Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

HomeHome
SitemapSitemap
RubenRuben
TeamsTeams
WKKWC
Kalender 2015Calendar 2015
Kalender 2016Calendar 2016
Hall of FameHall of Fame
BlogBlog
KalenderCalendar
ResultatenResults
mathias top




Naam: Mathias Grooten
Geboortedatum: 14 oktober 1987
Nationaliteit: Belgische
Woonplaats: Turnhout




Middelburg, 18 september 2012

Mathias Grooten is één van de meest succesvolle indoorkarters ter wereld. Ik ontmoette Mathias voor het eerst in 2008, op het wereldkampioenschap indoorkarting in Kortrijk, waar hij aan het einde van de week voor het eerst werd gekroond tot wereldkampioen. Hij was destijds één van de karters waar ik als debutant enorm tegenop keek, en met mij vele anderen. In Brazilië en Amerika op de WK’s van 2009 en 2010 leerde ik hem echt goed kennen. Tegenwoordig zijn we vaak grote concurrenten maar zeker ook vrienden en zo nu en dan ook teamgenoten van elkaar in allerlei races. Een zeer interessant persoon om eens onder de loep te nemen, hij mag dan ook niet ontbreken in mijn Hall of Fame.

Ik kan er niet omheen, Mathias is en blijft een opmerkelijke verschijning binnen de kartwereld. Hij is een tikkeltje verstrooid, een beetje gek, altijd goedgezind, maar wat bij hem vooral opvalt, is zijn extreme fanatisme om de beste te zijn. Hij is buitengewoon gedreven en heeft er veel voor over om tijdens wedstrijden het verschil te kunnen maken met
mathias brussel
zijn concurrenten. Hij is zelfverzekerd, laat dat ook zien, en vaak lukt het hem om een wedstrijd in zijn voordeel te beslissen. Hij is een echte winnaar die ook nog eens enorm sportief is op de baan en sympathiek naast de baan. Zijn fanatisme samen met zijn ongelooflijke talent en aanleg voor de sport, blijken een gouden combinatie die goed is voor een palmares waar menig jonge karter stiekem van droomt. Zo telt zijn erelijst onder meer één individuele wereldtitel (2008), vier wereldtitels in teamverband, zeventien 24-uurs overwinningen op meer dan zeven verschillende banen, drie opeenvolgende Belgische titels en zes titels in de prestigieuze KartGrid Cup. Slechts een klein deel van zijn lange lijst aan overwinningen, en dat terwijl hij nog jong is en nog vele jaren voor zich heeft.

Mathias kart al bijna tien jaar, in 2003 stapte hij voor het eerst in een kart, en al snel waagde hij zich aan enkele wedstrijden. Onmiddellijk was duidelijk dat hij geen doorsnee karter was, en na amper een jaar karten was hij een serieuze concurrent om rekening mee te houden. In de jaren 2005 tot en met 2008 was hij bijna niet te verslaan, hij was zijn concurrenten ver vooruit, boekte op nog relatief jonge leeftijd het ene succes na het andere en domineerde veelal de kampioenschappen waar hij aan meedeed. Hij vestigde allerlei records in grote kampioenschappen, zoals op het Indoor Kart World Championship, waar hij in zijn eerste 2 jaar (2007 en 2008) maar liefst 7 van de 10 races wist te winnen. Hij tilde het indoorkarten in die jaren in België en ver daarbuiten naar een hoger niveau. De internationale top wist gelijk wie hij was, zeker met zijn wereldtitel in 2008, was zijn naam definitief gevestigd. De jaren daarna zijn vele internationale toppers in zijn voetsporen gevolgd door ook steeds fanatieker en beter te worden, waardoor de concurrentie nu groter is. Maar ondanks de vele sterke deelnemers op de wereldkampioenschappen van de afgelopen jaren, was Mathias altijd één van de favorieten voor de titel, op welke baan en in welk land dan ook.

Een bewijs van zijn veelzijdigheid, zijn gedrevenheid en bovenal een groot vermogen om zich heel snel aan te passen aan de omstandigheden, dat kan hij als geen ander. Want winnen komt niet alleen door talent, en zeker niet winnen in de mate waarin Mathias dat jarenlang gedaan
mathias usa
heeft en nu nog steeds doet. Daarvoor moet je een zeer complete rijder zijn, naast snelheid moet je op de juiste momenten kunnen aanvallen en verdedigen en tijdens het rijden tactische beslissingen kunnen nemen. Hij staat dan ook bekend als een doorgewinterde strateeg als het op racen aankomt. Hij weet niet alleen wanneer je moet toeslaan of welke acties je op de baan moet doen, maar kan ook, meer dan anderen, de reglementen tot in de uiterste details benutten om zo zijn concurrenten te slim af te zijn. Zeg je Mathias Grooten, dan denk je toch vooral ook aan zijn stints tijdens endurance races. Zijn stints zijn indrukwekkend en gevreesd door concurrenten. Hij is constant, snel en kan urenlang doorrijden waar anderen wisselen. Hij gaat soms zo diep en tot het uiterste dat hij zo nu en dan uit zijn kart getild moet worden. Kortom, een echte topper zoals er maar weinig zijn.



Ik hield ook met hem een interview, legde hem een tiental dilemma’s voor en vroeg (oud) teamgenoten, concurrenten en betrokkenen van hem naar hun mening over de karter Mathias. De fotografen ben ik dank verschuldigd voor alle gebruikte foto's.



Interview


Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
"Ik ben begonnen begin 2003 op de kartbaan van Mol. Eerst ging ik vaak met mijn vader of met de bus, later steeds vaker met vrienden. Het ging gelijk vrij goed en ik wist eigenlijk al snel dat ik karten wilde blijven doen. Eind 2003 reed ik mijn 1e wedstrijd in Mol, en het jaar erna was mijn 1e jaar in de KartGrid Cup en Belkart. Ik heb nooit echt lessen gehad, maar in mijn 1e jaar Belkart ben ik veel verbeterd als rijder. De 1e races waren niet zo super, maar aan het einde van het seizoen reed ik al bijna altijd podium. Eind 2004 begon ik meer en meer terijden en kreeg ik ook mijn eerste sponsoren. Ik zat al redelijk snel op een goed niveau qua snelheid, maar pas later werd ik echt een complete rijder."

mathias genk
Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
"Het lastige van interviews is altijd dat je bij dit soort vragen of de waarheid moet verdraaien, maar dat is niet zo leuk, of de waarheid zeggen, maar dan wordt je vaak niet goed begrepen. Maar ik zou mezelf beschrijven als competitief, koppig, waarschijnlijk een slechte verliezer maar dat probeer ik niet te laten zien. Ik denk heel veel na over de race zelf, ook tijdens het karten, je kan vaak tactisch voordeel behalen door op de juiste momenten aan te vallen en te verdedigen."

