Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

HomeHome
SitemapSitemap
RubenRuben
KartenKarting
WKWorld Championship
The Dutch ValueThe Dutch Value
Kalender 2015Calendar 2015
Kalender 2016Calendar 2016
SponsorsSponsors
Hall of FameHall of Fame
BlogBlog
KalenderCalendar
ResultatenResults
ivo top



Naam: Ivo van Egmond
Geboortedatum: 23 augustus 1978
Nationaliteit: Nederlandse
Woonplaats: Breda





05 mei 2013, Middelburg

Een ietwat tengere dertiger stapt de kartbaan binnen, muts op, een ontspannen glimlach op zijn gezicht en hij zet zijn karttas weg. Hij begint een rondje en begroet vele mede karters en andere aanwezigen met een warme handdruk en een veelzeggende omhelzing. Hij maakt een praatje met bijna iedereen en bereidt zich in alle rust voor op wat komen gaat. Op geen enkele manier is aan hem te merken dat er iets spectaculairs staat
ivo blik
te gebeuren. Zijn kartpak gaat aan, en het relaxte gezicht maakt plaats voor een geconcentreerde blik, terwijl met teammaten wordt besproken hoe de race aangepakt gaat worden. Zijn zeer herkenbare helmmutsje en geel-grijze helm gaan op en een enorme focus is te zien wanneer je in zijn ogen kijkt. Iedereen die op dat zelfde moment van plan is de baan te gaan betreden weet hoe laat het is.

Ivo van Egmond, getrouwd met Texas en vader van dochter Sienna, is een buitengewoon goede karter. Al jarenlang behoort hij tot de elite van de indoorkartsport in Nederland. Niet één, niet twee, maar liefst vier Nederlandse titels bevestigen zijn status als rijder die niemand meer durft te onderschatten. Zijn rust naast de baan en de ongelooflijke verbetenheid in de kart om het beste uit zichzelf te halen typeren hem. Hij is een coureur die met nimmer afnemend enthousiasme en fanatisme in een kart stapt en nooit zal opgeven. Ik leerde Ivo kennen in 2006 toen hij voor het team van Middelburg uit kwam in de landelijke MKS klasse. Hierdoor was hij vaker te vinden op de kartbaan in Middelburg, waar hij ook steeds vaker aan wedstrijden meedeed en dus ook een grote concurrent van mij werd. De afgelopen jaren hebben we enorm vaak tegen elkaar gestreden en ook zo nu en dan met elkaar gereden, en zijn we ook goede vrienden geworden. Op welke baan hij ook rijdt, overal is ie bloedsnel en kanshebber voor de overwinning.

Ivo is zonder twijfel een rijder die je onder de categorie lichtgewichten schaart, in de meest letterlijke zin van het woord dan wel. In de laatste jaren is er in het karten een trend van een steeds toenemende gewichtslimiet, en er zijn weinig lichtgewichten die daar zo weinig last van lijken te hebben als Ivo. 20, 25 kilogram extra gewicht meenemen is voor Ivo meer regelmaat dan uitzondering. Lood meenemen hoeft dan niet altijd nadelig te zijn, maar zoveel dood gewicht is va
ivo texas sienna
ak toch een extra obstakel en meestal ook geen voordeel. Het weerhoud Ivo er niet van om zeer knappe tijden te rijden en uit te blinken op de momenten dat het kan, zich te onderscheiden als het moet. Ivo is niet alleen zelf een uitstekende rijder, hij kan ook als geen ander zijn teammaten motiveren en aansturen. Hij speelde daarom ook zowel op het gebied van rijder en als coach vaak een beslissende rol in de titels die hij met zijn team won.

Even fantastisch als de status die Ivo als rijder heeft, is zijn persoonlijkheid, want Ivo is iemand die iedereen wel als vriend zou willen hebben. Hij gaat met enorm veel respect om met zijn tegenstanders zowel op als naast de baan, en staat dan ook altijd klaar voor een goed gesprek. Met zijn Brabantse team dat begon in Breda en later uitweek naar Middelburg, had en heeft hij een hechte vriendengroep die altijd voor elkaar klaar stonden en voor elkaar door het vuur gingen. Een team dat veel won en een voorbeeld was voor vele andere teams. Vier Nederlandse titels won hij met dit team, in twee verschillende klassen, en Ivo was vaak de man die het verschil maakte. Ivo won daarnaast ook een aantal aansprekende races en titels zoals de 24 uur van Brugge in 2006 en werd na 2007 en 2011 onlangs voor de derde maal Individueel Open Zeeuws Kampioen. Hij kiest altijd de aanval, twijfelt niet en is een meester in inhalen. Dit in combinatie met zijn wilskracht en talent heeft hem waarschijnlijk die vele overwinningen opgeleverd. Waar veel van zijn oud teammaten inmiddels zijn gestopt, blijft hij onverminderd fanatiek en op jacht naar mooie prijzen, en dat siert hem.

Tijd om hem eens te ondervragen middels een interview en een aantal dilemma’s. Ook anderen werden gevraagd naar hun visie op Ivo en de fotografen bedank ik voor de gebruikte foto's.



