb het geluk dat dat niet te vaak gebeurd. Ik zie mezelf niet als een slechte verliezer, zolang er geen onrechtvaardige dingen gebeuren, zal je mij niet met een zuur gezicht zien.”

Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
“Ik heb in het begin geleerd dat je vooral moet durven om kritisch op jezelf te zijn. Je moet jezelf vergelijken met de besten en niet de kart de schuld geven. Je moet zien waar je kan leren van andere toppers, en die aspecten proberen te combineren, al pas ik altijd wel mijn eigen stijl toe. Een hele mooie quote daarover van Ayrton Senna was; “Je wordt nooit de beste in iets als je niet weet waarin je concurrenten beter zijn.” Aan de andere kant moet je jezelf ook niet nerveus maken door teveel naar anderen te kijken. Als het goede gevoel er is dan laat ik me niet snel gek maken, en kan ik me ook puur op mezelf concentreren, je mag niet aan jezelf twijfelen en het is belangrijk om zelfvertrouwen te kweken.”

Waarop kan je je verbeteren, wat zijn je slechte eigenschappen?
“Ik zou me nog kunnen verbeteren op het vlak van racestrategie, dat is misschien niet mijn sterkste punt. Daarnaast zou ik ook nog wat beter kunnen worden in duels op het scherpst van de snede, ik moet het soms misschien iets teveel hebben van mijn pure snelheid.”

robin (06)
Wat is je mooiste overwinning?
“Uiteindelijk is iedere overwinning mooi, maar als ik er één moet kiezen is dat de finale van het WK in Essen 2012, toen ik tegen de verwachtingen Maximilian Beer versloeg in de finale van de knock-out kwalificatie, en daarna dus ook in de race en daarmee de wereldtitel binnenhaalde. Maar ik kan ook heel veel voldoening halen uit wedstrijden met een slechte kart waarmee je dan toch een goed resultaat haalt. Zoals bijvoorbeeld tijdens het WK in Essen toen ik één van de aller slechtste karts kreeg die niemand wilde hebben, en daarmee nog op positie 2 kwalificeerde. De kwalificatie moest opnieuw en ik stond toen 8e, en dan ben ik opnieuw van 8 naar 6 gereden, het volledige maximum toen tijdens die race, dat doet ook veel deugd.”

Wat is je mooiste kampioenschap, en wat was het verschil tussen je 1e en 2e wereldtitel?
“Essen 2012 was zeker de mooiste, Essen was qua gevoel gewoon nog veel beter als Denemarken en er was een enorme ontlading na vele malen dichtbij het podium te zijn geweest, ik was daar de aller snelste. In Denemarken waren er meer die hadden kunnen winnen op snelheid, maar natuurlijk was het wel lekker als bevestiging dat Essen geen uitschieter was op een baan die me toevallig heel goed lag. Daarnaast heb ik in Denemarken ook meer de duels moeten aangaan.”

robin (14)
Was die bevestiging belangrijk voor je in 2012, als je weer 2x geen podium had gehaald, had dat dan iets verandert aan de manier waarop mensen naar je kijken?
“Voor veel mensen die mij goed kennen heeft dat denk ik niks veranderd, maar voor buitenstaanders wel natuurlijk. Bij mij zelf heeft het ook wel wat veranderd, het geeft enorm veel rust, ik laat me nu veel minder snel opfokken door de zenuwen als er een keer iets mis gaat, toeleven naar een nieuw WK is nu veel rustiger.”

Je rijdt weinig races, waarom?
“Ten eerste evalueren kampioenschappen als de KartGrid Cup en Belkart in mijn ogen niet mee met de tijd, in Belkart is in mijn ogen het niveau ook gedaald. Daarnaast zijn er ook gewoon andere dingen waar ik nu veel meer tijd in steek dan een aantal jaar geleden, interesses verschuiven een beetje.”

Heb je het gevoel dat je op een WK net iets meer kan geven dan tijdens andere races?
“Niet echt, ik ben misschien wel gemotiveerder, maar daardoor ben je volgens mij echt niet sneller. Als je eenmaal in de kart zit is het serieus, dan is het jij tegen de klok, en dan maakt het niet uit waar dat is.”

Wat is je favoriete indoorbaan?
“Dat zijn er eigenlijk twee, vooral Eupen in België en Essen in Duitsland.”