Hoe fanatiek ben je?
"Ik lig soms een hele nacht wakker over kleine details, maar dan ook echt een hele nacht, ik denk dan over strategieën in races. Soms ben ik zo fanatiek dat ik er minder van ga rijden, maar het verschilt per periode, je kan niet altijd even fanatiek zijn. Het kan ook wel eens goed zijn als je met dezelfde kart op je waarde wordt geklopt, daar put ik dan weer nieuwe motivatie uit.

In races ben ik soms zo geconcentreerd, dat je een aantal foutloze ronden rijdt, en dan een soort van wakker schiet en achteraf weet ik dan niet meer precies hoe ik die ronden heb gereden en lukt het niet meer om dezelfde ronden te evenaren."

Wat vind je het belangrijkste aan karten?
"Ik moet zeker weten dat ik zelf goed heb gereden, ik heb races gewonnen waarbij ik achteraf niet tevreden was omdat ik vond dat ik zelf niet goed genoeg had gereden. Resultaten waren vroeger iets belangrijker, maar naar mate je meer wint verandert dat. Resultaten zeggen niet alles, kartverschillen spelen mee, en het is het belangrijkst dat
mathias closeup
je goed gefocust bent op je rijden. Ik wil per sé winnen, maar dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk, soms door fouten van teammaten of door pech. Als je dan alleen maar aan dat winnen blijft denken, dan ga je vaak minder rijden, je moet er juist altijd het beste uit halen. In verliezende positie of met mindere karts kan je dan ook meer verschil maken, andere rijders laten het dan vaak hangen, de laatste paar tienden worden er moeilijk uitgehaald als de situatie tegen zit. Vroeger had ik dat ook wel meer, ik haatte slechte karts omdat je dan niet kan laten zien dat je de beste bent, nu ga ik daar veel beter mee om, ik put er extra motivatie om het beter te doen dan anderen in die slechte kart. Vroeger was ik ook meer bezig met hoe anderen naar me keken, daar heb ik beter mee leren omgaan, ik rijd nu vooral voor mezelf."

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, hoe ga je met verlies om?
"Dat hangt ervan af, als ik niet gewonnen heb, maar weet dat ik goed heb gereden, dan kan ik er mee leven. Maar als ik bijvoorbeeld bij een endurance race met een goed team op waarde wordt geklopt, daar kan ik niet goed tegen. In de kart ben ik er niet zo mee bezig, later kan ik wel boos, zeker als het op belangrijke momenten fout gaat. Maar dat zijn maar momentopnames, ik hecht veel meer waarde aan statistieken op de lange termijn over meerdere WK’s bijvoorbeeld."

Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
"
mathias puurs
Allereerst moet je talent hebben, maar er zijn de laatste jaren heel veel snellere rijders. Ik maak veel verschil omdat ik tijdens het karten mentaal overschot heb, ik kan tijdens races nog prima nadenken over tactiek en strategie. Op het laatste WK zag ik bijvoorbeeld nog steeds veel goede rijders die tactische fouten maken, door op strategisch vlak nooit fouten te maken kan je veel voordeel behalen. Interviews met Senna vind ik erg interessant, hij was mentaal op een hoger niveau dan tegenstanders, hij was er veel dieper mee bezig, je kan begrijpen hoe hij denkt. Mijn tactisch inzicht komt voort uit heel competitief zijn, bij alles wat ik doe. Toen ik klein was kon ik nooit tegen mijn verlies, een goede strategie toepassen is vaak een logisch proces voor mij, ik vind het raar dat mensen daar zoveel fouten mee maken.

Wat ook heel veel heeft geholpen is dat ik vroeger tegen goede rijders reed als Robin Borremans, dat gaf veel motivatie. De Belkart competitie heeft me veel verbeterd, het is eerlijk en ik houd van de strijd van man tegen man, net als je dat soms in stints van 24-uurs races hebt. Vaak kan je niet iets harder gaan dan je dacht dat je kon. Mentale kracht komt ook voort uit zelfvertrouwen, maar je mag niet overmoedig worden. Sommige mensen doen alsof ze veel vertrouwen hebben maar zijn dan iedere race achteraf teleurgesteld. Als iets niet lukt, dan zal ik daar gelijk aan werken om het te verbeteren. Je moet soms uit je normale rijstijl gaan, je moet beter leren om je aan te passen aan de omstandigheden. Het vermogen om er een klein beetje meer uit te willen halen is belangrijk, ook al ligt de baan je niet. Ik voel op de baan vaak gelijk welke lijnen en acties nodig zijn om hard te gaan, sommige rijders blijven te lang in een bepaald idee van een verkeerde ideale lijn hangen."

mathias fki2007
Waarop kan je jezelf nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
"Fysiek kan ik nog verbeteren, je conditie is dan misschien niet super belangrijk, maar je moet geen last hebben van spierpijn. Als je fysiek sterk bent, geeft dat voor mij ook een mentaal voordeel, je weet dat je er meer voor hebt gedaan dan je concurrenten, en je moet je pijngrens blijven verleggen."

Wat is je mooiste overwinning?
"Dat was de 24 uur van FKI in 2007 die ik won met Bart van de Vel, Robin Borremans en Yves Soers. Heel de race stonden we er goed voor, maar we hadden niet zo’n grote voorsprong want het niveau was hoog, en aan het einde van de race begon het te regenen. Op FKI is regenrijden tegen de thuispiloten toch wel een nadeel, en ik moest de race uitrijden met een hele lange stint van 6,5 uur. Aan de finish was ik helemaal leeg, maar we haalden het wel!"

Wat is je mooiste kampioenschap?
"Uiteraard de wereldtitel van 2008 in Kortrijk. In 2007 was mijn 1e WK en gingen we met de Belgische afvaardiging al met vertrouwen naar Amerika, maar de verschillen op de karts verrasten ons, maar op snelheid zat het goed. Door pech verspilde ik daar mijn titelkansen, maar een jaar later was het toch raak!"

mathias wereldkampioen
Kan je je nog net zo motiveren als een aantal jaar geleden, nu je zo goed als alles al gewonnen hebt?
"Jawel, omdat de concurrentie nu groter is als een aantal jaar geleden. In 2005 heb ik veel wedstrijden gewonnen, maar het was toen makkelijker om een 24-uurs race te winnen als nu. Je kan nu als echt goede rijder je wel beter onderscheiden op beslissende momenten in zulke races, een ronde voorsprong is nu belangrijker. Daarnaast is elke race anders, en ik kan me er nog heel goed voor motiveren."