Interview


Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
"In 1998 ging ik voor het eerst karten met een vriend waarmee ik 2 jongerenvakanties had gedaan, een tijdje later begon ik met een andere vriend af en toe eens losse heats te rijden op de kartbaan in Zwijndrecht, dat was een hele lange baan in 2 hallen. Een jaar later ging ik voor het eerst wat individuele uursraces rijden op de kartbaan van
ivo dikc 2003 den haag
Breda, toen dacht ik dat ik kon karten! Ik weet nog in één van mijn eerste races dat ik pole position had gepakt, tegen onder meer mijn latere teamgenoten Willy Krijnen, Mike Frijters en Daan Pas. Willy zei toen dat ik hem beter voor kon laten gaan en kon volgen. Toen ik hem voorbij liet kwam er gelijk een hele rits voorbij, ik stuurde terug en tikte Daan rond. Ik weet nog dat Daan toen won na helemaal van achteruit teruggekomen te zijn. Later dat jaar reed ik steeds betere resultaten, je merkt dan dat je sneller en sneller wordt. Er was toen een competitie op 70 kilogram in Breda georganiseerd om een nieuwe rijder te zoeken voor het raceteam van Indoorfun Breda, die dat jaar hun eerste jaar in de Dutch Indoor Kart Championship reden. Ik reed die races toen mee en reed toen met een gigantische heupgordel met gewicht, mijn heupen lagen telkens open, maar het ging goed, en op den duur was wel duidelijk dat ik het ging worden. In hun 2e jaar Dutch ben ik erbij gekomen, ik heb toen veel met Willy getraind. Dat jaar werden we heel mooi 3e na een fantastische laatste wedstrijd in Enschede. In 2004 werden we voor het eerst kampioen in de Dutch, en vanaf 2005 reden we voor Indoor Karting Middelburg in het MKS kampioenschap waarin we daarna ook nog 3 maal Nederlands kampioen werden."

Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
"Ik wil altijd met het hoogste niveau mee, de prestatiedrang zorgt ervoor dat je soms erg emotioneel met de sport bezig bent, dat maakt het karten breekbaar en daardoor ook mooi tegelijk. Mijn gevoel is heel erg bepalend, ik kan slecht tegen onrecht, daar kan ik soms wel agressief van worden."

ivo yes
Wat vind je het belangrijkste aan karten?
"Resultaat is toch wel het belangrijkste, in teamverband houd je wel rekening met de kwaliteiten van je teamgenoten en moet je soms realistisch zijn, maar je gaat toch altijd voor het hoogst haalbare. Individueel ga je wel altijd voor de winst, ik kan er serieus van balen als je het gevoel hebt dat je meer kan, maar het er niet uitkomt. Plezier is uiteraard ook een groot onderdeel van het geheel, maar dit is automatisch een stuk minder als de resultaten uitblijven."

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, hoe ga je met verlies om?
"Dat is wel veranderd door de jaren heen. Op een gegeven moment leer je wel met teleurstellingen omgaan, er zijn jaren geweest dat het zo erg tegen zat, soms tot janken toe. Je bent zoals gezegd emotioneel met de sport bezig, maar je leert door de tegenslagen wel goed te relativeren, je creëert een brede rug. Ik kan af en toe wel boos zijn, maar dat ligt heel erg aan de situatie van de wedstrijd. Als je door een mindere kart verliest terwijl je weet dat je eigenlijk beter bent, kan dat wel frustrerend zijn, maar daarna laat je het wel weer gaan."

Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
"Het geheim is de feeling die je hebt met het karten, dat maakt het verschil bij de echte toppers. De manier hoe je het beste een lijn kan pakken, dat voel je aan. Nu komt er ook een stukje ervaring bij kijken, je bent op een bepaald niveau, en zonder veel te trainen, kan je toch pieken. Ik ben wel iemand die gewoon moet gaan zitten, niet nadenken en knallen. Maar om echt het verschil te maken heb je dat stukje gevoel nodig wat moeilijk uit te leggen is aan mensen."

Waarop kan je je nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
ivo redbull kartfight 2010
"Ik zou wel wat meer willen relativeren, dat beperkt je soms in de wedstrijd zelf. Relativeren in de zin van dat je met een minder kartje je kop niet laat hangen. Wat dat betreft zou ik wel een paar jaar terug willen gaan. Nu heb ik soms het idee dat ik er 98 procent uit haal, terwijl ik een paar jaar geleden wel het maximale uit een iets minder kartje zou halen."

Wat is je mooiste overwinning?
"Dat was de laatste race van de Dutch in 2003 bij Coronel in Enschede. Dat was mijn 1e jaar Dutch en één van de weinige overwinningen die ik me nog heel goed kan herinneren. We moesten winnen om de derde plek in het kampioenschap nog te kunnen pakken, en een ander team moest dan 4e worden. We hadden de avond ervoor flink getraind en alle karts getest, en ik had zelfs nog het baanrecord gereden. Tijdens de race gebeurde precies waarop we hadden gehoopt, het was mijn 1e echte overwinning in een kampioenschap en we werden 3e in het eindklassement. Na de race moesten we vanwege een weddenschap onze hoofden kaalscheren, dus die overwinning is me wel bijgebleven!"

Wat is je mooiste kampioenschap?
"Eigenlijk was het jaar dat we 3e werden het meest speciaal, dat voelde echt alsof we kampioen geworden waren. Maar ons 1e kampioenschap in de Dutch in 2004 was ook mooi. We versloegen het sterke team van Baroc, het was het 1e jaar van Stefan, en we hebben voor alle rijders de kampioensbeker laten bijmaken. Veel races uit dat jaar kan ik me al niet meer herinneren, maar toen ik mijn bekers een tijdje geleden ging opruimen, was dat er eentje die niet wegging."

Je bent vaak de snelste in je team, raak je nooit gefrustreerd door teamgenoten die langzamer rijden?
ivo mks 2011 oldenzaal
"Tuurlijk, je kent normaal gesproken ieder zijn kwaliteiten wel, zeker in teamverband, iedereen heeft zijn aandeel, en daar probeer je het maximale uit te halen. Soms kan het inderdaad frustrerend zijn als je teamgenoten het laten liggen, zeker constant rijden mag geen probleem meer zijn voor ervaren teamgenoten vind ik."