Je hebt lang en succesvol Belkart gereden, wat is er zo leuk aan tijdrijden?
“Het feit dat je jezelf niks kan voorliegen, je rijd met dezelfde karts als je concurrenten, je kan dus precies zien waar je sneller bent of juist niet. Het tijdrijden heeft me echt sterker gemaakt als rijder, ik heb geleerd om snel in mijn ritme te zitten en om altijd constant te rijden.”

robin (08)
Wat is je langste stint en wat is je langste rijtijd tijdens een race?
“Ik heb niet zo vaak enorm lange stints gereden, ik denk tijdens mijn 1e 24 uur van Brussel dat ik 3 uur achter elkaar heb gereden, en vorig jaar in 2013 tijdens de 24 uur van Brussel heb ik in totaal zo’n 7 en een half uur gereden.”

Wat is de leukste race die we samen hebben gereden?
“Dat was de 12 uren van Middelburg in 2011, op een nieuwe baan voor mij en ondanks dat we een aantal kapotte karts hadden wonnen we toch die race. De 24 uur van Brussel van dit jaar waar we 3e werden was ook erg leuk, daar hing echt een goede sfeer.”

Wat is de leukste race die we tegen elkaar gereden hebben?
“Ik vind het lastig om echte duels tussen ons te herinneren behalve de finale van het WK van 2011, maar dat was voor mij natuurlijk niet zo’n leuke race omdat ik net naast het eindpodium greep. Ik zou dan zeggen de Nations cup van Essen waarin onze teams tot in de laatste ronde met elkaar streden.”

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
“Absoluut de opzet die tijdens de finale van het WK wordt gehanteerd, de knock-out kwalificatie waarbij je van karts moet wisselen, dat is gewoon het eerlijkste.”

Wat is je meest bijzondere herinnering aan karten?
robin (12)
“De meest bijzondere is toch wel de overwinning tegen Maximilian Beer in de kwalificatie van de WK finale in Essen 2012. Maar mijn 1e Belkart overwinning was ook heel speciaal. Dat was in mijn 2e jaar Belkart, mijn 1e jaar was eigenlijk een leerjaar waarin ik als 5e finishte, met een 2e plek in Herselt als beste resultaat, ik reed dat seizoen altijd in de hoge middenmoot. In mijn 2e seizoen ging ik naar de Heavy klasse, en ik hoopte het iets beter te doen dan het voorafgaande seizoen. Maar tot mijn eigen verbazing won ik dan direct de 1e race en deed ik dat jaar tot het einde mee om de titel.”

Ben je bijgelovig?
“Ik zou zeggen nee, het enige wat ik kan bedenken is dat ik soms wel eens neig te denken: “als ik dat zo zou doen, zou dat dan helpen?” Zo heb ik bijvoorbeeld een bepaald T-shirt vaak aangedaan met karten nadat ik die droeg tijdens mijn 1e Belkart overwinning, maar verder kan ik eigenlijk niks bedenken.

robin (13)
Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
“Mathias Grooten, hij is mijn meest gewaarde rivaal maar ook waar degene waar ik enorm veel van geleerd heb, hij is één van de redenen waarom ik zo goed ben geworden. We hebben elkaar altijd gepusht in trainingen, hij is een echte rivaal en vriend, ik durf wel te zeggen dat ik zonder hem niet zo goed was geweest.”

Wie is je meest gewaardeerde autocoureur?
“Mijn grote idool is Ayrton Senna, ik ben er van overtuigd dat hij enkele dingen heeft gepresteerd die niemand anders ooit had kunnen doen. Hij had iets extra wat nog niemand anders ooit heeft laten zien.”

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
“Ik ben ook altijd wel een fan geweest van de sprinter Michael Johnson, maar het blijft lastig vergelijken, ik denk dat ik uiteindelijk toch voor Senna zou gaan, want de autosport is de sport die me het meest aan het hart ligt.”

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
“Ik ben zeker nog niet klaar om te stoppen, ik wil nog wel even doorgaan. Ik zou volgend jaar nog wel eens een seizoen Belkart willen doen, dan moet ik wel mijn gewicht onder controle houden rond de 90 kilogram. Als je vaker rijdt dan blijf je er toch meer in, je verleerd het niet, maar de snelheid waarmee je op tempo zit is nu een fractie trager.”

robin (04)
Welke andere hobby’s heb je naast het karten?
“Gamen is één van de dingen die ik graag doe, en daarnaast speel ik ook nog competitie in een zaalvoetbalteam.”