Denk je dat het niveau in het algemeen van het indoorkarten de laatste jaren is verandert?
"Zeker, ieder jaar zijn er sterkere startvelden, niet per sé groter, maar bestaande piloten rijden tegen meer goede rijders, het wordt internationaler en dat maakt veel rijders beter, ook veel teams pakken het professioneler aan."

Denk je dat hierdoor ook verklaard wordt waarom de niet Europese rijders op de laatste WK’s tekort komen om voor de titel mee te doen?
"Dat denk ik wel, er zijn hier meer rijders vlak bij elkaar als in Brazilië en vooral Amerika, er zijn hier veel circuits en competities. In Amerika bijvoorbeeld zijn de kartbanen veel meer verspreid en goede rijders rijden slechts een paar keer per jaar tegen elkaar. Ik denk dat in komende jaren niveau van de wedstrijden steeds beter wordt, piloten zullen niet meer zoveel verbeteren. Kartwissels en minimumgewichten worden steeds beter, en dat is alleen maar beter voor de goede rijders."

mathias go
Wat is je favoriete indoorbaan?
"Dat is op dit moment Poperinge, de karts en het circuit zijn een supergoede combinatie. Maar ook in Eupen rijd ik heel graag, vooral vanwege het mooie circuit, terwijl Mol juist weer hele leuke karts heeft om mee te rijden, en daar liggen mijn roots."

Wat is je meest bijzondere herinnering aan karten?
"De Finale van het Indoor Kart World Championship van 2010 in Phoenix. Ik moest daar verdedigen om nog in de punten te kunnen eindigen en mijn podiumplaats op het eindschavot veilig te kunnen stellen. Dat was wel bizar, er reden bijna 20 rijders achter me, en op het lange rechte stuk keek ik eens goed achterom, dat was zo’n raar beeld. Ik zag overal karts helemaal verspreid over de complete breedte van de baan. Mensen waren wel kwaad, maar uiteindelijk rijd ik altijd voor mezelf, ook al verstoor ik koersen door aparte tactische keuzes. Maar ik vind dat zolang het binnen het reglement valt mag je dat doen."

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
"Mijn langste stint was 6 en een half uur in de 24 uur van Brussel 2007. In een 2x 12 uurs race bij Antwerp Karting heb ik ooit eens meer dan 13 uur gereden." (Tussen dit interview en het publiceren van dit stuk reed Mathias de 8 uur van FKI alleen en verbeterde daarmee zijn langste stint naar 8 uur!)

mathias podium
Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
"De eerste 24 uur die we samen reden, de 24 uur van FKI 2010, met Nikki Swanet en Bart van de Vel die we ook gelijk wonnen."

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
"Het eerste waar ik aan denk is de Nations Cup op het WK in Essen 2012, daar hadden we een mooie battle tot het einde van de race. Ik vind het soms jammer dat je niet tegen iemand anders rechtstreeks strijd in grote races."

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
"Een hotlap in dezelfde kart als anderen vind ik leuk, maar de beste vorm die ik weet is die van de WK finale van dit jaar, met een knock-out systeem waarbij je steeds tegen iemand anders om de beurt een hotlap in elkaars kart rijdt. Dat is heel eerlijk en ook nog spectaculair voor het publiek, want er zit een bepaalde opbouw in. Deze opzet heb ik trouwens zelf bedacht."

mathias gek
Ben je bijgelovig voor kartwedstrijden?
"Toen ik begon wel een beetje, maar de laatste jaren niet meer. Ik heb wel bepaalde rituelen zoals de manier waarop ik mijn helmmutsje aandoen en manier van dragen van schoenen en sokken, dat zijn vaste dingen maar die zijn vooral functioneel. Ik let niet op welke handschoen ik eerst aan doe ofzo."

Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
"In de jaren tot en met 2008 is dat zonder twijfel Bart van de Vel, daar heb ik heel veel van geleerd. De afgelopen jaren heb ik veel leuke races gereden samen met Robin Borremans, we hebben elkaar beter gemaakt."

Welke autocoureur waardeer je het meest?
"Eerst en vooral Ayrton Senna, daarna Jim Clark en Michael Schumacher in zijn jonge carrière. Van de huidige rijders heb ik veel sympathie voor Lewis Hamilton, maar Senna blijft nog altijd wel de beste."

mathias eupen
Wie is je meest gewaardeerde sportman?
"Ik vind het moeilijk om over sporten heen te vergelijken, ik heb sowieso nooit echt veel sympathie voor de underdog, ik supporter altijd voor mensen die het beste zijn of die er het meeste voor doen, bijvoorbeeld Lance Armstrong."

Met welk team zou je nog eens een 24-uurs race willen rijden?
"Met het team van de 24 uur van Eupen komende maand, bestaande uit Robin Borremans, Ruben Boutens, Kenny Geldhof en ikzelf."

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
"Ik ga nu studeren dus de komende jaren zal ik iets minder kunnen karten, maar ik wil minstens één keer per jaren tonen dat ik echt de snelste ben in een grote race. Dan is het goed voor mezelf, het is voor mij belangrijk om de beste te zijn in een sport, ik zou daarom veel liever de beste zijn in indoorkarten dan in het middenveld rijden van één of andere autosport, ook al levert dat meer geld op."

mathias helm
Welke andere hobby’s heb je?
"Af en toe speel ik wel eens een potje snooker. Ik doe zo nu en dan ook wat hardlopen en fitness, dat geeft een bevredigend gevoel omdat je het ergens voor doet, en je er meer voor over hebt dan andere piloten, maar echt leuk vind ik het niet."

Wat is je huidige outfit?
"Mijn helm is een Arai SK-6 painted by Koop Kustoms, mijn handschoenen zijn van Stand 21 met leder, mijn overal is de Alpinestars KMX- 1 met eigen kleuren, en ik heb Alpinestars Tech 1-K schoenen."