Ervaar je het meenemen van veel lood als een nadeel?
"Ik heb er niet zo’n moeite mee, ik ben er mee opgegroeid, ik heb ermee moeten leren rijden. Het is zelfs zo dat als ik nu zonder gewicht rijd, dat heel erg wennen is. Iemand van 80 kilogram heeft toch altijd een klein voordeel ten opzichte van iemand van 60 kilogram met 20 kilogram lood. Je kan dood gewicht in de vorm van lood niet gebruiken om mee te spelen, en daarbij ben je met je eigen gewicht van nature meer vertrouwd, maar het zal ook geen tienden schelen."

Wat is je favoriete indoorbaan?
"Enschede, toen wij er veel reden was de baan nog in handen van Coronel, en zaten er veel monteurs en een leuke club werknemers die erg begaan waren met het karten. Hoogteverschillen en fly-overs ben ik normaal niet zo’n fan van, maar daar is het erg gaaf, alle niveaus zijn voorzien van asfalt. We hebben er ook eens ‘s nacht gereden zonder verlichting, dat was erg apart."

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
ivo 24h brugge 2006 regen
"Met de 24 uur van Brugge in 2006 heb ik een hele lange stint gereden, dat was ook mijn eerste kennismaking met regenrijden."

Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
"We hebben om één of andere reden nooit echt veel samen gereden. Ik denk dat het vaak onbewust was, omdat een team samen met ons misschien erg sterk zou zijn, en om tegen elkaar te rijden is ook altijd een uitdaging. Daarbij heb ik ook heel veel met mijn eigen clubje gereden."

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
"Dat zijn er wel genoeg, maar ik zou er niet eentje uit kunnen kiezen. Het individuele Zeeuws kampioenschap was altijd wel leuk, want dan rijd je echt één op één tegen elkaar. Die gevechten, dat beleef je toch anders dan in een team."

ivo 24h brugge 2006 finish
Wat is je favoriete kwalificatievorm?
"Eén rondje vind ik toch het mooiste, dan vraag je de coureur om het echt in één rondje te laten zien, ga maar zitten en doe het maar. De leukste variant is eigenlijk met z’n tweeën 1 rondje in twee verschillende karts, dan kan je tactisch ook nog wat doen. Ik weet nog dat ik met Stefan een keer had afgesproken om vlak achter elkaar aan te gaan, Stefan kon zich heel mooi richten op mij en zat aan het einde van de ronde precies op mijn staart, dat kwam perfect uit."

Ben je bijgelovig voor kartwedstrijden?
"Nee, het enige wat ik heb is dat alles gewoon even goed moet zitten, maar dat is denk ik niet echt bijgeloof."

Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
"Dat is Daan, dat staat als een paal boven water, hij is ontzettend goed en ook één van mijn beste vrienden. Het MKS seizoen 2007 was daarom ook zo speciaal, dat jaar reden we voor het eerst met z’n tweeën. Vooraf hadden we het gevoel, met de kwaliteiten die we hadden, dat het niet mis kon gaan. Maar het begon al met de eerste race waarin we onterecht werden gediskwalificeerd. Alles zat tegen dat jaar, en bij de laatste race in Eindhoven brak de fusee af, toen kwamen alle emoties eruit, het was toch al zo’n dramatisch seizoen, en dan gebeurde dat ook nog, die fusee heb ik nog lang bewaard."

ivo 2010 8u FKI 15
Welke autocoureur waardeer je het meest?
"Ik ben altijd wel van de winnaars, en dan ben ik toch wel fan van Sebastian Vettel, niet alleen omdat ik hem ontmoet heb, maar zijn instelling heeft echt wat. Zijn drang om te winnen, hij flikt het gewoon telkens, ondanks dat hij irriterend is voor veel mensen. Hij heeft net dat stukje dat het verschil maakt, net als Schumacher en Alonso overigens. Alles eraan doen om te winnen, die prestatiedrang, daar houd ik wel van, ook al ben je dan niet altijd geliefd bij iedereen, je komt tenslotte niet om 3e te worden."

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
"Ik heb overal niet echt een uitblinker, dan richt ik me toch meer op de formule 1, en dan zou ik misschien gaan voor Schumacher of Vettel. Lance Armstrong is wat dat betreft ook nog niet afgevallen bij mij, ondanks zijn dopinggebruik, dat zal echt niet alles gedaan hebben, hij was een echte winnaar."

ivo Kartfight 2010
Met welk team zou je nog eens een 24 uurs race willen rijden?
"Ik zou nog wel eens willen rijden met een mix van de( vroegere) teams van IKM, Veersedam en Baroc. Dus bijvoorbeeld met Daan, Dave, Corne, Jodey zoals hij vroeger reed en Ruben, veel groter moet een team ook niet zijn, met die mensen heb je ook echt iets opgebouwd."

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
"Het lijkt me leuk om nog eens buiten wedstrijden te rijden, in welke vorm maakt dan niet zoveel uit. Dat zou nog wel een mooi doel kunnen zijn, maar ik weet niet of dat financieel haalbaar is. Maar zoals het nu gaat, gewoon lekker je wedstrijdjes blijven rijden, en voor de winst strijden, vind ik ook prima."

Stel dat je ooit merkt dat je het tempo niet meer bij kun houden, wat zou je dan doen?
"Daar kan ik je dan pas antwoord op geven, karten is intensief maar zeker ook ontspannend tegelijk, ik ben blij dat ik er mee in aanraking ben gekomen, en zou er voorlopig nog niet mee willen stoppen."

