Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

HomeHome
SitemapSitemap
RubenRuben
KartenKarting
WKWorld Championship
The Dutch ValueThe Dutch Value
Kalender 2015Calendar 2015
Kalender 2016Calendar 2016
SponsorsSponsors
Hall of FameHall of Fame
BlogBlog
KalenderCalendar
ResultatenResults

rico top




Naam: Rico Haarbosch
Geboortedatum: 31 juli 2000
Nationaliteit: Nederlandse
Woonplaats: Velserbroek





4 februari 2017, Middelburg

Baanrecord, Bottak!
Het was begin 2016 toen ik op enkele meters afstand van Rico Haarbosch op de kartbaan van Roosendaal zat. Niks bijzonders, zou je zeggen, maar dit keer zaten we niet in een kart maar tegenover elkaar, voor een interview. Ik had mijn verhaal reeds geschreven en werkte mijn interview af. Ondertussen was er een
2
aantal mensen aan het trainen, ik had het idee dat Rico het liefst zijn spullen wilde aantrekken en mee gaan trainen, rondjes rijden, zo veel mogelijk en zo hard mogelijk en het liefst afsluiten met een nieuw baanrecord, waarvan hij er al tientallen op zijn naam heeft staan. Hij hield zijn aandacht echter goed bij mijn vragen. Enkele uren later toen we wel in de kart zaten, werd mijn laptop uit mijn auto gestolen, de documenten die ik die dag had getypt waren weg. Het interview kon ik nog wel uit mijn hoofd uitschrijven, maar het verhaal dat ik geschreven had was lastiger. Enkele maanden later kaapte Rico op 2 punten de wereldtitel voor mijn neus weg. Het was ondertussen al even geleden dat er iemand was toegevoegd aan deze Hall of Fame, maar dat kon me op dat moment weinig schelen. Het duurde daarom even voordat ik zin had om alles weer opnieuw te schrijven, het interview was nu uiteraard ook achterhaald, maar dat Rico de volgende rijder in mijn Hall of Fame zou worden stond voor mij al die tijd als een paal boven water.

3
Zo rond 2012 leerde de indoorkartwereld Rico kennen, veelal beter bekend onder zijn alias Bottak, refererend aan zijn roots en zijn toen nog gemillimeterde kapsel. Het ene na het andere baanrecord werd aan flarden gereden en al snel won hij zijn eerste races. Zijn verbetenheid was groot, zelden zag ik iemand die op zo’n jonge leeftijd zo extreem fanatiek en gedreven was. Rico is een fenomeen, zijn successen volgen elkaar zo snel op dat ieder verhaal dat je over hem schrijft al achterhaald is zodra je het wil publiceren, in huize Haarbosch wordt de volgende trofee reeds opgesteld in een rij die geen einde lijkt te kennen. Wie wel eens bij Rico thuis is geweest zal kunnen beamen hoe imposant de collectie prijzen is die hij op 16 jarige leeftijd al bij elkaar heeft gereden. Het is onmogelijk om in zijn kamer een kant op te kijken waar je geen prijzen ziet staan, alle muren zijn gedecoreerd met blinkend zilverwerk, van gouden medailles tot glazen trofeeën tot metalen bekers met grote kelken, hij heeft ze allemaal en hij is er dol op. Naast de hoeveelheid is ook het aantal prijzen waar een 1 op staat indrukwekkend, Rico is een winnaar in hart en nieren en dat blijkt uit alles.

Normaal gesproken verwacht je in een Hall of Fame een ervaren rijder die reeds jaren meeloopt of een grootse carrière achter de rug heeft. Een jongen van net 16 ligt misschien iets minder voor de hand, maar in het geval van Rico misstaat hij absoluut niet tussen de gevestigde namen. Met zijn wereldtitel in de zomer van 2016 bevestigde hij mijn keuze die al ruim daarvoor was gemaakt. Nadat ik begin 2013 voor het eerst samen met Rico had gereden wist ik meteen dat dit niet de laatste keer zou zijn. Iemand met de combinatie van zijn snelheid en inzet is een teamgenoot die je maar al te graag aan je line-up wilt toevoegen, in welke race dan ook. Als teamgenoot bij The Dutch Value leerde ik hem nog beter kennen en werden we ook steeds betere vrienden, ik wist eigenlijk al sinds die eerste race in 2013, zo’n talent kom je maar zelden tegen. Maar ook vaak genoeg rijd ik tegen Rico, op de grootste wedstrijden nemen we het tegen elkaar op, vechten we duels uit op het scherpst van de snede en soms zelfs erover en er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen.

Waar Rico kwam zorgde hij voor opschudding en gefronste wenkbrauwen. Op veel circuits wist hij de lokale helden uit hun comfort zone te halen door ze uit te dagen of zelfs te verslaan wanneer niemand dat zou verwachten. Op sommige banen was het zelfs zo erg dat organisatoren liever hadden dat Rico niet meer mee zou doen, door zijn deelname haakten anderen af, die zichzelf bij voorbaat al kansloos achtten voor de overwinning. Niet leuk zou je denken, aan de andere kant is dat natuurlijk het grootste
4
compliment dat je kunt krijgen. Ging het dan allemaal over rozen voor de jonge man uit Velserbroek, nee zeker niet. Op zijn eerste WK in Denemarken 2013, toen hij eigenlijk nog te jong was om mee te mogen doen bij de jeugd, wist hij geen enkele race te winnen. Rico deed het voor zijn leeftijd natuurlijk fantastisch, hij reed voorin mee en pakte enkele medailles, maar hij was het niet gewend om te verliezen en dat vond hij helemaal niet leuk. Twee jaar later mocht hij voor het eerst bij de grote jongens meedoen, tijdens het WK in de schakelkarts in Italië. Hij had inmiddels meer ervaring en verwachtte veel van zijn 1e echte WK. Dat jaar eindigde in een deceptie, hij kreeg enkele penalty’s, miste de snelheid van sommige andere toppers, vergat zijn gewicht toen hij eindelijk pole position had en miste ook nog de finale. Opnieuw kon gezegd worden dat hij het voor zijn leeftijd heel goed had gedaan, maar dat telde voor Rico niet, nog voor de finale was afgelopen was hij al terug op weg naar Nederland, vastberaden om het een jaar later beter te doen.