Wat is je huidige outfit?
“Ik heb een Arai SK-5 gespoten door JVH design en een wit/blauw OMP pak van Bluestar, verder heb ik oude Puma kartschoenen en een hele oude ribprotector en handschoenen waarvan ik het merk niet eens weet.”




Anderen over Robin



Humberto Rubin (Braziliaanse concurrent van Robin op vele WK's):
robin humberto

“What to say about Robin? He is one of the fastest drivers I know. Very intelligent and technical, knows the right time to attack his opponents. Sometimes it seems like he is driving slowly because he makes very soft movements, but in fact he is always very fast. Outside the track, he is always smiling and joking with everyone. It’s great to see him driving, he surely will always be one of the favorites for the title.”

Daan Vanhamme (Concurrent en teamgenoot van Robin):

robin daan
“Wat ik aan Robin als coureur bewonder is het feit dat hij schijnbaar moeiteloos kan aanpassen aan eender welke situatie hij voorgeschoteld krijgt. Hij verstaat als geen ander de kunst om zich aan te passen aan het materiaal waarmee hij zijn races moet rijden, iets wat maar weinigen gegund is. Vaak was het fenomenaal om te zien wat hij met een draak van een kart kon doen; waarmee de doorsnee rijder veel trager was kon Robin een podiumplaats halen. Dat is volgens mij zijn grootste sterkte. Snel zijn kan iedereen, snel zijn met eender welke kart dat is een kunst die Robin als een van de weinigen bezit. Hij is dan ook terecht tweemaal wereldkampioen op rij geworden.”

Kristof Dielis (Topfotograaf en rijder tijdens wedstrijden van Robin):

robin kristof
“Op persoonlijk vlak ken ik Robin niet zo heel goed, maar uiteraard wel als rijder. Hij is niet alleen een supersnelle piloot, maar is ook zeer gedreven. Toen ik hem jaren geleden leerde kennen via de Belkart competitie reed hij mee in de Heavy klasse, waar hij kop en schouders boven z'n tegenstanders uitstak. Zijn reactie op zijn dominantie in die klasse was toen zeer typerend, want in plaats van gewoon genoegen te nemen met een makkelijke kampioenstitel, was hij vastbesloten om elke wedstrijd van dat seizoen te winnen, iets wat hij het seizoen daarvoor ook al gepresteerd had. Hier wil ik overigens toch nog wel aan toevoegen dat zijn tegenstanders dat jaar zeker niet van de minste waren! Toen hij dat jaar zijn doel nét miste was hij wel degelijk teleurgesteld, maar hij nam het wel sportief op. Zijn 2 titels in het KWC zijn ook weer een zoveelste voorbeeld van zijn talent. Zelfs thuisrijders uit het gastland die de baan tot in de puntjes kennen werden door Robin simpelweg verpletterd. Vooral de finale in Duitsland in 2012 was de moeite om te zien, zeker ook omdat zowat alle Belgische en Nederlandse supporters nu als één man achter Robin stonden, zelfs als ze zelf vrienden of familie in de race hadden. Zoiets zegt vaak meer over iemand dan zijn palmares. De laatste jaren zie ik Robin minder vaak rijden, maar wanneer hij dan toch eens ergens komt meespelen weet de rest van het veld hoe laat het is. Deze man gaat hard!”

Gregory Laporte (Teamgenoot van Robin tijdens meerdere WK’s):

robin gregory
Robin Borremans is één van de piloten waarvoor ik ongelooflijk veel respect heb. Hij is niet alleen ongelooflijk snel en constant, hij is een steengoede racer die ik nog nooit een onfair manoeuvre heb weten doen. Hij is trouwens ondanks zijn indrukwekkende palmares iemand die altijd bescheiden zal blijven, en voor zo'n piloten heb ik het wel. Hij houdt zich ook niet bezig met mindgames enzo, hij levert gewoon telkenmale topresultaten af. Voorts ben ik blij dat Robin en ikzelf ondertussen heel goede vrienden zijn geworden, we delen dan ook diverse passies en interesses. Karting uiteraard, Formule 1, en zeker ook muziek en reizen. Robin is iemand waarop ik ten alle tijde kan rekenen, en het omgekeerde geldt evenzeer. Ik ben ervan overtuigd dat ik en 'Robainke' nog veel leuke ervaringen zullen delen in de toekomst; Ik kijk er dan ook al enorm naar uit om meer wedstrijden met hem te beleven, zowel op en naast de baan weet ik nu al dat de sfeer weer top zal zijn!”