Welke andere hobby’s heb je?
"Niet zo heel erg veel, met werk, de familie thuis en het karten blijft er niet zoveel tijd meer over. Maar salsadansen met Texas zou je wel als een hobby kunnen zien, dat is me heel erg meegevallen. Ik heb het eerst een tijdje afgehouden, maar we zijn toch samen begonnen, en het gaat best goed. Zolang je het bij kan houden is het erg leuk, maar als het niet lukt daarentegen, dan kan het ook heel erg frustrerend zijn."

ivo 2011 12h middelburg
Wat is je huidige outfit?
"Onze eerste pakken waren destijds gebaseerd op die van het formule 1 team van Renault, gecombineerd met de kleuren van Breda, geel, grijs en zwart, dat hadden we zelf ontworpen. In ons laatste jaar Dutch hebben we bij Geert Koop allemaal onze eigen helmen laten spuiten, allemaal in dezelfde kleuren, maar wel ons eigen design. Die helmen hebben we nog steeds, en we hebben ook Alpinestars schoenen in dezelfde kleuren."

Zou je ooit nog iets anders in de kartsport willen doen, zoals wedstrijden organiseren, lesgeven of een team coachen?
"Nee laat mij maar gewoon gaan zitten en zo hard mogelijk rijden. We hebben wel eens wedstrijden georganiseerd, maar dat vind ik veel te veel geregel. Of kijk naar het monteurs gebeuren in de MKS, dat was niks voor mij."



Anderen over Ivo

Mike Frijters (Teamgenoot van Ivo vanaf zijn beginjaren)

ivo mike
"Ivo is in 2003, zo’n 10 jaar geleden inmiddels, een aanwinst geworden voor het team. Hij was erg gedreven om destijds van het 'Indoorfun Kartteam' (later IKM) deel uit te maken. We hebben hem zien ontwikkelen in zijn rijden en persoonlijkheid. Vijf steekwoorden die bij me opkomen als ik aan Ivo denk: gedreven, eigenwijs, nerveus, medelevend en team player.

Gedreven : Ivo zijn gedrevenheid (en prestaties) hebben ervoor gezorgd dat we hem destijds in ons team opgenomen hebben. Deze gedrevenheid heeft hij gelukkig altijd vast weten te houden.

Eigenwijs : Ivo is behoorlijk eigenwijs en doet de dingen graag op zijn manier. Eigenwijs wordt vaak gezien als een negatieve karaktertrek, echter het heeft hem wel gebracht waar hij nu staat, en in die zin is hij altijd een waardevolle aanvulling geweest van ons kartteam.

Nerveus: Ivo is al sinds hij de eerste race voor ons team rijdt behoorlijk nerveus voor aanvang van de wedstrijd. Deze spanning heeft hij altijd met zich meegenomen, maar gelukkig nam hij deze spanning nooit verder mee dan de eerste bocht. Daarna was het volle gas en op naar……

Medelevend: Pech hoort bij de sport, wat Ivo kenmerkt is dat hij bij 'pech' van de tegenstander nooit zal juichen. Hij zal eerder het contact zoeken en zijn medeleven uiten. Dit respect heeft Ivo gelukkig niet alleen in het karten maar ook in real life.

Team player: Ik heb Ivo ervaren als een uitstekende teamgenoot die van het begin af aan uitstekend in ons vriendenteam paste. Binnen ieder team is het steeds zoeken naar het meest ideale compromis. Tezamen met eerder genoemde eigenschappen is Ivo steeds een waardevolle aanvulling van het team gebleken. Ik ben enorm trots op het gegeven dat al onze leden van het team niet alleen teamleden zijn, maar ook echte vrienden. Vrienden waar je van op aan kan, Ivo is 1 van de schakels binnen deze sterke ketting gebleken, niet voor niets dat je hij opgenomen wordt in de hall of fame op deze site."

Marco Koolaard (Jarenlang concurrent van Ivo in onder meer het DIKC)

ivo marco
"Ivo is allereerst een topgozer met veel talent. Ondanks zijn vedergewicht en een loodstoel van +- 20 kilogram vind ik hem één van de beste karters die Nederland kent en gekend heeft. Hij is niet alleen op de baan, maar zeker ook naast de baan een sociale vent met veel teamgevoel. Een echte teamplayer als je het mij vraagt! Heb zelfs nog een seizoen met hem gereden in de MKS en had aan hem een geduchte concurrent, dus fijn om zo iemand in je team te hebben. Hij houdt je altijd scherp!"

Daan Pas (Teamgenoot van Ivo tijdens al zijn titels)

ivo daan
"Ik heb Ivo leren kennen via een talentenrace die wij alweer zo’n 10 jaar geleden hadden georganiseerd om een nieuwe rijder voor ons team te vinden. Hij viel ons direct op en dat kwam niet alleen vanwege zijn zeer snelle rondetijden, maar vooral ook vanwege zijn enorme gedrevenheid, aanpassingsvermogen en vriendelijkheid.
Ivo is iemand die niet meer weg te denken is uit mijn leven. Naast de vele kartsuccessen die we gezamenlijk hebben geboekt, is hij ook een echte vriend geworden die altijd voor iedereen klaar staat. Hij is een faire karter die altijd net iets meer uit een kart weet te halen dan een ander. Ik hoop nog vele jaren plezier van hem te hebben als karter en als vriend!!!"

Stefan Bosters (Teamgenoot van Ivo in zowel het DIKC als de MKS)

ivo stefan
"Ivo van Egmond, al jaren een zeer gewaardeerde teamgenoot in verschillende kampioenschappen en wedstrijden. Ivo is altijd erg gedreven en fanatiek, hij weet dan ook vaak net een beetje meer uit een kart te halen dan veel anderen. Opgeven komt niet in zijn woordenboek voor, strijdend tot aan de vlag, maar altijd op een nette manier. Ook naast de baan is Ivo een prettig persoon, sociaal en maakt graag met iedereen een praatje. Ik hoop dat we nog veel leuke racejaren samen mee gaan maken."