En dat lukte, en hoe. Als 2015 al niet het jaar van zijn doorbraak was, dan was 2016 dat zeker! In opmaat naar het WK van 2016 was hij al een hoofdrolspeler tijdens grote wedstrijden als de Rental Kart Masters in België (2x 1e), de Racehall of Champions in Denemarken (3x 2e), het Pools Indoor Kart Championship (2e bij de jeugd), het
5
Belgian National Championship (1e bij de jeugd) en de Dutch Open Kartchallenge (1e bij de jeugd). En toen het WK, waar hij eerst al een hoofdrol had opgeëist in de winnende race van The Dutch Value in de Nations Cup, pakte hij een week later zijn eerste wereldtitel, op 16 jarige leeftijd werd hij niet alleen wereldkampioen bij de jeugd maar ook de jongste wereldkampioen bij de senioren ooit, hij rijdt daarmee Kenny Geldhof uit de boeken. Het feit dat hij op sommige grote toernooien nog wat prijzen liet liggen door kleine foutjes in de pits of met iets te enthousiaste inhaalacties is eigenlijk alleen maar beangstigend voor zijn concurrenten, dat betekend dat hij alleen nog maar beter kan worden. Bottak, of tegenwoordig meestal gewoon weer Rico, is een begrip in de indoorkartsport. Doordat hij wat gegroeid is wordt het rijden van baanrecords steeds moeilijker, maar het winnen van races lijkt hem met zijn aanvallende en zeker ook verdedigende kwaliteiten steeds makkelijker af te gaan. En heb je een baanrecord te pakken, geniet er maar van, want voor je het weet staat er toch weer, baanrecord, Bottak!

Interview

Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
“Ik ben begonnen met karten toen ik 10 jaar was, dus dat was in 2010. Ik ging toen met een verjaardagsfeestje naar Bleekemolen Raceplanet in Amsterdam. We gingen daar niet naar toe om te karten maar om te lasergamen en dat soort spellen, eigenlijk dingen waar ik juist niet goed in was. Toen ik ook een heatje ging karten kwam ik Rowan Willemsen tegen, hij zei dat ik talent had en terug moest komen. Ik ben daar toen niet veel later begonnen met lessen en met het rijden van de 2-uurs races samen met Rowan.

Op dat moment was Rowan nog sneller dan mij maar dat duurde niet zo heel lang, haha! Nadat ik ook races in Maarssen had gedaan ben ik in 2012 gestart met landelijke competitie, de NCC voor kids. Vanaf 2013 heb ik dit gecombineerd met het IKK waarin ik dat jaar 2e werd, de 3 jaren daarna heb ik zowel het NCC als het IKK kampioenschap gewonnen.”

6 hoe beschrijf je jouw karakter
Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
“Ik wil altijd winnen. Winnen, winnen, winnen. Ik ga er altijd vol voor en rijd graag aanvallend. Daarnaast besef ik ook dat het heel belangrijk is om beleefd te zijn. Beleefd zijn naar je concurrenten, maar vooral ook naar de mensen die je helpen, zoals mijn vader maar zeker ook naar sponsors. Je hoopt toch altijd dat er iemand is die je ontdekt, je weet maar nooit. Het is niet makkelijk om sponsoren te vinden en als je beleefd blijft naar je sponsors heb je meer kans dat ze je blijven helpen.”

Je lijkt altijd enorm zelfverzekerd, twijfel je ook wel eens aan jezelf?
“Eigenlijk niet. Ik begin pas na te denken als er iemand is die in dezelfde kart op hetzelfde gewicht en op hetzelfde moment harder rijdt als mij, maar dat gebeurd bijna nooit. Als dat zo zou zijn, dan zou ik me misschien zorgen maken, maar normaal weet ik dat het goed zit. Ja, misschien op een baan die helemaal nieuw is, zoals in de zomer van 2015 op het WK in Ancona, dan moet je even kijken hoe je het doet ten opzichte van je concurrenten.”

13221292_550665425121908_4170533296905375875_o
Wat vind je het belangrijkste aan karten?
“Ik ben wel iemand die eigenlijk vooral kijkt naar het resultaat. Natuurlijk is de gezelligheid belangrijk en speelt het mee of je zelf goed hebt gereden. Ik snap wel dat voor veel andere mensen de gezelligheid misschien het belangrijkst is, maar ik kijk naar het resultaat.”

Als je moet kiezen tussen een race die je wint waarin je zelf eigenlijk niet zo goed hebt gereden, of een race waarin jij volledig de show steelt maar de race niet wint, waar zou je dan voor kiezen?
“Dan zou ik toch voor het eerste gaan. Met pole positions of snelste raceronden win je geen races. Bijvoorbeeld in een endurance race dan doe je het toch met een team en als je teamgenoot dan het verschil maakt in plaats van ikzelf, dan is dat maar zo, ik ga dan toch voor de winst, daar haal ik veel voldoening uit.”

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, of hoe ga je met verlies om?
“Ik weet van mezelf dat ik een hele slechte verliezer ben, daar kan ik echt niet tegen. Als ik een race niet win, dan geef ik de concurrent een handje, maar meer hoef je op dat moment ook niet van mij te verwachten... Het hangt van de race af hoe snel ik mezelf er overheen zet. Op het WK bijvoorbeeld zou ik goed ziek zijn als ik het zelf verpest, maar als ik een kleine 2-uurs race niet win, daar lig ik 's nachts echt niet wakker van.”