Dilemma’s

dilemma wit


Teamplayer / Individualist

Endurance / Sprint

robin ruben

Start / Finish

Droge Race / Wetrace

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Inhalen / Verdedigen

Duitsland / Denemarken

Pitstop / Shortcut


robin




Naam: Robin Borremans
Geboortedatum: 31 januari 1986
Nationaliteit: Belgische
Woonplaats: Schriek





7 augustus 2014, Middelburg

Robin Borremans is misschien wel de snelste indoorkarter ter wereld. Waar over snelheid nog valt te twisten, staat één ding als een onomstotelijk feit overeind, Robin is tweevoudig wereldkampioen indoorkarten. De uit Schriek afkomstige Vlaming is al jarenlang een vaste waarde in de wereldtop van het indoorkarten en was de afgelopen jaren
robin (02)
de te kloppen man tijdens de mondiale titelstrijd. Juist tijdens één van de eerdere edities van het WK leerde ik hem kennen, nu alweer 5 jaar geleden in Brazilië. Sindsdien hebben we elkaar regelmatig het vuur aan de schenen gelegd op de baan en houden we er tevens ook een prima vriendschap op na naast de baan. Als tweevoudig wereldkampioen, maar vooral ook als waanzinnig goede coureur verdient hij als geen ander een plekje in deze Hall of Fame.

Robin is iemand die je op het eerste gezicht niet direct zou aanzien voor een topkarter, hij is lang, flink van postuur en ook zijn krullen dragen bij aan een onschuldig voorkomen. Maar eens je het een keer tegen hem hebt opgenomen op hetzelfde gewicht dan zal dit beeld al snel volledig veranderen. Een jaar of twee geleden bestempelden sommigen Robin als de beste rijder die nog nooit op het podium van het WK had gestaan. In mijn ogen zorgde een combinatie van een variërende dosis pech en misschien
robin (15)
een klein gebrek aan meedogenloosheid op de baan ervoor dat hij van 2007 tot en met 2011 het podium misliep, een aantal keer op een haar na. In 2012 rekende Robin echter voorgoed af met dit stempel door op zeer indrukwekkende wijze de wereldtitel te veroveren. Hij was heer en meester op de Duitse piste in Essen, vanaf dag 1 was hij niet bij te houden en zonder veel gevechten aan te moeten gaan reed hij, zo leek het, moeiteloos naar zijn 1e wereldtitel toe. Een jaar later liet hij in het Deense Arhus ook in man tegen man gevechten zien dat hij kan racen als geen ander en liet wederom alle concurrenten achter zich. Aan de top komen is lastig, maar er blijven nog veel lastiger wordt vaak gezegd. Tweemaal achtereen de beste van de wereld worden is een ongekende prestatie die weinigen ooit nog zullen herhalen. Niet geheel verrassend is hij na de afgelopen jaren ook recordhouder in een aantal veelzeggende WK-statistieken.

Typerend voor Robin is dat hij veel minder races rijdt dan veel van zijn (WK-) concurrenten. Hij kiest zorgvuldig zijn wedstrijden uit, en staat er dan ook meteen weer. Gezien het aantal races dat hij rijdt is het heel erg knap hoe snel hij zich aanpast aan de omstandigheden en daar het maximale uithaalt, de kenmerken van een kampioen, en dat is hij. Ook uit jarenlange deelname aan de Belgische Belkart kampioenschappen, waar tijdrijden het devies is, blijkt dat Robin op pure snelheid moeilijk te verslaan is. Maar liefst 4 Belkart titels staan op zijn palmares, en daarnaast won hij ook de KartGrid Cup titel bij de teams in 2010. Naast zijn 2 individuele titels is Robin ook recordhouder met 6 WK-titels in teamverband, en won hij ook de prestigieuze 24 uur van Brussel. Hij mag dan misschien geen erelijst van 10 pagina’s hebben als sommige andere veelvraten in de kartsport, maar alle echt belangrijke titels prijken wel op zijn palmares.