Anderen over Mathias


Robin Borremans (jarenlang teamgenoot en concurrent van Mathias):

mathias robin borremans
“Mathias is degene waar ik mezelf altijd mee vergelijk, als ik ga trainen, ook al is het maar een gewoon heatje, is hij degene waar ik me aan spiegel om te weten of ik goed bezig ben of niet. Hij kan het niet verdragen als hij beseft dat hij net ietsje tekort komt, wat gelukkig voor hem zelden gebeurd. En als het dan toch gebeurd zal hij blijven denken en piekeren tot hij weer on the top pace zit :)smile, verschrikkelijk competitief die jongen.
Je kan hem een beetje m'n Nemesis noemen, maar we zijn als concurrenten ook goeie vrienden geworden en ik denk dat ik voor ons 2 spreek als ik zeg dat er over de jaren heen een enorm respect gegroeid is tussen ons 2. Voor mij is Mathias de beste indoorkarter ter wereld, z'n statistieken en palmares spreken voor zich!”



Bart van de Vel (teamgenoot vanaf de beginjaren van Mathias):
mathias bart van de vel

“Ik heb hem leren kennen als een jonge leeuw, zo gretig om alles te winnen, dat is hij nog steeds trouwens. Al snel vormden wij een team dat tegelijkertijd gevreesd en bejubeld werd. Ik zag Mathias in die periode zeer snel groeien van een jonge, onbezonnen jongen naar een sociale, volwassen, sportieve EN bloedsnelle piloot. Het is een topper van formaat !!!”



Jon Kimbrell (internationale concurrent van Mathias op vele WK's):

mathias jon kimbrell
In my years of racing, Mathias Grooten is one of the few drivers I have competed with that I truely consider to be a complete racing driver. Mathias not only possesses the raw skill, he also has the proper mental aspects that are essential to be a complete racing driver. There are plenty of drivers that can drive extremely fast, or plently of drivers that have the right attitude, but the combination of the both is a true rarity and Mathias is one of the very few that completely understands these concepts and excels at them. I always know that I will have an extremely tough, yet fun battle if I am on the same track as Mathias Grooten.”


Dimitri Kokken (kartbaanuitbater en organisator van onder andere de 24 uur van Brussel):

mathias dimitri kokken
“Wanneer ik Mathias heb leren kennen weet ik eigenlijk niet meer zo goed, daar ik tegenwoordig aan een lichte vorm van "Alzheimer Light" lijdt, de jaren eisen hun tol hé. Maar ik schat dat het een goede 5-6 jaar geleden moet zijn geweest dat ik voor het eerst kennis maakte met hem. Natuurlijk viel hij onmiddelijk op, niet alleen door zijn uiterlijk (groot en dan nog eens een felle rosse haardos) maar ook door zijn uitzonderlijke rijvaardigheid. Ik heb Mathias eigenlijk nooit gekend als een middelmatig piloot. Als ik me niet vergis vertoefde hij vroeger veel op Extreme Kart en heeft hij daar de "knepen van het vak" geleerd, maar aan hem om mij te verbeteren indien dit niet zo is natuurlijk. Extreme Kart is een kartbaan waar men heeeeeeeeel zuiver (dus zonder glijden) moet rijden om er toptijden neer te kunnen zetten . Bij ons op FKI, kunnen zowel de "glijders" als de "niet glijders" toptijden rijden, onze ondergrond leent zich tot beide rijstijlen.

Mathias is ook iemand die eigenlijk steeds met karting bezig is, althans, die indruk heb ik, natuurlijk ook waarschijnlijk omdat het steeds in die context is dat ik hem ontmoet. Tijdens de meeste van onze gesprekken spreekt hij over alle kleinst mogelijke details die er zijn in een race en hoe hij die ook probeert te ontleden om toch maar ergens nog een 1000ste van een sec. te kunnen winnen. Soms tot het absurde toe dat ik denk, jongen, Mathias, dat is er nu toch ook weer wat over, maar zo is hij nu éénmaal. Ja, soms vind ik wel dat hij aan het zagen (zeuren in Nederland?) is, maar dat typeert dan waarschijnlijk de sportman die zo bezig is met zijn sport. Misschien was ik ook zo toen ik zijn leeftijd had, hoewel ... sommige mensen zeggen nu nog wel dat ik soms zaag :).

Mathias heeft dankzij die passie (en natuurlijk ook zijn onmiskenbaar talent) al een HELE hoop titels en races gewonnen. Ik herinner me er een paar van zoals bv. zijn eerste winst in onze 24u in 2007 onder de KartGrid vlag, samen met zijn kompanen Bart Van de Vel en Robin
mathias verdedigen
Borremans (en ook Yves Soers als ploegkapitein / piloot die zich "opofferde" voor de winst). Of de 8u race een paar jaar terug waar hij mits een "jump" over de finishlijn tijdens de chronos met een mindere kart de pole haalde en dan net na de start van de race alle piloten achter hem "professioneel" achter zich hield, in die mate dat ik hem na een 20-tal min. duidelijk moest maken om iets sneller te rijden, hij reed dus minstens 1 à 2 sec. per ronde trager dan alle andere piloten, maar door zo defensief te rijden (doch nog steeds correct) was het voor alle piloten achter hem onmogelijk om hem in te halen.

En dan ja...zijn grootste race OOIT (bij ons in ieder geval) was vorig weekend. Tijdens het napraten van de 24u in april van dit jaar was hij bezig over het solo-rijden van onze jaarlijkse 8u race in september. Twee piloten hadden dat het jaar ervoor reeds gedaan en "gewoon" uitgereden, doch Mathias zei dat hij op het podium kon finishen. Ik ging toen met hem een weddenschap aan. Voor de "grote" prijs moest hij Top-3 eindigen, voor de "kleine" prijs moest hij Top-5 eindigen. Onmogelijk natuurlijk als je weet wat voor een piloten er steeds deelnemen aan onze 8 en 24u races. Maar onmogelijk staat klaarblijkelijk niet in Mathias zijn woordenboek (zeker niet tot betrekking van de kartsport) en Mathias eindige in de Top-3....straffer zelfs....hij WON de race.