7 waarin kan je je nog verbeteren
Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
“Veel kipnuggets eten hahaha. Wat een lastige vraag zeg, waarom ben je zo goed? Ik denk omdat ik erg graag wil winnen en natuurlijk moet je ook gewoon goed kunnen rijden.”

Waarin kan je je nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
“Dan gaat het vooral om de details, keuzes maken in races. Bijvoorbeeld ga je in een bepaalde situatie binnendoor of buitenom, daar kan ik zeker nog leren. Ik denk dat je ook altijd kan leren van anderen, niet alleen van rijders maar ook bijvoorbeeld van mijn vader.”

Je rijdt vaak veel trainingsheats, word je daar nooit eens moe van?
“Nee zeker niet, ik wil het liefst zo veel mogelijk rijden! Soms vind ik het wel eens jammer dat mensen zeggen, ‘oh hij gaat zo hard omdat hij veel getraind heeft’."

Haal je dan ook meer voldoening uit races die je gewonnen hebt terwijl je niet veel getraind hebt, zoals bijvoorbeeld tijdens de Racehall of Champions 2015 in Denemarken?
“Nee eigenlijk niet, dat maakt me niet zoveel uit. In Denemarken was natuurlijk super, als je van te voren had gezegd dat ik 3 keer 2e zou worden had ik daar gelijk voor getekend. Gedurende de races liep het zo goed dat het wel jammer was dat ik niet won, maar zo loopt het nu soms eenmaal. Ik haal meer voldoening uit een overwinning als het niveau hoger is, niet als ik minder getraind heb.”
8 wat is je mooiste overwinning

Wat is je mooiste overwinning?
“Er is niet direct 1 race die gelijk naar boven komt, maar de finale in Polen tijdens het PIKC 2015 bij de junioren was wel heel erg mooi afgelopen jaar. Ik ging toen met een achterstand van 1.5 punt de kwalificatie in en versloeg toen Giovanni Baccellieri in dezelfde kart. De race zelf was niet eens zo spannend maar dat was wel een hele mooie overwinning waarmee ik ook het kampioenschap won.”

Wat is je mooiste kampioenschap?
9  mooiste kamp
“Dat is natuurlijk het wereldkampioenschap van 2016. Het WK is voor mij duidelijk het belangrijkste kampioenschap, en dat je die dan mag winnen. Ik voelde me blij en verrast tegelijk, aan de ene kant omdat ik het niet had verwacht, aan de andere kant omdat ik gewoon gewonnen had.”

Wat is je favoriete indoorbaan?
“Ik denk dat dat Maarssen is. In Roosendaal voel ik me ook altijd heel erg sterk, maar in Maarssen heb ik zeker het gevoel dat ik heel lastig te verslaan ben. Ik vind het altijd belangrijk dat de kartverschillen klein zijn op een baan, zodat je als rijder de doorslag kan geven. In Amsterdam ben ik bijvoorbeeld ook de beste, maar daar is het niveau niet zo hoog als bijvoorbeeld in Maarssen en Roosendaal.”

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
“Mijn langste stint was tijdens de 24 uur van Olen in 2016, dat was 4 uur en 10 minuten. Toen zouden we wisselen na de kartwissels en dat bleef toen maar duren. Mijn langste rijtijd was tijdens de 12 uur van Middelburg in 2015. Ik wilde toen zo graag winnen, dat ik maar bleef doorrijden om de koppositie te kunnen pakken, en dat lukte. Ik wilde zo graag winnen dat ik het voor elkaar kreeg om ruim 8 uur te rijden, dat was eigenlijk gekkenwerk.”
10 leukste race samenn

Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
“De eerste 8 uurs race die we in 2014 in Brussel reden was fantastisch, in zo'n sterk deelnemers veld winnen, dat was heel erg gaaf. Maar ook de Race of Champions tijdens de BIKC in 2015 die we samen wonnen is één van mijn favorieten. Daar versloegen we alle snelle thuisrijders zoals Filipe Viera en Giovanni Baccellieri.”

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
“Volgens mij rijden we vaker samen dan tegen elkaar. Eentje die ik wel heel erg leuk vond was de halve finale in Polen in 2015, toen jij achter me aan kwam. Ik voelde je komen en dacht alleen maar, ‘ik moet harder’, en ik won de race nog net.”

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
“Eén rondje kwalificeren blijft mooi, maar de knock-out kwalificatie waarbij je 1 ronde moet rijden en dan van kart moet wisselen, zoals bij de DOK en op het WK gebeurd, dat is eigenlijk het eerlijkste en vind ik dus ook het leukste.”

Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
11 meest gewaardeerde teamgenoot
“Dan moet ik er twee noemen, Ruben Boutens en Lorenzo Stolk. Met Ruben rijd ik heel vaak en hij is gewoon heel erg snel. Met Lorenzo kan ik het ook heel erg goed vinden, we rijden al heel lang samen en we zijn ook goede vrienden naast de baan geworden, we trainen vaak samen en we blijven soms bij elkaar slapen.”

Welke autocoureur waardeer je het meest?
“Ik heb laatst Max Verstappen gezegd dus daar blijf ik bij. Hij is iemand waar ik graag naar kijk. Ik herken ook heel veel dingen van mezelf in hem, bijvoorbeeld dat ik op 3 kartlengtes zit en dan toch nog een hele late inhaalactie maak. Bij hem is dat bijvoorbeeld vanaf 2 auto lengtes en dan haalt hij toch nog in. Daarbij is hij ook de enige Nederlander die ik heb gekend die voorin mee kan doen in de formule 1.”