Wat maakt hem dan zo snel vraag je je misschien af? Talent dat helpt natuurlijk, maar vooral zijn toewijding is groot, hij is iemand die het rijden tot in detail kan analyseren en op basis daarvan zijn voordeel kan behalen. Het mooie is dat je met hem uren kan discussiëren over manieren om sneller te gaan, om die laatste tiende te vinden, maar dat hij
robin (07)
zich ook kan afsluiten van alles en iedereen op het moment dat hij achter het stuur plaatsneemt. Op dat moment is het gewoon Robin tegen de klok, meer nog dan Robin tegen zijn tegenstanders. Het gegeven dat hij meer bezig is met zijn eigen tijden te optimaliseren dan met het verslaan van zijn tegenstanders is misschien wel zijn grote kracht. Robin is iemand die zich niet snel gek laat maken op belangrijke momenten, hij benaderd zijn races zeer gedecideerd en weet als geen ander te pieken op de goede momenten. Hij is een rijder die niet snel over het randje zal gaan, altijd relaxed en zelden zal je hem gekke acties zien maken. Dit merk je ook naast de baan, waar je met Robin ook prima een biertje kan drinken. Ook al is de race niet gegaan zoals hij dat misschien had gewild, hij laat de sfeer er niet door bederven, het lijkt hem weinig te doen.

Ik ben benieuwd waar hij zijn sportieve pijlen nog op heeft gericht, en op welke momenten hij nog bereidt is om de boog weer op volle spanning te brengen. Precies vijf jaar nadat ik hem leerde kennen zijn we opnieuw in Brazilië voor het WK karten, een mooi moment om deze topper eens stevig te ondervragen, en hem een aantal lastige dilemma’s voor te leggen. Uiteraard heb ik ook weer een viertal andere mensen gevonden om hun zegje te doen over Robin.

Interview

Wanneer ben je met karten begonnen en hoe kwam je er mee in aanraking?
robin (01)
“Vroeger gingen we met de familie altijd karten met verjaardagen op de kartbaan in Herselt, ik zeurde altijd dat ik het vaker wilde doen en ook eens wedstrijden wilde rijden, maar dat was erg duur. Na veel zeuren kon ik in de zomer van 2003 meer gaan trainen, en eind 2003 ben ik begonnen met competitief karten. In september 2003 stond ik aan de start van mijn 1e seizoen Belkart, waar ik daarna nog jarenlang in gereden heb met onder meer 4 titels als resultaat. In 2009 ben ik ook KartGrid Cup gaan rijden, dat heb ik 5 jaar gedaan met een 2e plaats als beste resultaat in het individuele kampioenschap. In de loop der jaren heb ik ook veel 24 uren races gereden, en enkele gewonnen zoals die van Machelen in 2009 en die van Leeds in 2012.”

Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
“Als karter zou ik mezelf beschrijven als rustig en soms wat afwachtend. Ik hoef niet per sé in de spotlights te staan, maar ga liever vanuit de underdogpositie de wedstrijd in. Ik houd er van om veel zaken te bestuderen voor de wedstrijd. Veel rijders willen zichzelf al profileren tijdens de trainingen, ik blijf dan liever op de achtergrond terwijl ik ondertussen zelf weet dat het goed zit, ik leg mijn kaarten niet te snel op tafel.”

Na je recente successen zal je niet snel meer als underdog gezien worden, hoe is dat?
“Het is niet altijd even gemakkelijk als iedereen je wilt verslaan, je merkt dat mensen toch net dat extra procentje geven om mij te kunnen verslaan.”

Wat vind je het belangrijkste aan karten?
“In het begin was dat voor mij puur de prestatie, het maximale eruit halen was het belangrijkste. Later is de gezelligheid en de sfeer rondom de races ook heel belangrijk geworden, al blijf je in je kart natuurlijk altijd gericht op het resultaat. Ik moet zeggen dat de laatste jaren de gezelligheid wel eens ontbrak, en dan wordt het plezier ook minder, maar gelukkig zijn er ook nog zeker races waar de sfeer zeer goed is.”

Hoe ga je met verlies om, zoals bijvoorbeeld op het WK van 2009 en 2010?
robin (09)
Natuurlijk ben je altijd wel teleurgesteld, maar bijvoorbeeld in 2009 en 2010 wist ik van mezelf dat ik bij de snelste rijders zat. Als je weet dat je zelf geen grote fouten gemaakt hebt en vooral wat pech hebt gehad, dat je eigenlijk verslagen wordt door een goede kart, dan is daar simpelweg niks aan te doen. Op het moment dat een ander echt beter is, dan knaagt dat toch net iets meer aan je, maar ik heb het geluk dat dat niet te vaak gebeurd. Ik zie mezelf niet als een slechte verliezer, zolang er geen onrechtvaardige dingen gebeuren, zal je mij niet met een zuur gezicht zien.”

Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
“Ik heb in het begin geleerd dat je vooral moet durven om kritisch op jezelf te zijn. Je moet jezelf vergelijken met de besten en niet de kart de schuld geven. Je moet zien waar je kan leren van andere toppers, en die aspecten proberen te combineren, al pas ik altijd wel mijn eigen stijl toe. Een hele mooie quote daarover van Ayrton Senna was; “Je wordt nooit de beste in iets als je niet weet waarin je concurrenten beter zijn.” Aan de andere kant moet je jezelf ook niet nerveus maken door teveel naar anderen te kijken. Als het goede gevoel er is dan laat ik me niet snel gek maken, en kan ik me ook puur op mezelf concentreren, je mag niet aan jezelf twijfelen en het is belangrijk om zelfvertrouwen te kweken.”

Waarop kan je je verbeteren, wat zijn je slechte eigenschappen?
“Ik zou me nog kunnen verbeteren op het vlak van racestrategie, dat is misschien niet mijn sterkste punt. Daarnaast zou ik ook nog wat beter kunnen worden in duels op het scherpst van de snede, ik moet het soms misschien iets teveel hebben van mijn pure snelheid.”

robin (06)
Wat is je mooiste overwinning?
“Uiteindelijk is iedere overwinning mooi, maar als ik er één moet kiezen is dat de finale van het WK in Essen 2012, toen ik tegen de verwachtingen Maximilian Beer versloeg in de finale van de knock-out kwalificatie, en daarna dus ook in de race en daarmee de wereldtitel binnenhaalde. Maar ik kan ook heel veel voldoening halen uit wedstrijden met een slechte kart waarmee je dan toch een goed resultaat haalt. Zoals bijvoorbeeld tijdens het WK in Essen toen ik één van de aller slechtste karts kreeg die niemand wilde hebben, en daarmee nog op positie 2 kwalificeerde. De kwalificatie moest opnieuw en ik stond toen 8e, en dan ben ik opnieuw van 8 naar 6 gereden, het volledige maximum toen tijdens die race, dat doet ook veel deugd.”

Wat is je mooiste kampioenschap, en wat was het verschil tussen je 1e en 2e wereldtitel?
“Essen 2012 was zeker de mooiste, Essen was qua gevoel gewoon nog veel beter als Denemarken en er was een enorme ontlading na vele malen dichtbij het podium te zijn geweest, ik was daar de aller snelste. In Denemarken waren er meer die hadden kunnen winnen op snelheid, maar natuurlijk was het wel lekker als bevestiging dat Essen geen uitschieter was op een baan die me toevallig heel goed lag. Daarnaast heb ik in Denemarken ook meer de duels moeten aangaan.”

robin (14)
Was die bevestiging belangrijk voor je in 2012, als je weer 2x geen podium had gehaald, had dat dan iets verandert aan de manier waarop mensen naar je kijken?
“Voor veel mensen die mij goed kennen heeft dat denk ik niks veranderd, maar voor buitenstaanders wel natuurlijk. Bij mij zelf heeft het ook wel wat veranderd, het geeft enorm veel rust, ik laat me nu veel minder snel opfokken door de zenuwen als er een keer iets mis gaat, toeleven naar een nieuw WK is nu veel rustiger.”

Je rijdt weinig races, waarom?
“Ten eerste evalueren kampioenschappen als de KartGrid Cup en Belkart in mijn ogen niet mee met de tijd, in Belkart is in mijn ogen het niveau ook gedaald. Daarnaast zijn er ook gewoon andere dingen waar ik nu veel meer tijd in steek dan een aantal jaar geleden, interesses verschuiven een beetje.”

Heb je het gevoel dat je op een WK net iets meer kan geven dan tijdens andere races?
“Niet echt, ik ben misschien wel gemotiveerder, maar daardoor ben je volgens mij echt niet sneller. Als je eenmaal in de kart zit is het serieus, dan is het jij tegen de klok, en dan maakt het niet uit waar dat is.”

Wat is je favoriete indoorbaan?
“Dat zijn er eigenlijk twee, vooral Eupen in België en Essen in Duitsland.”