Dilemma’s

dilemma wit



ivo mks uden 2011 ivo ruben

Teamplayer / Individualist


Endurance / Sprint

Start / Finish

Diesel / Benzine

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Headsets / Geen communicatie

Droge race / Wetrace

Inhalen / Verdedigen

ivo top



Naam: Ivo van Egmond
Geboortedatum: 23 augustus 1978
Nationaliteit: Nederlandse
Woonplaats: Breda





05 mei 2013, Middelburg

Een ietwat tengere dertiger stapt de kartbaan binnen, muts op, een ontspannen glimlach op zijn gezicht en hij zet zijn karttas weg. Hij begint een rondje en begroet vele mede karters en andere aanwezigen met een warme handdruk en een veelzeggende omhelzing. Hij maakt een praatje met bijna iedereen en bereidt zich in alle rust voor op wat komen gaat. Op geen enkele manier is aan hem te merken dat er iets spectaculairs staat
ivo blik
te gebeuren. Zijn kartpak gaat aan, en het relaxte gezicht maakt plaats voor een geconcentreerde blik, terwijl met teammaten wordt besproken hoe de race aangepakt gaat worden. Zijn zeer herkenbare helmmutsje en geel-grijze helm gaan op en een enorme focus is te zien wanneer je in zijn ogen kijkt. Iedereen die op dat zelfde moment van plan is de baan te gaan betreden weet hoe laat het is.

Ivo van Egmond, getrouwd met Texas en vader van dochter Sienna, is een buitengewoon goede karter. Al jarenlang behoort hij tot de elite van de indoorkartsport in Nederland. Niet één, niet twee, maar liefst vier Nederlandse titels bevestigen zijn status als rijder die niemand meer durft te onderschatten. Zijn rust naast de baan en de ongelooflijke verbetenheid in de kart om het beste uit zichzelf te halen typeren hem. Hij is een coureur die met nimmer afnemend enthousiasme en fanatisme in een kart stapt en nooit zal opgeven. Ik leerde Ivo kennen in 2006 toen hij voor het team van Middelburg uit kwam in de landelijke MKS klasse. Hierdoor was hij vaker te vinden op de kartbaan in Middelburg, waar hij ook steeds vaker aan wedstrijden meedeed en dus ook een grote concurrent van mij werd. De afgelopen jaren hebben we enorm vaak tegen elkaar gestreden en ook zo nu en dan met elkaar gereden, en zijn we ook goede vrienden geworden. Op welke baan hij ook rijdt, overal is ie bloedsnel en kanshebber voor de overwinning.

Ivo is zonder twijfel een rijder die je onder de categorie lichtgewichten schaart, in de meest letterlijke zin van het woord dan wel. In de laatste jaren is er in het karten een trend van een steeds toenemende gewichtslimiet, en er zijn weinig lichtgewichten die daar zo weinig last van lijken te hebben als Ivo. 20, 25 kilogram extra gewicht meenemen is voor Ivo meer regelmaat dan uitzondering. Lood meenemen hoeft dan niet altijd nadelig te zijn, maar zoveel dood gewicht is va
ivo texas sienna
ak toch een extra obstakel en meestal ook geen voordeel. Het weerhoud Ivo er niet van om zeer knappe tijden te rijden en uit te blinken op de momenten dat het kan, zich te onderscheiden als het moet. Ivo is niet alleen zelf een uitstekende rijder, hij kan ook als geen ander zijn teammaten motiveren en aansturen. Hij speelde daarom ook zowel op het gebied van rijder en als coach vaak een beslissende rol in de titels die hij met zijn team won.

Even fantastisch als de status die Ivo als rijder heeft, is zijn persoonlijkheid, want Ivo is iemand die iedereen wel als vriend zou willen hebben. Hij gaat met enorm veel respect om met zijn tegenstanders zowel op als naast de baan, en staat dan ook altijd klaar voor een goed gesprek. Met zijn Brabantse team dat begon in Breda en later uitweek naar Middelburg, had en heeft hij een hechte vriendengroep die altijd voor elkaar klaar stonden en voor elkaar door het vuur gingen. Een team dat veel won en een voorbeeld was voor vele andere teams. Vier Nederlandse titels won hij met dit team, in twee verschillende klassen, en Ivo was vaak de man die het verschil maakte. Ivo won daarnaast ook een aantal aansprekende races en titels zoals de 24 uur van Brugge in 2006 en werd na 2007 en 2011 onlangs voor de derde maal Individueel Open Zeeuws Kampioen. Hij kiest altijd de aanval, twijfelt niet en is een meester in inhalen. Dit in combinatie met zijn wilskracht en talent heeft hem waarschijnlijk die vele overwinningen opgeleverd. Waar veel van zijn oud teammaten inmiddels zijn gestopt, blijft hij onverminderd fanatiek en op jacht naar mooie prijzen, en dat siert hem.

Tijd om hem eens te ondervragen middels een interview en een aantal dilemma’s. Ook anderen werden gevraagd naar hun visie op Ivo en de fotografen bedank ik voor de gebruikte foto's.