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
“Ik heb niet echt iemand die mijn held is, ik volg wel veel sporten op TV, maar er is niet echt iemand waarvan ik zeg, dat is echt mijn voorbeeld.”

Met welk team zou je nog eens een 24-uurs race willen rijden?
“Dan zeg ik Ruben Boutens, Mathias Grooten, ook gewoon een hele goede rijder, mezelf, en dat moet ik nog een 4e rijder hebben zeker? Weet je wat, over een paar jaar, als ik wat ouder ben, dan houden we het bij 3 en doen we het daarmee, dat zou wel heel gaaf zijn.”

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
“Natuurlijk droomt iedereen van de formule 1, maar je moet ook realistisch zijn en dan was mijn doel altijd om het WK karten te winnen. Mijn grote doel heb ik nu dus afgelopen jaar behaald. Ik wil heel graag nog een keer het PIKC winnen bij de volwassenen, dat vind ik ook één van de mooiste kampioenschappen. Verder zou ik het heel leuk vinden om nog een keer alle titels te pakken op het WK, dit jaar werd ik kampioen bij de volwassenen en de jeugd en wonnen we ook de Nations Cup, maar dan ook inclusief het teamkampioenschap.”

12 outfit
Ben je bijgelovig?
“Nee niet echt, alleen sinds ik mijn gewicht vergat op het WK van 2015 check ik wel altijd een extra keer mijn gewicht.”

Welke andere hobby’s heb je?
“Ik deed vroeg ook aan turnen en kickboksen, maar tegenwoordig is het vooral karten.”

Wat is je huidige outfit?
“Alpinestars pak en Arai SK-6 helm gespoten door Tjello Creations.”




Anderen over Rico



rico rowan
Rowan Willemse (ontdekte Rico en trainde met hem in zijn beginjaren)
“Rico is 1 van mijn beste vrienden en ik ken hem vanaf de dag dat hij met een kinderfeestje bij Race Planet Amsterdam kwam karten. Hij reed daar voor het eerst in een kart en maakte enorme indruk. 's Avonds kwam hij terug met zijn vader en zo begon Rico zijn, nu al, mooie carrière. We trainden wekelijks en reden samen 2-uurs wedstrijden. Na 2 jaar was er voor mij geen houden meer aan en was Rico zo goed gaan rijden dat ik hem los moest laten. Met belangrijke wedstrijden probeer ik er bij te zijn, of bel ik dagelijks met zijn vader voor de stand van zaken. Rico is een jongen waar ik enorm trots op ben en erg waardeer als persoon. Hij is een buitengewoon talent en een enorme doorzetter. Met zijn positieve instelling en talent kan Rico nog wel eens ver gaan komen in de kart- en autosport wereld!”

rico stefan
Stefan Verhofsté (concurrent van Rico in grote internationale wedstrijden)
“De eerste maal dat we elkaar ontmoetten was tijdens de Bitemedia races in Roosendaal. Elke maand opnieuw kwam hij vluchtig hallo zeggen als hij daar dan tijd voor had, want hij volgde elke seconde van de race vanaf de eerste rij als hij zelf niet in de kart zat. Nu kennen we elkaar al enkele jaren en ik kan me weinig races van hoog niveau inbeelden waar Rico niet aan meedoet. Gepassioneerd als altijd, trainen tot de laatste tiende gevonden is en bovenal héél constant rijden. Afgelopen jaar nadat hij wereldkampioen geworden was heb ik al de gelegenheid gehad om een race samen met hem te rijden en dat was heel geslaagd. Hij pusht zijn teamgenoten vanaf de zijlijn gelijk niemand anders. Elke ronde gaf hij een duim als het goed zat of iets anders als dat niet het geval was. Na de race kon de euforie niet op ook al werden we pas 2e, zijn vriendelijkheid, brede lach en duimpje waren aanwezig! Ik kijk uit naar de komende jaren met nagelbijtende races tegen en misschien nog wel eens met elkaar.”

rico thom
Thom van Dijk (concurrent van Rico in vele verschillende wedstrijden)
“Toen ik begon met karten, reed ik bijna alle wedstrijden tegen Rico. Hij was bloedsnel en leek onaantastbaar, maar dan ook op zo'n niveau dat als je op een heel bijzondere dag wel voor hem kwalificeerde, je doodsbang was want je wist dat hij je na 1 bocht toch wel inhaalde. Dat was in 2013/2014. Inmiddels is het 2017 en nog steeds rijdt Rico elke race vooraan mee, zowel nationaal als internationaal en ben ik blij dat ik tegen Rico mag racen, want een talent van dit formaat pusht mij en vele anderen om alles te geven, om überhaupt maar in de buurt van zijn gouden helm te blijven!”

rico lorenzo
Lorenzo Stolk (veelvuldig teamgenoot en concurrent van Rico)
“Hoe ik Rico als persoon ken? Als m’n beste maat, hij is enorm gepassioneerd met karten bezig, tijdens elke wedstrijd geeft hij zijn volledige focus, behalve wanneer Britt erbij is. Hij wil altijd winnen, maakt niet uit hoe of wat en of het om karten gaat, bijvoorbeeld ook bij Need For Speed of lasergamen wil hij winnen. Hij weet goed wanneer hij het waar en op welke manier kan winnen tijdens een wedstrijd, behalve bij lasergamen dan. Zich aanpassen aan een kart of aan andere weersomstandigheden zijn ook sterke punten van hem en ook tactisch weet hij altijd wat het meest verstandig is. Buiten het karten heeft hij altijd een goed humeur, hij is altijd actief om iets te doen en lust altijd wel een paar kipnuggets of een frikandel. Buiten het serieuze karten om zijn we ook vaak in een melige bui en lachen we om de stomste dingen.”