Je hebt lang en succesvol Belkart gereden, wat is er zo leuk aan tijdrijden?
“Het feit dat je jezelf niks kan voorliegen, je rijd met dezelfde karts als je concurrenten, je kan dus precies zien waar je sneller bent of juist niet. Het tijdrijden heeft me echt sterker gemaakt als rijder, ik heb geleerd om snel in mijn ritme te zitten en om altijd constant te rijden.”

robin (08)
Wat is je langste stint en wat is je langste rijtijd tijdens een race?
“Ik heb niet zo vaak enorm lange stints gereden, ik denk tijdens mijn 1e 24 uur van Brussel dat ik 3 uur achter elkaar heb gereden, en vorig jaar in 2013 tijdens de 24 uur van Brussel heb ik in totaal zo’n 7 en een half uur gereden.”

Wat is de leukste race die we samen hebben gereden?
“Dat was de 12 uren van Middelburg in 2011, op een nieuwe baan voor mij en ondanks dat we een aantal kapotte karts hadden wonnen we toch die race. De 24 uur van Brussel van dit jaar waar we 3e werden was ook erg leuk, daar hing echt een goede sfeer.”

Wat is de leukste race die we tegen elkaar gereden hebben?
“Ik vind het lastig om echte duels tussen ons te herinneren behalve de finale van het WK van 2011, maar dat was voor mij natuurlijk niet zo’n leuke race omdat ik net naast het eindpodium greep. Ik zou dan zeggen de Nations cup van Essen waarin onze teams tot in de laatste ronde met elkaar streden.”

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
“Absoluut de opzet die tijdens de finale van het WK wordt gehanteerd, de knock-out kwalificatie waarbij je van karts moet wisselen, dat is gewoon het eerlijkste.”

Wat is je meest bijzondere herinnering aan karten?
robin (12)
“De meest bijzondere is toch wel de overwinning tegen Maximilian Beer in de kwalificatie van de WK finale in Essen 2012. Maar mijn 1e Belkart overwinning was ook heel speciaal. Dat was in mijn 2e jaar Belkart, mijn 1e jaar was eigenlijk een leerjaar waarin ik als 5e finishte, met een 2e plek in Herselt als beste resultaat, ik reed dat seizoen altijd in de hoge middenmoot. In mijn 2e seizoen ging ik naar de Heavy klasse, en ik hoopte het iets beter te doen dan het voorafgaande seizoen. Maar tot mijn eigen verbazing won ik dan direct de 1e race en deed ik dat jaar tot het einde mee om de titel.”

Ben je bijgelovig?
“Ik zou zeggen nee, het enige wat ik kan bedenken is dat ik soms wel eens neig te denken: “als ik dat zo zou doen, zou dat dan helpen?” Zo heb ik bijvoorbeeld een bepaald T-shirt vaak aangedaan met karten nadat ik die droeg tijdens mijn 1e Belkart overwinning, maar verder kan ik eigenlijk niks bedenken.

robin (13)
Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
“Mathias Grooten, hij is mijn meest gewaarde rivaal maar ook waar degene waar ik enorm veel van geleerd heb, hij is één van de redenen waarom ik zo goed ben geworden. We hebben elkaar altijd gepusht in trainingen, hij is een echte rivaal en vriend, ik durf wel te zeggen dat ik zonder hem niet zo goed was geweest.”

Wie is je meest gewaardeerde autocoureur?
“Mijn grote idool is Ayrton Senna, ik ben er van overtuigd dat hij enkele dingen heeft gepresteerd die niemand anders ooit had kunnen doen. Hij had iets extra wat nog niemand anders ooit heeft laten zien.”

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
“Ik ben ook altijd wel een fan geweest van de sprinter Michael Johnson, maar het blijft lastig vergelijken, ik denk dat ik uiteindelijk toch voor Senna zou gaan, want de autosport is de sport die me het meest aan het hart ligt.”

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
“Ik ben zeker nog niet klaar om te stoppen, ik wil nog wel even doorgaan. Ik zou volgend jaar nog wel eens een seizoen Belkart willen doen, dan moet ik wel mijn gewicht onder controle houden rond de 90 kilogram. Als je vaker rijdt dan blijf je er toch meer in, je verleerd het niet, maar de snelheid waarmee je op tempo zit is nu een fractie trager.”

robin (04)
Welke andere hobby’s heb je naast het karten?
“Gamen is één van de dingen die ik graag doe, en daarnaast speel ik ook nog competitie in een zaalvoetbalteam.”

Wat is je huidige outfit?
“Ik heb een Arai SK-5 gespoten door JVH design en een wit/blauw OMP pak van Bluestar, verder heb ik oude Puma kartschoenen en een hele oude ribprotector en handschoenen waarvan ik het merk niet eens weet.”