Interview


Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
"In 1998 ging ik voor het eerst karten met een vriend waarmee ik 2 jongerenvakanties had gedaan, een tijdje later begon ik met een andere vriend af en toe eens losse heats te rijden op de kartbaan in Zwijndrecht, dat was een hele lange baan in 2 hallen. Een jaar later ging ik voor het eerst wat individuele uursraces rijden op de kartbaan van
ivo dikc 2003 den haag
Breda, toen dacht ik dat ik kon karten! Ik weet nog in één van mijn eerste races dat ik pole position had gepakt, tegen onder meer mijn latere teamgenoten Willy Krijnen, Mike Frijters en Daan Pas. Willy zei toen dat ik hem beter voor kon laten gaan en kon volgen. Toen ik hem voorbij liet kwam er gelijk een hele rits voorbij, ik stuurde terug en tikte Daan rond. Ik weet nog dat Daan toen won na helemaal van achteruit teruggekomen te zijn. Later dat jaar reed ik steeds betere resultaten, je merkt dan dat je sneller en sneller wordt. Er was toen een competitie op 70 kilogram in Breda georganiseerd om een nieuwe rijder te zoeken voor het raceteam van Indoorfun Breda, die dat jaar hun eerste jaar in de Dutch Indoor Kart Championship reden. Ik reed die races toen mee en reed toen met een gigantische heupgordel met gewicht, mijn heupen lagen telkens open, maar het ging goed, en op den duur was wel duidelijk dat ik het ging worden. In hun 2e jaar Dutch ben ik erbij gekomen, ik heb toen veel met Willy getraind. Dat jaar werden we heel mooi 3e na een fantastische laatste wedstrijd in Enschede. In 2004 werden we voor het eerst kampioen in de Dutch, en vanaf 2005 reden we voor Indoor Karting Middelburg in het MKS kampioenschap waarin we daarna ook nog 3 maal Nederlands kampioen werden."

Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
"Ik wil altijd met het hoogste niveau mee, de prestatiedrang zorgt ervoor dat je soms erg emotioneel met de sport bezig bent, dat maakt het karten breekbaar en daardoor ook mooi tegelijk. Mijn gevoel is heel erg bepalend, ik kan slecht tegen onrecht, daar kan ik soms wel agressief van worden."

ivo yes
Wat vind je het belangrijkste aan karten?
"Resultaat is toch wel het belangrijkste, in teamverband houd je wel rekening met de kwaliteiten van je teamgenoten en moet je soms realistisch zijn, maar je gaat toch altijd voor het hoogst haalbare. Individueel ga je wel altijd voor de winst, ik kan er serieus van balen als je het gevoel hebt dat je meer kan, maar het er niet uitkomt. Plezier is uiteraard ook een groot onderdeel van het geheel, maar dit is automatisch een stuk minder als de resultaten uitblijven."

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, hoe ga je met verlies om?
"Dat is wel veranderd door de jaren heen. Op een gegeven moment leer je wel met teleurstellingen omgaan, er zijn jaren geweest dat het zo erg tegen zat, soms tot janken toe. Je bent zoals gezegd emotioneel met de sport bezig, maar je leert door de tegenslagen wel goed te relativeren, je creëert een brede rug. Ik kan af en toe wel boos zijn, maar dat ligt heel erg aan de situatie van de wedstrijd. Als je door een mindere kart verliest terwijl je weet dat je eigenlijk beter bent, kan dat wel frustrerend zijn, maar daarna laat je het wel weer gaan."

Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
"Het geheim is de feeling die je hebt met het karten, dat maakt het verschil bij de echte toppers. De manier hoe je het beste een lijn kan pakken, dat voel je aan. Nu komt er ook een stukje ervaring bij kijken, je bent op een bepaald niveau, en zonder veel te trainen, kan je toch pieken. Ik ben wel iemand die gewoon moet gaan zitten, niet nadenken en knallen. Maar om echt het verschil te maken heb je dat stukje gevoel nodig wat moeilijk uit te leggen is aan mensen."

Waarop kan je je nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
ivo redbull kartfight 2010
"Ik zou wel wat meer willen relativeren, dat beperkt je soms in de wedstrijd zelf. Relativeren in de zin van dat je met een minder kartje je kop niet laat hangen. Wat dat betreft zou ik wel een paar jaar terug willen gaan. Nu heb ik soms het idee dat ik er 98 procent uit haal, terwijl ik een paar jaar geleden wel het maximale uit een iets minder kartje zou halen."

Wat is je mooiste overwinning?
"Dat was de laatste race van de Dutch in 2003 bij Coronel in Enschede. Dat was mijn 1e jaar Dutch en één van de weinige overwinningen die ik me nog heel goed kan herinneren. We moesten winnen om de derde plek in het kampioenschap nog te kunnen pakken, en een ander team moest dan 4e worden. We hadden de avond ervoor flink getraind en alle karts getest, en ik had zelfs nog het baanrecord gereden. Tijdens de race gebeurde precies waarop we hadden gehoopt, het was mijn 1e echte overwinning in een kampioenschap en we werden 3e in het eindklassement. Na de race moesten we vanwege een weddenschap onze hoofden kaalscheren, dus die overwinning is me wel bijgebleven!"

Wat is je mooiste kampioenschap?
"Eigenlijk was het jaar dat we 3e werden het meest speciaal, dat voelde echt alsof we kampioen geworden waren. Maar ons 1e kampioenschap in de Dutch in 2004 was ook mooi. We versloegen het sterke team van Baroc, het was het 1e jaar van Stefan, en we hebben voor alle rijders de kampioensbeker laten bijmaken. Veel races uit dat jaar kan ik me al niet meer herinneren, maar toen ik mijn bekers een tijdje geleden ging opruimen, was dat er eentje die niet wegging."

Je bent vaak de snelste in je team, raak je nooit gefrustreerd door teamgenoten die langzamer rijden?
ivo mks 2011 oldenzaal
"Tuurlijk, je kent normaal gesproken ieder zijn kwaliteiten wel, zeker in teamverband, iedereen heeft zijn aandeel, en daar probeer je het maximale uit te halen. Soms kan het inderdaad frustrerend zijn als je teamgenoten het laten liggen, zeker constant rijden mag geen probleem meer zijn voor ervaren teamgenoten vind ik."