Tja...wat kan je daar op zeggen? Gek maar tegelijkertijd fenomenaal? Ik kan me niet inbeelden dat hij veel plezier beleefde tijdens het karten, doch na de race was het plezier/de ontlading des te groter. Ik denk dat we hem nog wel een paar jaar aan de top zullen zien, alhoewel de jonge garde al aan het opkomen is, maar dat is denk ik net een stimulans voor hem, want winnen zonder tegenstand is niet zo leuk. ”



Dilemma’s

dilemma wit


mathias ruben
Teamplayer / Individualist

Endurance / Sprint

Start / Finish

Droge Race / Wetrace

Optimist / Realist

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Headsets / Geen communicatie

Risicozoekend / Risicoavers

mathias top




Naam: Mathias Grooten
Geboortedatum: 14 oktober 1987
Nationaliteit: Belgische
Woonplaats: Turnhout




Middelburg, 18 september 2012

Mathias Grooten is één van de meest succesvolle indoorkarters ter wereld. Ik ontmoette Mathias voor het eerst in 2008, op het wereldkampioenschap indoorkarting in Kortrijk, waar hij aan het einde van de week voor het eerst werd gekroond tot wereldkampioen. Hij was destijds één van de karters waar ik als debutant enorm tegenop keek, en met mij vele anderen. In Brazilië en Amerika op de WK’s van 2009 en 2010 leerde ik hem echt goed kennen. Tegenwoordig zijn we vaak grote concurrenten maar zeker ook vrienden en zo nu en dan ook teamgenoten van elkaar in allerlei races. Een zeer interessant persoon om eens onder de loep te nemen, hij mag dan ook niet ontbreken in mijn Hall of Fame.

Ik kan er niet omheen, Mathias is en blijft een opmerkelijke verschijning binnen de kartwereld. Hij is een tikkeltje verstrooid, een beetje gek, altijd goedgezind, maar wat bij hem vooral opvalt, is zijn extreme fanatisme om de beste te zijn. Hij is buitengewoon gedreven en heeft er veel voor over om tijdens wedstrijden het verschil te kunnen maken met
mathias brussel
zijn concurrenten. Hij is zelfverzekerd, laat dat ook zien, en vaak lukt het hem om een wedstrijd in zijn voordeel te beslissen. Hij is een echte winnaar die ook nog eens enorm sportief is op de baan en sympathiek naast de baan. Zijn fanatisme samen met zijn ongelooflijke talent en aanleg voor de sport, blijken een gouden combinatie die goed is voor een palmares waar menig jonge karter stiekem van droomt. Zo telt zijn erelijst onder meer één individuele wereldtitel (2008), vier wereldtitels in teamverband, zeventien 24-uurs overwinningen op meer dan zeven verschillende banen, drie opeenvolgende Belgische titels en zes titels in de prestigieuze KartGrid Cup. Slechts een klein deel van zijn lange lijst aan overwinningen, en dat terwijl hij nog jong is en nog vele jaren voor zich heeft.

Mathias kart al bijna tien jaar, in 2003 stapte hij voor het eerst in een kart, en al snel waagde hij zich aan enkele wedstrijden. Onmiddellijk was duidelijk dat hij geen doorsnee karter was, en na amper een jaar karten was hij een serieuze concurrent om rekening mee te houden. In de jaren 2005 tot en met 2008 was hij bijna niet te verslaan, hij was zijn concurrenten ver vooruit, boekte op nog relatief jonge leeftijd het ene succes na het andere en domineerde veelal de kampioenschappen waar hij aan meedeed. Hij vestigde allerlei records in grote kampioenschappen, zoals op het Indoor Kart World Championship, waar hij in zijn eerste 2 jaar (2007 en 2008) maar liefst 7 van de 10 races wist te winnen. Hij tilde het indoorkarten in die jaren in België en ver daarbuiten naar een hoger niveau. De internationale top wist gelijk wie hij was, zeker met zijn wereldtitel in 2008, was zijn naam definitief gevestigd. De jaren daarna zijn vele internationale toppers in zijn voetsporen gevolgd door ook steeds fanatieker en beter te worden, waardoor de concurrentie nu groter is. Maar ondanks de vele sterke deelnemers op de wereldkampioenschappen van de afgelopen jaren, was Mathias altijd één van de favorieten voor de titel, op welke baan en in welk land dan ook.

Een bewijs van zijn veelzijdigheid, zijn gedrevenheid en bovenal een groot vermogen om zich heel snel aan te passen aan de omstandigheden, dat kan hij als geen ander. Want winnen komt niet alleen door talent, en zeker niet winnen in de mate waarin Mathias dat jarenlang gedaan
mathias usa
heeft en nu nog steeds doet. Daarvoor moet je een zeer complete rijder zijn, naast snelheid moet je op de juiste momenten kunnen aanvallen en verdedigen en tijdens het rijden tactische beslissingen kunnen nemen. Hij staat dan ook bekend als een doorgewinterde strateeg als het op racen aankomt. Hij weet niet alleen wanneer je moet toeslaan of welke acties je op de baan moet doen, maar kan ook, meer dan anderen, de reglementen tot in de uiterste details benutten om zo zijn concurrenten te slim af te zijn. Zeg je Mathias Grooten, dan denk je toch vooral ook aan zijn stints tijdens endurance races. Zijn stints zijn indrukwekkend en gevreesd door concurrenten. Hij is constant, snel en kan urenlang doorrijden waar anderen wisselen. Hij gaat soms zo diep en tot het uiterste dat hij zo nu en dan uit zijn kart getild moet worden. Kortom, een echte topper zoals er maar weinig zijn.



Ik hield ook met hem een interview, legde hem een tiental dilemma’s voor en vroeg (oud) teamgenoten, concurrenten en betrokkenen van hem naar hun mening over de karter Mathias. De fotografen ben ik dank verschuldigd voor alle gebruikte foto's.



Interview


Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
"Ik ben begonnen begin 2003 op de kartbaan van Mol. Eerst ging ik vaak met mijn vader of met de bus, later steeds vaker met vrienden. Het ging gelijk vrij goed en ik wist eigenlijk al snel dat ik karten wilde blijven doen. Eind 2003 reed ik mijn 1e wedstrijd in Mol, en het jaar erna was mijn 1e jaar in de KartGrid Cup en Belkart. Ik heb nooit echt lessen gehad, maar in mijn 1e jaar Belkart ben ik veel verbeterd als rijder. De 1e races waren niet zo super, maar aan het einde van het seizoen reed ik al bijna altijd podium. Eind 2004 begon ik meer en meer terijden en kreeg ik ook mijn eerste sponsoren. Ik zat al redelijk snel op een goed niveau qua snelheid, maar pas later werd ik echt een complete rijder."

mathias genk
Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
"Het lastige van interviews is altijd dat je bij dit soort vragen of de waarheid moet verdraaien, maar dat is niet zo leuk, of de waarheid zeggen, maar dan wordt je vaak niet goed begrepen. Maar ik zou mezelf beschrijven als competitief, koppig, waarschijnlijk een slechte verliezer maar dat probeer ik niet te laten zien. Ik denk heel veel na over de race zelf, ook tijdens het karten, je kan vaak tactisch voordeel behalen door op de juiste momenten aan te vallen en te verdedigen."