Dilemma’s

dilemma wit


13 onderaan

Teamplayer / Individualist

Endurance / Sprint

Start / Finish

Droge Race / Wetrace

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Inhalen / Verdedigen

Kaal / Haar

Pitstop / Shortcut


rico top




Naam: Rico Haarbosch
Geboortedatum: 31 juli 2000
Nationaliteit: Nederlandse
Woonplaats: Velserbroek





4 februari 2017, Middelburg

Baanrecord, Bottak!
Het was begin 2016 toen ik op enkele meters afstand van Rico Haarbosch op de kartbaan van Roosendaal zat. Niks bijzonders, zou je zeggen, maar dit keer zaten we niet in een kart maar tegenover elkaar, voor een interview. Ik had mijn verhaal reeds geschreven en werkte mijn interview af. Ondertussen was er een
2
aantal mensen aan het trainen, ik had het idee dat Rico het liefst zijn spullen wilde aantrekken en mee gaan trainen, rondjes rijden, zo veel mogelijk en zo hard mogelijk en het liefst afsluiten met een nieuw baanrecord, waarvan hij er al tientallen op zijn naam heeft staan. Hij hield zijn aandacht echter goed bij mijn vragen. Enkele uren later toen we wel in de kart zaten, werd mijn laptop uit mijn auto gestolen, de documenten die ik die dag had getypt waren weg. Het interview kon ik nog wel uit mijn hoofd uitschrijven, maar het verhaal dat ik geschreven had was lastiger. Enkele maanden later kaapte Rico op 2 punten de wereldtitel voor mijn neus weg. Het was ondertussen al even geleden dat er iemand was toegevoegd aan deze Hall of Fame, maar dat kon me op dat moment weinig schelen. Het duurde daarom even voordat ik zin had om alles weer opnieuw te schrijven, het interview was nu uiteraard ook achterhaald, maar dat Rico de volgende rijder in mijn Hall of Fame zou worden stond voor mij al die tijd als een paal boven water.

3
Zo rond 2012 leerde de indoorkartwereld Rico kennen, veelal beter bekend onder zijn alias Bottak, refererend aan zijn roots en zijn toen nog gemillimeterde kapsel. Het ene na het andere baanrecord werd aan flarden gereden en al snel won hij zijn eerste races. Zijn verbetenheid was groot, zelden zag ik iemand die op zo’n jonge leeftijd zo extreem fanatiek en gedreven was. Rico is een fenomeen, zijn successen volgen elkaar zo snel op dat ieder verhaal dat je over hem schrijft al achterhaald is zodra je het wil publiceren, in huize Haarbosch wordt de volgende trofee reeds opgesteld in een rij die geen einde lijkt te kennen. Wie wel eens bij Rico thuis is geweest zal kunnen beamen hoe imposant de collectie prijzen is die hij op 16 jarige leeftijd al bij elkaar heeft gereden. Het is onmogelijk om in zijn kamer een kant op te kijken waar je geen prijzen ziet staan, alle muren zijn gedecoreerd met blinkend zilverwerk, van gouden medailles tot glazen trofeeën tot metalen bekers met grote kelken, hij heeft ze allemaal en hij is er dol op. Naast de hoeveelheid is ook het aantal prijzen waar een 1 op staat indrukwekkend, Rico is een winnaar in hart en nieren en dat blijkt uit alles.

Normaal gesproken verwacht je in een Hall of Fame een ervaren rijder die reeds jaren meeloopt of een grootse carrière achter de rug heeft. Een jongen van net 16 ligt misschien iets minder voor de hand, maar in het geval van Rico misstaat hij absoluut niet tussen de gevestigde namen. Met zijn wereldtitel in de zomer van 2016 bevestigde hij mijn keuze die al ruim daarvoor was gemaakt. Nadat ik begin 2013 voor het eerst samen met Rico had gereden wist ik meteen dat dit niet de laatste keer zou zijn. Iemand met de combinatie van zijn snelheid en inzet is een teamgenoot die je maar al te graag aan je line-up wilt toevoegen, in welke race dan ook. Als teamgenoot bij The Dutch Value leerde ik hem nog beter kennen en werden we ook steeds betere vrienden, ik wist eigenlijk al sinds die eerste race in 2013, zo’n talent kom je maar zelden tegen. Maar ook vaak genoeg rijd ik tegen Rico, op de grootste wedstrijden nemen we het tegen elkaar op, vechten we duels uit op het scherpst van de snede en soms zelfs erover en er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen.

Waar Rico kwam zorgde hij voor opschudding en gefronste wenkbrauwen. Op veel circuits wist hij de lokale helden uit hun comfort zone te halen door ze uit te dagen of zelfs te verslaan wanneer niemand dat zou verwachten. Op sommige banen was het zelfs zo erg dat organisatoren liever hadden dat Rico niet meer mee zou doen, door zijn deelname haakten anderen af, die zichzelf bij voorbaat al kansloos achtten voor de overwinning. Niet leuk zou je denken, aan de andere kant is dat natuurlijk het grootste
4
compliment dat je kunt krijgen. Ging het dan allemaal over rozen voor de jonge man uit Velserbroek, nee zeker niet. Op zijn eerste WK in Denemarken 2013, toen hij eigenlijk nog te jong was om mee te mogen doen bij de jeugd, wist hij geen enkele race te winnen. Rico deed het voor zijn leeftijd natuurlijk fantastisch, hij reed voorin mee en pakte enkele medailles, maar hij was het niet gewend om te verliezen en dat vond hij helemaal niet leuk. Twee jaar later mocht hij voor het eerst bij de grote jongens meedoen, tijdens het WK in de schakelkarts in Italië. Hij had inmiddels meer ervaring en verwachtte veel van zijn 1e echte WK. Dat jaar eindigde in een deceptie, hij kreeg enkele penalty’s, miste de snelheid van sommige andere toppers, vergat zijn gewicht toen hij eindelijk pole position had en miste ook nog de finale. Opnieuw kon gezegd worden dat hij het voor zijn leeftijd heel goed had gedaan, maar dat telde voor Rico niet, nog voor de finale was afgelopen was hij al terug op weg naar Nederland, vastberaden om het een jaar later beter te doen.