Ervaar je het meenemen van veel lood als een nadeel?
"Ik heb er niet zo’n moeite mee, ik ben er mee opgegroeid, ik heb ermee moeten leren rijden. Het is zelfs zo dat als ik nu zonder gewicht rijd, dat heel erg wennen is. Iemand van 80 kilogram heeft toch altijd een klein voordeel ten opzichte van iemand van 60 kilogram met 20 kilogram lood. Je kan dood gewicht in de vorm van lood niet gebruiken om mee te spelen, en daarbij ben je met je eigen gewicht van nature meer vertrouwd, maar het zal ook geen tienden schelen."

Wat is je favoriete indoorbaan?
"Enschede, toen wij er veel reden was de baan nog in handen van Coronel, en zaten er veel monteurs en een leuke club werknemers die erg begaan waren met het karten. Hoogteverschillen en fly-overs ben ik normaal niet zo’n fan van, maar daar is het erg gaaf, alle niveaus zijn voorzien van asfalt. We hebben er ook eens ‘s nacht gereden zonder verlichting, dat was erg apart."

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
ivo 24h brugge 2006 regen
"Met de 24 uur van Brugge in 2006 heb ik een hele lange stint gereden, dat was ook mijn eerste kennismaking met regenrijden."

Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
"We hebben om één of andere reden nooit echt veel samen gereden. Ik denk dat het vaak onbewust was, omdat een team samen met ons misschien erg sterk zou zijn, en om tegen elkaar te rijden is ook altijd een uitdaging. Daarbij heb ik ook heel veel met mijn eigen clubje gereden."

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
"Dat zijn er wel genoeg, maar ik zou er niet eentje uit kunnen kiezen. Het individuele Zeeuws kampioenschap was altijd wel leuk, want dan rijd je echt één op één tegen elkaar. Die gevechten, dat beleef je toch anders dan in een team."

ivo 24h brugge 2006 finish
Wat is je favoriete kwalificatievorm?
"Eén rondje vind ik toch het mooiste, dan vraag je de coureur om het echt in één rondje te laten zien, ga maar zitten en doe het maar. De leukste variant is eigenlijk met z’n tweeën 1 rondje in twee verschillende karts, dan kan je tactisch ook nog wat doen. Ik weet nog dat ik met Stefan een keer had afgesproken om vlak achter elkaar aan te gaan, Stefan kon zich heel mooi richten op mij en zat aan het einde van de ronde precies op mijn staart, dat kwam perfect uit."

Ben je bijgelovig voor kartwedstrijden?
"Nee, het enige wat ik heb is dat alles gewoon even goed moet zitten, maar dat is denk ik niet echt bijgeloof."

Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
"Dat is Daan, dat staat als een paal boven water, hij is ontzettend goed en ook één van mijn beste vrienden. Het MKS seizoen 2007 was daarom ook zo speciaal, dat jaar reden we voor het eerst met z’n tweeën. Vooraf hadden we het gevoel, met de kwaliteiten die we hadden, dat het niet mis kon gaan. Maar het begon al met de eerste race waarin we onterecht werden gediskwalificeerd. Alles zat tegen dat jaar, en bij de laatste race in Eindhoven brak de fusee af, toen kwamen alle emoties eruit, het was toch al zo’n dramatisch seizoen, en dan gebeurde dat ook nog, die fusee heb ik nog lang bewaard."

ivo 2010 8u FKI 15
Welke autocoureur waardeer je het meest?
"Ik ben altijd wel van de winnaars, en dan ben ik toch wel fan van Sebastian Vettel, niet alleen omdat ik hem ontmoet heb, maar zijn instelling heeft echt wat. Zijn drang om te winnen, hij flikt het gewoon telkens, ondanks dat hij irriterend is voor veel mensen. Hij heeft net dat stukje dat het verschil maakt, net als Schumacher en Alonso overigens. Alles eraan doen om te winnen, die prestatiedrang, daar houd ik wel van, ook al ben je dan niet altijd geliefd bij iedereen, je komt tenslotte niet om 3e te worden."

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
"Ik heb overal niet echt een uitblinker, dan richt ik me toch meer op de formule 1, en dan zou ik misschien gaan voor Schumacher of Vettel. Lance Armstrong is wat dat betreft ook nog niet afgevallen bij mij, ondanks zijn dopinggebruik, dat zal echt niet alles gedaan hebben, hij was een echte winnaar."

ivo Kartfight 2010
Met welk team zou je nog eens een 24 uurs race willen rijden?
"Ik zou nog wel eens willen rijden met een mix van de( vroegere) teams van IKM, Veersedam en Baroc. Dus bijvoorbeeld met Daan, Dave, Corne, Jodey zoals hij vroeger reed en Ruben, veel groter moet een team ook niet zijn, met die mensen heb je ook echt iets opgebouwd."

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
"Het lijkt me leuk om nog eens buiten wedstrijden te rijden, in welke vorm maakt dan niet zoveel uit. Dat zou nog wel een mooi doel kunnen zijn, maar ik weet niet of dat financieel haalbaar is. Maar zoals het nu gaat, gewoon lekker je wedstrijdjes blijven rijden, en voor de winst strijden, vind ik ook prima."

Stel dat je ooit merkt dat je het tempo niet meer bij kun houden, wat zou je dan doen?
"Daar kan ik je dan pas antwoord op geven, karten is intensief maar zeker ook ontspannend tegelijk, ik ben blij dat ik er mee in aanraking ben gekomen, en zou er voorlopig nog niet mee willen stoppen."

Welke andere hobby’s heb je?
"Niet zo heel erg veel, met werk, de familie thuis en het karten blijft er niet zoveel tijd meer over. Maar salsadansen met Texas zou je wel als een hobby kunnen zien, dat is me heel erg meegevallen. Ik heb het eerst een tijdje afgehouden, maar we zijn toch samen begonnen, en het gaat best goed. Zolang je het bij kan houden is het erg leuk, maar als het niet lukt daarentegen, dan kan het ook heel erg frustrerend zijn."

ivo 2011 12h middelburg
Wat is je huidige outfit?
"Onze eerste pakken waren destijds gebaseerd op die van het formule 1 team van Renault, gecombineerd met de kleuren van Breda, geel, grijs en zwart, dat hadden we zelf ontworpen. In ons laatste jaar Dutch hebben we bij Geert Koop allemaal onze eigen helmen laten spuiten, allemaal in dezelfde kleuren, maar wel ons eigen design. Die helmen hebben we nog steeds, en we hebben ook Alpinestars schoenen in dezelfde kleuren."