Hoe fanatiek ben je?
"Ik lig soms een hele nacht wakker over kleine details, maar dan ook echt een hele nacht, ik denk dan over strategieën in races. Soms ben ik zo fanatiek dat ik er minder van ga rijden, maar het verschilt per periode, je kan niet altijd even fanatiek zijn. Het kan ook wel eens goed zijn als je met dezelfde kart op je waarde wordt geklopt, daar put ik dan weer nieuwe motivatie uit.

In races ben ik soms zo geconcentreerd, dat je een aantal foutloze ronden rijdt, en dan een soort van wakker schiet en achteraf weet ik dan niet meer precies hoe ik die ronden heb gereden en lukt het niet meer om dezelfde ronden te evenaren."

Wat vind je het belangrijkste aan karten?
"Ik moet zeker weten dat ik zelf goed heb gereden, ik heb races gewonnen waarbij ik achteraf niet tevreden was omdat ik vond dat ik zelf niet goed genoeg had gereden. Resultaten waren vroeger iets belangrijker, maar naar mate je meer wint verandert dat. Resultaten zeggen niet alles, kartverschillen spelen mee, en het is het belangrijkst dat
mathias closeup
je goed gefocust bent op je rijden. Ik wil per sé winnen, maar dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk, soms door fouten van teammaten of door pech. Als je dan alleen maar aan dat winnen blijft denken, dan ga je vaak minder rijden, je moet er juist altijd het beste uit halen. In verliezende positie of met mindere karts kan je dan ook meer verschil maken, andere rijders laten het dan vaak hangen, de laatste paar tienden worden er moeilijk uitgehaald als de situatie tegen zit. Vroeger had ik dat ook wel meer, ik haatte slechte karts omdat je dan niet kan laten zien dat je de beste bent, nu ga ik daar veel beter mee om, ik put er extra motivatie om het beter te doen dan anderen in die slechte kart. Vroeger was ik ook meer bezig met hoe anderen naar me keken, daar heb ik beter mee leren omgaan, ik rijd nu vooral voor mezelf."

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, hoe ga je met verlies om?
"Dat hangt ervan af, als ik niet gewonnen heb, maar weet dat ik goed heb gereden, dan kan ik er mee leven. Maar als ik bijvoorbeeld bij een endurance race met een goed team op waarde wordt geklopt, daar kan ik niet goed tegen. In de kart ben ik er niet zo mee bezig, later kan ik wel boos, zeker als het op belangrijke momenten fout gaat. Maar dat zijn maar momentopnames, ik hecht veel meer waarde aan statistieken op de lange termijn over meerdere WK’s bijvoorbeeld."

Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
"
mathias puurs
Allereerst moet je talent hebben, maar er zijn de laatste jaren heel veel snellere rijders. Ik maak veel verschil omdat ik tijdens het karten mentaal overschot heb, ik kan tijdens races nog prima nadenken over tactiek en strategie. Op het laatste WK zag ik bijvoorbeeld nog steeds veel goede rijders die tactische fouten maken, door op strategisch vlak nooit fouten te maken kan je veel voordeel behalen. Interviews met Senna vind ik erg interessant, hij was mentaal op een hoger niveau dan tegenstanders, hij was er veel dieper mee bezig, je kan begrijpen hoe hij denkt. Mijn tactisch inzicht komt voort uit heel competitief zijn, bij alles wat ik doe. Toen ik klein was kon ik nooit tegen mijn verlies, een goede strategie toepassen is vaak een logisch proces voor mij, ik vind het raar dat mensen daar zoveel fouten mee maken.

Wat ook heel veel heeft geholpen is dat ik vroeger tegen goede rijders reed als Robin Borremans, dat gaf veel motivatie. De Belkart competitie heeft me veel verbeterd, het is eerlijk en ik houd van de strijd van man tegen man, net als je dat soms in stints van 24-uurs races hebt. Vaak kan je niet iets harder gaan dan je dacht dat je kon. Mentale kracht komt ook voort uit zelfvertrouwen, maar je mag niet overmoedig worden. Sommige mensen doen alsof ze veel vertrouwen hebben maar zijn dan iedere race achteraf teleurgesteld. Als iets niet lukt, dan zal ik daar gelijk aan werken om het te verbeteren. Je moet soms uit je normale rijstijl gaan, je moet beter leren om je aan te passen aan de omstandigheden. Het vermogen om er een klein beetje meer uit te willen halen is belangrijk, ook al ligt de baan je niet. Ik voel op de baan vaak gelijk welke lijnen en acties nodig zijn om hard te gaan, sommige rijders blijven te lang in een bepaald idee van een verkeerde ideale lijn hangen."

mathias fki2007
Waarop kan je jezelf nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
"Fysiek kan ik nog verbeteren, je conditie is dan misschien niet super belangrijk, maar je moet geen last hebben van spierpijn. Als je fysiek sterk bent, geeft dat voor mij ook een mentaal voordeel, je weet dat je er meer voor hebt gedaan dan je concurrenten, en je moet je pijngrens blijven verleggen."

Wat is je mooiste overwinning?
"Dat was de 24 uur van FKI in 2007 die ik won met Bart van de Vel, Robin Borremans en Yves Soers. Heel de race stonden we er goed voor, maar we hadden niet zo’n grote voorsprong want het niveau was hoog, en aan het einde van de race begon het te regenen. Op FKI is regenrijden tegen de thuispiloten toch wel een nadeel, en ik moest de race uitrijden met een hele lange stint van 6,5 uur. Aan de finish was ik helemaal leeg, maar we haalden het wel!"

Wat is je mooiste kampioenschap?
"Uiteraard de wereldtitel van 2008 in Kortrijk. In 2007 was mijn 1e WK en gingen we met de Belgische afvaardiging al met vertrouwen naar Amerika, maar de verschillen op de karts verrasten ons, maar op snelheid zat het goed. Door pech verspilde ik daar mijn titelkansen, maar een jaar later was het toch raak!"

mathias wereldkampioen
Kan je je nog net zo motiveren als een aantal jaar geleden, nu je zo goed als alles al gewonnen hebt?
"Jawel, omdat de concurrentie nu groter is als een aantal jaar geleden. In 2005 heb ik veel wedstrijden gewonnen, maar het was toen makkelijker om een 24-uurs race te winnen als nu. Je kan nu als echt goede rijder je wel beter onderscheiden op beslissende momenten in zulke races, een ronde voorsprong is nu belangrijker. Daarnaast is elke race anders, en ik kan me er nog heel goed voor motiveren."