En dat lukte, en hoe. Als 2015 al niet het jaar van zijn doorbraak was, dan was 2016 dat zeker! In opmaat naar het WK van 2016 was hij al een hoofdrolspeler tijdens grote wedstrijden als de Rental Kart Masters in België (2x 1e), de Racehall of Champions in Denemarken (3x 2e), het Pools Indoor Kart Championship (2e bij de jeugd), het
5
Belgian National Championship (1e bij de jeugd) en de Dutch Open Kartchallenge (1e bij de jeugd). En toen het WK, waar hij eerst al een hoofdrol had opgeëist in de winnende race van The Dutch Value in de Nations Cup, pakte hij een week later zijn eerste wereldtitel, op 16 jarige leeftijd werd hij niet alleen wereldkampioen bij de jeugd maar ook de jongste wereldkampioen bij de senioren ooit, hij rijdt daarmee Kenny Geldhof uit de boeken. Het feit dat hij op sommige grote toernooien nog wat prijzen liet liggen door kleine foutjes in de pits of met iets te enthousiaste inhaalacties is eigenlijk alleen maar beangstigend voor zijn concurrenten, dat betekend dat hij alleen nog maar beter kan worden. Bottak, of tegenwoordig meestal gewoon weer Rico, is een begrip in de indoorkartsport. Doordat hij wat gegroeid is wordt het rijden van baanrecords steeds moeilijker, maar het winnen van races lijkt hem met zijn aanvallende en zeker ook verdedigende kwaliteiten steeds makkelijker af te gaan. En heb je een baanrecord te pakken, geniet er maar van, want voor je het weet staat er toch weer, baanrecord, Bottak!

Interview

Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
“Ik ben begonnen met karten toen ik 10 jaar was, dus dat was in 2010. Ik ging toen met een verjaardagsfeestje naar Bleekemolen Raceplanet in Amsterdam. We gingen daar niet naar toe om te karten maar om te lasergamen en dat soort spellen, eigenlijk dingen waar ik juist niet goed in was. Toen ik ook een heatje ging karten kwam ik Rowan Willemsen tegen, hij zei dat ik talent had en terug moest komen. Ik ben daar toen niet veel later begonnen met lessen en met het rijden van de 2-uurs races samen met Rowan.

Op dat moment was Rowan nog sneller dan mij maar dat duurde niet zo heel lang, haha! Nadat ik ook races in Maarssen had gedaan ben ik in 2012 gestart met landelijke competitie, de NCC voor kids. Vanaf 2013 heb ik dit gecombineerd met het IKK waarin ik dat jaar 2e werd, de 3 jaren daarna heb ik zowel het NCC als het IKK kampioenschap gewonnen.”

6 hoe beschrijf je jouw karakter
Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
“Ik wil altijd winnen. Winnen, winnen, winnen. Ik ga er altijd vol voor en rijd graag aanvallend. Daarnaast besef ik ook dat het heel belangrijk is om beleefd te zijn. Beleefd zijn naar je concurrenten, maar vooral ook naar de mensen die je helpen, zoals mijn vader maar zeker ook naar sponsors. Je hoopt toch altijd dat er iemand is die je ontdekt, je weet maar nooit. Het is niet makkelijk om sponsoren te vinden en als je beleefd blijft naar je sponsors heb je meer kans dat ze je blijven helpen.”

Je lijkt altijd enorm zelfverzekerd, twijfel je ook wel eens aan jezelf?
“Eigenlijk niet. Ik begin pas na te denken als er iemand is die in dezelfde kart op hetzelfde gewicht en op hetzelfde moment harder rijdt als mij, maar dat gebeurd bijna nooit. Als dat zo zou zijn, dan zou ik me misschien zorgen maken, maar normaal weet ik dat het goed zit. Ja, misschien op een baan die helemaal nieuw is, zoals in de zomer van 2015 op het WK in Ancona, dan moet je even kijken hoe je het doet ten opzichte van je concurrenten.”

13221292_550665425121908_4170533296905375875_o
Wat vind je het belangrijkste aan karten?
“Ik ben wel iemand die eigenlijk vooral kijkt naar het resultaat. Natuurlijk is de gezelligheid belangrijk en speelt het mee of je zelf goed hebt gereden. Ik snap wel dat voor veel andere mensen de gezelligheid misschien het belangrijkst is, maar ik kijk naar het resultaat.”

Als je moet kiezen tussen een race die je wint waarin je zelf eigenlijk niet zo goed hebt gereden, of een race waarin jij volledig de show steelt maar de race niet wint, waar zou je dan voor kiezen?
“Dan zou ik toch voor het eerste gaan. Met pole positions of snelste raceronden win je geen races. Bijvoorbeeld in een endurance race dan doe je het toch met een team en als je teamgenoot dan het verschil maakt in plaats van ikzelf, dan is dat maar zo, ik ga dan toch voor de winst, daar haal ik veel voldoening uit.”

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, of hoe ga je met verlies om?
“Ik weet van mezelf dat ik een hele slechte verliezer ben, daar kan ik echt niet tegen. Als ik een race niet win, dan geef ik de concurrent een handje, maar meer hoef je op dat moment ook niet van mij te verwachten... Het hangt van de race af hoe snel ik mezelf er overheen zet. Op het WK bijvoorbeeld zou ik goed ziek zijn als ik het zelf verpest, maar als ik een kleine 2-uurs race niet win, daar lig ik 's nachts echt niet wakker van.”