Anderen over Robin



Humberto Rubin (Braziliaanse concurrent van Robin op vele WK's):
robin humberto

“What to say about Robin? He is one of the fastest drivers I know. Very intelligent and technical, knows the right time to attack his opponents. Sometimes it seems like he is driving slowly because he makes very soft movements, but in fact he is always very fast. Outside the track, he is always smiling and joking with everyone. It’s great to see him driving, he surely will always be one of the favorites for the title.”

Daan Vanhamme (Concurrent en teamgenoot van Robin):

robin daan
“Wat ik aan Robin als coureur bewonder is het feit dat hij schijnbaar moeiteloos kan aanpassen aan eender welke situatie hij voorgeschoteld krijgt. Hij verstaat als geen ander de kunst om zich aan te passen aan het materiaal waarmee hij zijn races moet rijden, iets wat maar weinigen gegund is. Vaak was het fenomenaal om te zien wat hij met een draak van een kart kon doen; waarmee de doorsnee rijder veel trager was kon Robin een podiumplaats halen. Dat is volgens mij zijn grootste sterkte. Snel zijn kan iedereen, snel zijn met eender welke kart dat is een kunst die Robin als een van de weinigen bezit. Hij is dan ook terecht tweemaal wereldkampioen op rij geworden.”

Kristof Dielis (Topfotograaf en rijder tijdens wedstrijden van Robin):

robin kristof
“Op persoonlijk vlak ken ik Robin niet zo heel goed, maar uiteraard wel als rijder. Hij is niet alleen een supersnelle piloot, maar is ook zeer gedreven. Toen ik hem jaren geleden leerde kennen via de Belkart competitie reed hij mee in de Heavy klasse, waar hij kop en schouders boven z'n tegenstanders uitstak. Zijn reactie op zijn dominantie in die klasse was toen zeer typerend, want in plaats van gewoon genoegen te nemen met een makkelijke kampioenstitel, was hij vastbesloten om elke wedstrijd van dat seizoen te winnen, iets wat hij het seizoen daarvoor ook al gepresteerd had. Hier wil ik overigens toch nog wel aan toevoegen dat zijn tegenstanders dat jaar zeker niet van de minste waren! Toen hij dat jaar zijn doel nét miste was hij wel degelijk teleurgesteld, maar hij nam het wel sportief op. Zijn 2 titels in het KWC zijn ook weer een zoveelste voorbeeld van zijn talent. Zelfs thuisrijders uit het gastland die de baan tot in de puntjes kennen werden door Robin simpelweg verpletterd. Vooral de finale in Duitsland in 2012 was de moeite om te zien, zeker ook omdat zowat alle Belgische en Nederlandse supporters nu als één man achter Robin stonden, zelfs als ze zelf vrienden of familie in de race hadden. Zoiets zegt vaak meer over iemand dan zijn palmares. De laatste jaren zie ik Robin minder vaak rijden, maar wanneer hij dan toch eens ergens komt meespelen weet de rest van het veld hoe laat het is. Deze man gaat hard!”

Gregory Laporte (Teamgenoot van Robin tijdens meerdere WK’s):

robin gregory
Robin Borremans is één van de piloten waarvoor ik ongelooflijk veel respect heb. Hij is niet alleen ongelooflijk snel en constant, hij is een steengoede racer die ik nog nooit een onfair manoeuvre heb weten doen. Hij is trouwens ondanks zijn indrukwekkende palmares iemand die altijd bescheiden zal blijven, en voor zo'n piloten heb ik het wel. Hij houdt zich ook niet bezig met mindgames enzo, hij levert gewoon telkenmale topresultaten af. Voorts ben ik blij dat Robin en ikzelf ondertussen heel goede vrienden zijn geworden, we delen dan ook diverse passies en interesses. Karting uiteraard, Formule 1, en zeker ook muziek en reizen. Robin is iemand waarop ik ten alle tijde kan rekenen, en het omgekeerde geldt evenzeer. Ik ben ervan overtuigd dat ik en 'Robainke' nog veel leuke ervaringen zullen delen in de toekomst; Ik kijk er dan ook al enorm naar uit om meer wedstrijden met hem te beleven, zowel op en naast de baan weet ik nu al dat de sfeer weer top zal zijn!”





Dilemma’s

dilemma wit


Teamplayer / Individualist

Endurance / Sprint

robin ruben

Start / Finish

Droge Race / Wetrace

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Inhalen / Verdedigen

Duitsland / Denemarken

Pitstop / Shortcut