Denk je dat het niveau in het algemeen van het indoorkarten de laatste jaren is verandert?
"Zeker, ieder jaar zijn er sterkere startvelden, niet per sé groter, maar bestaande piloten rijden tegen meer goede rijders, het wordt internationaler en dat maakt veel rijders beter, ook veel teams pakken het professioneler aan."

Denk je dat hierdoor ook verklaard wordt waarom de niet Europese rijders op de laatste WK’s tekort komen om voor de titel mee te doen?
"Dat denk ik wel, er zijn hier meer rijders vlak bij elkaar als in Brazilië en vooral Amerika, er zijn hier veel circuits en competities. In Amerika bijvoorbeeld zijn de kartbanen veel meer verspreid en goede rijders rijden slechts een paar keer per jaar tegen elkaar. Ik denk dat in komende jaren niveau van de wedstrijden steeds beter wordt, piloten zullen niet meer zoveel verbeteren. Kartwissels en minimumgewichten worden steeds beter, en dat is alleen maar beter voor de goede rijders."

mathias go
Wat is je favoriete indoorbaan?
"Dat is op dit moment Poperinge, de karts en het circuit zijn een supergoede combinatie. Maar ook in Eupen rijd ik heel graag, vooral vanwege het mooie circuit, terwijl Mol juist weer hele leuke karts heeft om mee te rijden, en daar liggen mijn roots."

Wat is je meest bijzondere herinnering aan karten?
"De Finale van het Indoor Kart World Championship van 2010 in Phoenix. Ik moest daar verdedigen om nog in de punten te kunnen eindigen en mijn podiumplaats op het eindschavot veilig te kunnen stellen. Dat was wel bizar, er reden bijna 20 rijders achter me, en op het lange rechte stuk keek ik eens goed achterom, dat was zo’n raar beeld. Ik zag overal karts helemaal verspreid over de complete breedte van de baan. Mensen waren wel kwaad, maar uiteindelijk rijd ik altijd voor mezelf, ook al verstoor ik koersen door aparte tactische keuzes. Maar ik vind dat zolang het binnen het reglement valt mag je dat doen."

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
"Mijn langste stint was 6 en een half uur in de 24 uur van Brussel 2007. In een 2x 12 uurs race bij Antwerp Karting heb ik ooit eens meer dan 13 uur gereden." (Tussen dit interview en het publiceren van dit stuk reed Mathias de 8 uur van FKI alleen en verbeterde daarmee zijn langste stint naar 8 uur!)

mathias podium
Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
"De eerste 24 uur die we samen reden, de 24 uur van FKI 2010, met Nikki Swanet en Bart van de Vel die we ook gelijk wonnen."

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
"Het eerste waar ik aan denk is de Nations Cup op het WK in Essen 2012, daar hadden we een mooie battle tot het einde van de race. Ik vind het soms jammer dat je niet tegen iemand anders rechtstreeks strijd in grote races."

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
"Een hotlap in dezelfde kart als anderen vind ik leuk, maar de beste vorm die ik weet is die van de WK finale van dit jaar, met een knock-out systeem waarbij je steeds tegen iemand anders om de beurt een hotlap in elkaars kart rijdt. Dat is heel eerlijk en ook nog spectaculair voor het publiek, want er zit een bepaalde opbouw in. Deze opzet heb ik trouwens zelf bedacht."

mathias gek
Ben je bijgelovig voor kartwedstrijden?
"Toen ik begon wel een beetje, maar de laatste jaren niet meer. Ik heb wel bepaalde rituelen zoals de manier waarop ik mijn helmmutsje aandoen en manier van dragen van schoenen en sokken, dat zijn vaste dingen maar die zijn vooral functioneel. Ik let niet op welke handschoen ik eerst aan doe ofzo."

Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
"In de jaren tot en met 2008 is dat zonder twijfel Bart van de Vel, daar heb ik heel veel van geleerd. De afgelopen jaren heb ik veel leuke races gereden samen met Robin Borremans, we hebben elkaar beter gemaakt."

Welke autocoureur waardeer je het meest?
"Eerst en vooral Ayrton Senna, daarna Jim Clark en Michael Schumacher in zijn jonge carrière. Van de huidige rijders heb ik veel sympathie voor Lewis Hamilton, maar Senna blijft nog altijd wel de beste."

mathias eupen
Wie is je meest gewaardeerde sportman?
"Ik vind het moeilijk om over sporten heen te vergelijken, ik heb sowieso nooit echt veel sympathie voor de underdog, ik supporter altijd voor mensen die het beste zijn of die er het meeste voor doen, bijvoorbeeld Lance Armstrong."

Met welk team zou je nog eens een 24-uurs race willen rijden?
"Met het team van de 24 uur van Eupen komende maand, bestaande uit Robin Borremans, Ruben Boutens, Kenny Geldhof en ikzelf."

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
"Ik ga nu studeren dus de komende jaren zal ik iets minder kunnen karten, maar ik wil minstens één keer per jaren tonen dat ik echt de snelste ben in een grote race. Dan is het goed voor mezelf, het is voor mij belangrijk om de beste te zijn in een sport, ik zou daarom veel liever de beste zijn in indoorkarten dan in het middenveld rijden van één of andere autosport, ook al levert dat meer geld op."

mathias helm
Welke andere hobby’s heb je?
"Af en toe speel ik wel eens een potje snooker. Ik doe zo nu en dan ook wat hardlopen en fitness, dat geeft een bevredigend gevoel omdat je het ergens voor doet, en je er meer voor over hebt dan andere piloten, maar echt leuk vind ik het niet."

Wat is je huidige outfit?
"Mijn helm is een Arai SK-6 painted by Koop Kustoms, mijn handschoenen zijn van Stand 21 met leder, mijn overal is de Alpinestars KMX- 1 met eigen kleuren, en ik heb Alpinestars Tech 1-K schoenen."