7 waarin kan je je nog verbeteren
Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
“Veel kipnuggets eten hahaha. Wat een lastige vraag zeg, waarom ben je zo goed? Ik denk omdat ik erg graag wil winnen en natuurlijk moet je ook gewoon goed kunnen rijden.”

Waarin kan je je nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
“Dan gaat het vooral om de details, keuzes maken in races. Bijvoorbeeld ga je in een bepaalde situatie binnendoor of buitenom, daar kan ik zeker nog leren. Ik denk dat je ook altijd kan leren van anderen, niet alleen van rijders maar ook bijvoorbeeld van mijn vader.”

Je rijdt vaak veel trainingsheats, word je daar nooit eens moe van?
“Nee zeker niet, ik wil het liefst zo veel mogelijk rijden! Soms vind ik het wel eens jammer dat mensen zeggen, ‘oh hij gaat zo hard omdat hij veel getraind heeft’."

Haal je dan ook meer voldoening uit races die je gewonnen hebt terwijl je niet veel getraind hebt, zoals bijvoorbeeld tijdens de Racehall of Champions 2015 in Denemarken?
“Nee eigenlijk niet, dat maakt me niet zoveel uit. In Denemarken was natuurlijk super, als je van te voren had gezegd dat ik 3 keer 2e zou worden had ik daar gelijk voor getekend. Gedurende de races liep het zo goed dat het wel jammer was dat ik niet won, maar zo loopt het nu soms eenmaal. Ik haal meer voldoening uit een overwinning als het niveau hoger is, niet als ik minder getraind heb.”
8 wat is je mooiste overwinning

Wat is je mooiste overwinning?
“Er is niet direct 1 race die gelijk naar boven komt, maar de finale in Polen tijdens het PIKC 2015 bij de junioren was wel heel erg mooi afgelopen jaar. Ik ging toen met een achterstand van 1.5 punt de kwalificatie in en versloeg toen Giovanni Baccellieri in dezelfde kart. De race zelf was niet eens zo spannend maar dat was wel een hele mooie overwinning waarmee ik ook het kampioenschap won.”

Wat is je mooiste kampioenschap?
9  mooiste kamp
“Dat is natuurlijk het wereldkampioenschap van 2016. Het WK is voor mij duidelijk het belangrijkste kampioenschap, en dat je die dan mag winnen. Ik voelde me blij en verrast tegelijk, aan de ene kant omdat ik het niet had verwacht, aan de andere kant omdat ik gewoon gewonnen had.”

Wat is je favoriete indoorbaan?
“Ik denk dat dat Maarssen is. In Roosendaal voel ik me ook altijd heel erg sterk, maar in Maarssen heb ik zeker het gevoel dat ik heel lastig te verslaan ben. Ik vind het altijd belangrijk dat de kartverschillen klein zijn op een baan, zodat je als rijder de doorslag kan geven. In Amsterdam ben ik bijvoorbeeld ook de beste, maar daar is het niveau niet zo hoog als bijvoorbeeld in Maarssen en Roosendaal.”

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
“Mijn langste stint was tijdens de 24 uur van Olen in 2016, dat was 4 uur en 10 minuten. Toen zouden we wisselen na de kartwissels en dat bleef toen maar duren. Mijn langste rijtijd was tijdens de 12 uur van Middelburg in 2015. Ik wilde toen zo graag winnen, dat ik maar bleef doorrijden om de koppositie te kunnen pakken, en dat lukte. Ik wilde zo graag winnen dat ik het voor elkaar kreeg om ruim 8 uur te rijden, dat was eigenlijk gekkenwerk.”
10 leukste race samenn

Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
“De eerste 8 uurs race die we in 2014 in Brussel reden was fantastisch, in zo'n sterk deelnemers veld winnen, dat was heel erg gaaf. Maar ook de Race of Champions tijdens de BIKC in 2015 die we samen wonnen is één van mijn favorieten. Daar versloegen we alle snelle thuisrijders zoals Filipe Viera en Giovanni Baccellieri.”

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
“Volgens mij rijden we vaker samen dan tegen elkaar. Eentje die ik wel heel erg leuk vond was de halve finale in Polen in 2015, toen jij achter me aan kwam. Ik voelde je komen en dacht alleen maar, ‘ik moet harder’, en ik won de race nog net.”

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
“Eén rondje kwalificeren blijft mooi, maar de knock-out kwalificatie waarbij je 1 ronde moet rijden en dan van kart moet wisselen, zoals bij de DOK en op het WK gebeurd, dat is eigenlijk het eerlijkste en vind ik dus ook het leukste.”

Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
11 meest gewaardeerde teamgenoot
“Dan moet ik er twee noemen, Ruben Boutens en Lorenzo Stolk. Met Ruben rijd ik heel vaak en hij is gewoon heel erg snel. Met Lorenzo kan ik het ook heel erg goed vinden, we rijden al heel lang samen en we zijn ook goede vrienden naast de baan geworden, we trainen vaak samen en we blijven soms bij elkaar slapen.”

Welke autocoureur waardeer je het meest?
“Ik heb laatst Max Verstappen gezegd dus daar blijf ik bij. Hij is iemand waar ik graag naar kijk. Ik herken ook heel veel dingen van mezelf in hem, bijvoorbeeld dat ik op 3 kartlengtes zit en dan toch nog een hele late inhaalactie maak. Bij hem is dat bijvoorbeeld vanaf 2 auto lengtes en dan haalt hij toch nog in. Daarbij is hij ook de enige Nederlander die ik heb gekend die voorin mee kan doen in de formule 1.”

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
“Ik heb niet echt iemand die mijn held is, ik volg wel veel sporten op TV, maar er is niet echt iemand waarvan ik zeg, dat is echt mijn voorbeeld.”