Zou je ooit nog iets anders in de kartsport willen doen, zoals wedstrijden organiseren, lesgeven of een team coachen?
"Nee laat mij maar gewoon gaan zitten en zo hard mogelijk rijden. We hebben wel eens wedstrijden georganiseerd, maar dat vind ik veel te veel geregel. Of kijk naar het monteurs gebeuren in de MKS, dat was niks voor mij."



Anderen over Ivo

Mike Frijters (Teamgenoot van Ivo vanaf zijn beginjaren)

ivo mike
"Ivo is in 2003, zo’n 10 jaar geleden inmiddels, een aanwinst geworden voor het team. Hij was erg gedreven om destijds van het 'Indoorfun Kartteam' (later IKM) deel uit te maken. We hebben hem zien ontwikkelen in zijn rijden en persoonlijkheid. Vijf steekwoorden die bij me opkomen als ik aan Ivo denk: gedreven, eigenwijs, nerveus, medelevend en team player.

Gedreven : Ivo zijn gedrevenheid (en prestaties) hebben ervoor gezorgd dat we hem destijds in ons team opgenomen hebben. Deze gedrevenheid heeft hij gelukkig altijd vast weten te houden.

Eigenwijs : Ivo is behoorlijk eigenwijs en doet de dingen graag op zijn manier. Eigenwijs wordt vaak gezien als een negatieve karaktertrek, echter het heeft hem wel gebracht waar hij nu staat, en in die zin is hij altijd een waardevolle aanvulling geweest van ons kartteam.

Nerveus: Ivo is al sinds hij de eerste race voor ons team rijdt behoorlijk nerveus voor aanvang van de wedstrijd. Deze spanning heeft hij altijd met zich meegenomen, maar gelukkig nam hij deze spanning nooit verder mee dan de eerste bocht. Daarna was het volle gas en op naar……

Medelevend: Pech hoort bij de sport, wat Ivo kenmerkt is dat hij bij 'pech' van de tegenstander nooit zal juichen. Hij zal eerder het contact zoeken en zijn medeleven uiten. Dit respect heeft Ivo gelukkig niet alleen in het karten maar ook in real life.

Team player: Ik heb Ivo ervaren als een uitstekende teamgenoot die van het begin af aan uitstekend in ons vriendenteam paste. Binnen ieder team is het steeds zoeken naar het meest ideale compromis. Tezamen met eerder genoemde eigenschappen is Ivo steeds een waardevolle aanvulling van het team gebleken. Ik ben enorm trots op het gegeven dat al onze leden van het team niet alleen teamleden zijn, maar ook echte vrienden. Vrienden waar je van op aan kan, Ivo is 1 van de schakels binnen deze sterke ketting gebleken, niet voor niets dat je hij opgenomen wordt in de hall of fame op deze site."

Marco Koolaard (Jarenlang concurrent van Ivo in onder meer het DIKC)

ivo marco
"Ivo is allereerst een topgozer met veel talent. Ondanks zijn vedergewicht en een loodstoel van +- 20 kilogram vind ik hem één van de beste karters die Nederland kent en gekend heeft. Hij is niet alleen op de baan, maar zeker ook naast de baan een sociale vent met veel teamgevoel. Een echte teamplayer als je het mij vraagt! Heb zelfs nog een seizoen met hem gereden in de MKS en had aan hem een geduchte concurrent, dus fijn om zo iemand in je team te hebben. Hij houdt je altijd scherp!"

Daan Pas (Teamgenoot van Ivo tijdens al zijn titels)

ivo daan
"Ik heb Ivo leren kennen via een talentenrace die wij alweer zo’n 10 jaar geleden hadden georganiseerd om een nieuwe rijder voor ons team te vinden. Hij viel ons direct op en dat kwam niet alleen vanwege zijn zeer snelle rondetijden, maar vooral ook vanwege zijn enorme gedrevenheid, aanpassingsvermogen en vriendelijkheid.
Ivo is iemand die niet meer weg te denken is uit mijn leven. Naast de vele kartsuccessen die we gezamenlijk hebben geboekt, is hij ook een echte vriend geworden die altijd voor iedereen klaar staat. Hij is een faire karter die altijd net iets meer uit een kart weet te halen dan een ander. Ik hoop nog vele jaren plezier van hem te hebben als karter en als vriend!!!"

Stefan Bosters (Teamgenoot van Ivo in zowel het DIKC als de MKS)

ivo stefan
"Ivo van Egmond, al jaren een zeer gewaardeerde teamgenoot in verschillende kampioenschappen en wedstrijden. Ivo is altijd erg gedreven en fanatiek, hij weet dan ook vaak net een beetje meer uit een kart te halen dan veel anderen. Opgeven komt niet in zijn woordenboek voor, strijdend tot aan de vlag, maar altijd op een nette manier. Ook naast de baan is Ivo een prettig persoon, sociaal en maakt graag met iedereen een praatje. Ik hoop dat we nog veel leuke racejaren samen mee gaan maken."



Dilemma’s

dilemma wit



ivo mks uden 2011 ivo ruben

Teamplayer / Individualist


Endurance / Sprint

Start / Finish

Diesel / Benzine

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Headsets / Geen communicatie

Droge race / Wetrace

Inhalen / Verdedigen