Anderen over Mathias


Robin Borremans (jarenlang teamgenoot en concurrent van Mathias):

mathias robin borremans
“Mathias is degene waar ik mezelf altijd mee vergelijk, als ik ga trainen, ook al is het maar een gewoon heatje, is hij degene waar ik me aan spiegel om te weten of ik goed bezig ben of niet. Hij kan het niet verdragen als hij beseft dat hij net ietsje tekort komt, wat gelukkig voor hem zelden gebeurd. En als het dan toch gebeurd zal hij blijven denken en piekeren tot hij weer on the top pace zit :)smile, verschrikkelijk competitief die jongen.
Je kan hem een beetje m'n Nemesis noemen, maar we zijn als concurrenten ook goeie vrienden geworden en ik denk dat ik voor ons 2 spreek als ik zeg dat er over de jaren heen een enorm respect gegroeid is tussen ons 2. Voor mij is Mathias de beste indoorkarter ter wereld, z'n statistieken en palmares spreken voor zich!”



Bart van de Vel (teamgenoot vanaf de beginjaren van Mathias):
mathias bart van de vel

“Ik heb hem leren kennen als een jonge leeuw, zo gretig om alles te winnen, dat is hij nog steeds trouwens. Al snel vormden wij een team dat tegelijkertijd gevreesd en bejubeld werd. Ik zag Mathias in die periode zeer snel groeien van een jonge, onbezonnen jongen naar een sociale, volwassen, sportieve EN bloedsnelle piloot. Het is een topper van formaat !!!”



Jon Kimbrell (internationale concurrent van Mathias op vele WK's):

mathias jon kimbrell
In my years of racing, Mathias Grooten is one of the few drivers I have competed with that I truely consider to be a complete racing driver. Mathias not only possesses the raw skill, he also has the proper mental aspects that are essential to be a complete racing driver. There are plenty of drivers that can drive extremely fast, or plently of drivers that have the right attitude, but the combination of the both is a true rarity and Mathias is one of the very few that completely understands these concepts and excels at them. I always know that I will have an extremely tough, yet fun battle if I am on the same track as Mathias Grooten.”


Dimitri Kokken (kartbaanuitbater en organisator van onder andere de 24 uur van Brussel):

mathias dimitri kokken
“Wanneer ik Mathias heb leren kennen weet ik eigenlijk niet meer zo goed, daar ik tegenwoordig aan een lichte vorm van "Alzheimer Light" lijdt, de jaren eisen hun tol hé. Maar ik schat dat het een goede 5-6 jaar geleden moet zijn geweest dat ik voor het eerst kennis maakte met hem. Natuurlijk viel hij onmiddelijk op, niet alleen door zijn uiterlijk (groot en dan nog eens een felle rosse haardos) maar ook door zijn uitzonderlijke rijvaardigheid. Ik heb Mathias eigenlijk nooit gekend als een middelmatig piloot. Als ik me niet vergis vertoefde hij vroeger veel op Extreme Kart en heeft hij daar de "knepen van het vak" geleerd, maar aan hem om mij te verbeteren indien dit niet zo is natuurlijk. Extreme Kart is een kartbaan waar men heeeeeeeeel zuiver (dus zonder glijden) moet rijden om er toptijden neer te kunnen zetten . Bij ons op FKI, kunnen zowel de "glijders" als de "niet glijders" toptijden rijden, onze ondergrond leent zich tot beide rijstijlen.

Mathias is ook iemand die eigenlijk steeds met karting bezig is, althans, die indruk heb ik, natuurlijk ook waarschijnlijk omdat het steeds in die context is dat ik hem ontmoet. Tijdens de meeste van onze gesprekken spreekt hij over alle kleinst mogelijke details die er zijn in een race en hoe hij die ook probeert te ontleden om toch maar ergens nog een 1000ste van een sec. te kunnen winnen. Soms tot het absurde toe dat ik denk, jongen, Mathias, dat is er nu toch ook weer wat over, maar zo is hij nu éénmaal. Ja, soms vind ik wel dat hij aan het zagen (zeuren in Nederland?) is, maar dat typeert dan waarschijnlijk de sportman die zo bezig is met zijn sport. Misschien was ik ook zo toen ik zijn leeftijd had, hoewel ... sommige mensen zeggen nu nog wel dat ik soms zaag :).

Mathias heeft dankzij die passie (en natuurlijk ook zijn onmiskenbaar talent) al een HELE hoop titels en races gewonnen. Ik herinner me er een paar van zoals bv. zijn eerste winst in onze 24u in 2007 onder de KartGrid vlag, samen met zijn kompanen Bart Van de Vel en Robin
mathias verdedigen
Borremans (en ook Yves Soers als ploegkapitein / piloot die zich "opofferde" voor de winst). Of de 8u race een paar jaar terug waar hij mits een "jump" over de finishlijn tijdens de chronos met een mindere kart de pole haalde en dan net na de start van de race alle piloten achter hem "professioneel" achter zich hield, in die mate dat ik hem na een 20-tal min. duidelijk moest maken om iets sneller te rijden, hij reed dus minstens 1 à 2 sec. per ronde trager dan alle andere piloten, maar door zo defensief te rijden (doch nog steeds correct) was het voor alle piloten achter hem onmogelijk om hem in te halen.

En dan ja...zijn grootste race OOIT (bij ons in ieder geval) was vorig weekend. Tijdens het napraten van de 24u in april van dit jaar was hij bezig over het solo-rijden van onze jaarlijkse 8u race in september. Twee piloten hadden dat het jaar ervoor reeds gedaan en "gewoon" uitgereden, doch Mathias zei dat hij op het podium kon finishen. Ik ging toen met hem een weddenschap aan. Voor de "grote" prijs moest hij Top-3 eindigen, voor de "kleine" prijs moest hij Top-5 eindigen. Onmogelijk natuurlijk als je weet wat voor een piloten er steeds deelnemen aan onze 8 en 24u races. Maar onmogelijk staat klaarblijkelijk niet in Mathias zijn woordenboek (zeker niet tot betrekking van de kartsport) en Mathias eindige in de Top-3....straffer zelfs....hij WON de race.

Tja...wat kan je daar op zeggen? Gek maar tegelijkertijd fenomenaal? Ik kan me niet inbeelden dat hij veel plezier beleefde tijdens het karten, doch na de race was het plezier/de ontlading des te groter. Ik denk dat we hem nog wel een paar jaar aan de top zullen zien, alhoewel de jonge garde al aan het opkomen is, maar dat is denk ik net een stimulans voor hem, want winnen zonder tegenstand is niet zo leuk. ”



Dilemma’s

dilemma wit


mathias ruben
Teamplayer / Individualist

Endurance / Sprint

Start / Finish

Droge Race / Wetrace

Optimist / Realist

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Headsets / Geen communicatie

Risicozoekend / Risicoavers