Met welk team zou je nog eens een 24-uurs race willen rijden?
“Dan zeg ik Ruben Boutens, Mathias Grooten, ook gewoon een hele goede rijder, mezelf, en dat moet ik nog een 4e rijder hebben zeker? Weet je wat, over een paar jaar, als ik wat ouder ben, dan houden we het bij 3 en doen we het daarmee, dat zou wel heel gaaf zijn.”

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
“Natuurlijk droomt iedereen van de formule 1, maar je moet ook realistisch zijn en dan was mijn doel altijd om het WK karten te winnen. Mijn grote doel heb ik nu dus afgelopen jaar behaald. Ik wil heel graag nog een keer het PIKC winnen bij de volwassenen, dat vind ik ook één van de mooiste kampioenschappen. Verder zou ik het heel leuk vinden om nog een keer alle titels te pakken op het WK, dit jaar werd ik kampioen bij de volwassenen en de jeugd en wonnen we ook de Nations Cup, maar dan ook inclusief het teamkampioenschap.”

12 outfit
Ben je bijgelovig?
“Nee niet echt, alleen sinds ik mijn gewicht vergat op het WK van 2015 check ik wel altijd een extra keer mijn gewicht.”

Welke andere hobby’s heb je?
“Ik deed vroeg ook aan turnen en kickboksen, maar tegenwoordig is het vooral karten.”

Wat is je huidige outfit?
“Alpinestars pak en Arai SK-6 helm gespoten door Tjello Creations.”




Anderen over Rico



rico rowan
Rowan Willemse (ontdekte Rico en trainde met hem in zijn beginjaren)
“Rico is 1 van mijn beste vrienden en ik ken hem vanaf de dag dat hij met een kinderfeestje bij Race Planet Amsterdam kwam karten. Hij reed daar voor het eerst in een kart en maakte enorme indruk. 's Avonds kwam hij terug met zijn vader en zo begon Rico zijn, nu al, mooie carrière. We trainden wekelijks en reden samen 2-uurs wedstrijden. Na 2 jaar was er voor mij geen houden meer aan en was Rico zo goed gaan rijden dat ik hem los moest laten. Met belangrijke wedstrijden probeer ik er bij te zijn, of bel ik dagelijks met zijn vader voor de stand van zaken. Rico is een jongen waar ik enorm trots op ben en erg waardeer als persoon. Hij is een buitengewoon talent en een enorme doorzetter. Met zijn positieve instelling en talent kan Rico nog wel eens ver gaan komen in de kart- en autosport wereld!”

rico stefan
Stefan Verhofsté (concurrent van Rico in grote internationale wedstrijden)
“De eerste maal dat we elkaar ontmoetten was tijdens de Bitemedia races in Roosendaal. Elke maand opnieuw kwam hij vluchtig hallo zeggen als hij daar dan tijd voor had, want hij volgde elke seconde van de race vanaf de eerste rij als hij zelf niet in de kart zat. Nu kennen we elkaar al enkele jaren en ik kan me weinig races van hoog niveau inbeelden waar Rico niet aan meedoet. Gepassioneerd als altijd, trainen tot de laatste tiende gevonden is en bovenal héél constant rijden. Afgelopen jaar nadat hij wereldkampioen geworden was heb ik al de gelegenheid gehad om een race samen met hem te rijden en dat was heel geslaagd. Hij pusht zijn teamgenoten vanaf de zijlijn gelijk niemand anders. Elke ronde gaf hij een duim als het goed zat of iets anders als dat niet het geval was. Na de race kon de euforie niet op ook al werden we pas 2e, zijn vriendelijkheid, brede lach en duimpje waren aanwezig! Ik kijk uit naar de komende jaren met nagelbijtende races tegen en misschien nog wel eens met elkaar.”

rico thom
Thom van Dijk (concurrent van Rico in vele verschillende wedstrijden)
“Toen ik begon met karten, reed ik bijna alle wedstrijden tegen Rico. Hij was bloedsnel en leek onaantastbaar, maar dan ook op zo'n niveau dat als je op een heel bijzondere dag wel voor hem kwalificeerde, je doodsbang was want je wist dat hij je na 1 bocht toch wel inhaalde. Dat was in 2013/2014. Inmiddels is het 2017 en nog steeds rijdt Rico elke race vooraan mee, zowel nationaal als internationaal en ben ik blij dat ik tegen Rico mag racen, want een talent van dit formaat pusht mij en vele anderen om alles te geven, om überhaupt maar in de buurt van zijn gouden helm te blijven!”

rico lorenzo
Lorenzo Stolk (veelvuldig teamgenoot en concurrent van Rico)
“Hoe ik Rico als persoon ken? Als m’n beste maat, hij is enorm gepassioneerd met karten bezig, tijdens elke wedstrijd geeft hij zijn volledige focus, behalve wanneer Britt erbij is. Hij wil altijd winnen, maakt niet uit hoe of wat en of het om karten gaat, bijvoorbeeld ook bij Need For Speed of lasergamen wil hij winnen. Hij weet goed wanneer hij het waar en op welke manier kan winnen tijdens een wedstrijd, behalve bij lasergamen dan. Zich aanpassen aan een kart of aan andere weersomstandigheden zijn ook sterke punten van hem en ook tactisch weet hij altijd wat het meest verstandig is. Buiten het karten heeft hij altijd een goed humeur, hij is altijd actief om iets te doen en lust altijd wel een paar kipnuggets of een frikandel. Buiten het serieuze karten om zijn we ook vaak in een melige bui en lachen we om de stomste dingen.”




Dilemma’s

dilemma wit


13 onderaan

Teamplayer / Individualist

Endurance / Sprint

Start / Finish

Droge Race / Wetrace

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Inhalen / Verdedigen

Kaal / Haar

Pitstop / Shortcut