Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

HomeHome
SitemapSitemap
RubenRuben
TeamsTeams
WKKWC
Kalender 2015Calendar 2015
Kalender 2016Calendar 2016
Hall of FameHall of Fame
BlogBlog
KalenderCalendar
ResultatenResults
corne eupen




Naam : Corné Snoep
Geboortedatum : 24 januari 1975
Nationaliteit : Nederlandse
Woonplaats : Middelburg




5 mei 2012, Middelburg

In 2011 kwam ik op het idee om succesvolle indoorkarters eens in het zonnetje te zetten, via een Hall of Fame op mijn website. Toen ik in 2012 op zoek ging naar een eerste persoon die ik hiervoor wilde vragen, moest ik niet lang nadenken of ik kwam uit bij Corné Snoep. Ik leerde Corné kennen toen ik een jaar of 13 was (2005), ik reed voor het eerst wat wedstrijden met karten en hij viel meteen op. Sindsdien zijn we elkaar steeds vaker tegen gekomen, en hebben we samen en zeker ook tegen elkaar veel wedstrijden gereden.

corne zee
Corné, bij sommigen beter bekend als Snoopy, kart al een jaar of 15, hij kwam voor het eerst in aanraking met karten in 1998 en is uitgegroeid tot één van de meest succesvolle Nederlandse indoorkarters. Als je een willekeurige Nederlandse wedstrijdkarter (indoor) vraagt naar de beste Nederlandse rijder van de afgelopen 10 jaar, is de kans groot dat Corné genoemd wordt. Hij is een winnaar in hart en nieren, werd sinds 2004 maar liefst vier maal Nederlands kampioen indoorkarten, won drie 24-uurs races, was van 2002 tot en met 2010 telkens in de top 3 van het Nederlands kampioenschap te vinden en werd drie maal verkozen tot rijder van het jaar. Een kleine greep uit zijn imposante palmares, maar Corné is veel meer dan alleen maar succesvol in prestaties.

Hij is bovenal een prachtige persoonlijkheid, bij veel mensen geliefd. Het is een echte ‘teamplayer’, oprecht geïnteresseerd in andere mensen en vooral ook heel erg bescheiden over zichzelf, wat hem waarschijnlijk ook zo populair maakt. In zijn beginjaren was hij zoals ieder ander zeker niet de snelste, lerende en trok hij zich op aan in eerste instantie snellere teammaten, zoals Bert Salari die hem met het spelletje in aanraking bracht. Maar waar andere bleven hangen op een middelmatig niveau, ontpopte Corné zich als een echte topper die alles in zich had om succesvol te worden. Hij werd een zeer complete rijder, niet alleen was hij razendsnel, hij kon inhalen als de beste, voor verdedigen draaide hij zijn hand niet om, en vooral ook tactisch was en is Corné ijzersterk. Hij was in de jaren 2002-2010 dan ook een voorbeeld en inspiratiebron voor vele andere (jeugdige) rijders, en nu nog steeds. Naast het rijden zelf, was Corné met zijn team ook één van de voorlopers in het professioneler bezig zijn met het
corne helm
indoorkarten. Een heel team met coach werd opgebouwd, een strakke outfit voor het hele team (waaronder prachtige persoonlijke helmen en headsets), sponsoren werden vergaard en behouden, er kwam een eigen website en ze waren altijd zeer fanatiek bezig met het indoorkarten om de races naar hun hand te zetten.

De laatste jaren is Corné iets minder actief als wedstrijdrijder, en legt zich nu ook meer toe op het organiseren en begeleiden van wedstrijden (als wedstrijdleider bijvoorbeeld), en geeft kartlessen aan de nieuwe generatie karters. Maar hij heeft zijn onmiskenbare groen/rode Ferrari helm zeker nog niet aan de wilgen gehangen. Zo deed hij afgelopen jaar, op mijn verzoek, mee aan het wereldkampioenschap indoorkarten, en verbaasde daar andermaal vriend en vijand. Hij won onder meer twee races op indrukwekkende wijze en liet zien zijn snelheid absoluut nog niet kwijt te zijn door constant met de top mee te strijden en uiteindelijk goed te eindigen in het klassement.

Ik hield met hem een interview, legde hem een tiental dilemma’s voor en vroeg (oud) teamgenoten en concurrenten van hem naar hun mening over de karter Corné.



Interview

Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
“Eind 1998 kreeg ik via Bert Salari voor het eerst te maken met het karten. Hij reed landelijke wedstrijden en ik ging eens mee naar de training. Dat was leuk en ging steeds vaker mee. Ik dacht: wat zijn ze snel, maar het ging steeds beter. In 1999 reed ik voor het eerst een jaar in het
corne dutch
DIKC (Nederlands kampioenschap indoor voor teams) met BiFlame met onder andere Bert als teamgenoot. Er reden toen 24/25 teams, maar het niveau was niet verschrikkelijk hoog, want in een jaar tijd reed ik met de besten mee, en gelijk in mijn eerste wedstrijd in Amsterdam reed ik van 14 naar 7, dat was gaaf. In 2002 reed ik voor het eerst met Donatello’s met Jodey Ungerer als teamgenoot en kwam het eerste podium in het eindklassement. In 2004 werden we voor het eerst kampioen met Erwin Jansen als coach en onder meer Marco Koolaard in het team. Ralf van der Grift kwam in 2005 in de plaats van Marco, dat was een klote jaar. Door een poulesysteem reden we vaak niet tegen directe concurrent Indoorfun, en werden we ondanks ons beste seizoen ooit geen kampioen. In 2006 nam het aantal teams af tot een stuk of 13/14 teams, het werd dan ook het laatste jaar van het DIKC, en we werden voor de 3e keer kampioen. In de jaren daarna maakten we de overstap naar de MKS (Nederlands kampioenschap voor teams met eigen kart), daarin werden we in 2007 en 2009 kampioen.”

Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
“Sociaal, nieuwsgierig, en meedenkend met anderen. Ik wil alles weten bij een wedstrijd, ik houd alles in de gaten en als ik niet rijd, wil ik langs de baan staan en coachen. Ik ben oprecht geïnteresseerd in andere mensen, en ik vind het mooi als anderen het goed doen.”

corne mks
Hoe fanatiek ben je?
“Ik merk dat dat nu een stuk minder is als vroeger, al zet ik me nog steeds wel voor 300% in voor het karten. Ik werk nu op de kartbaan in Roosendaal en organiseer ook wedstrijden. Sinds het WK heb ik wel weer heel veel plezier in het rijden, maar er zijn nu minder sponsoren, en de enduranceraces die zo leuk zijn om te doen, zijn niet goedkoop.”

Wat vind je het belangrijkste aan karten?
“ De gezelligheid en de sfeer eromheen, dat is ook de reden dat ik indoor bleef rijden, daarnaast natuurlijk presteren, ik zal niet snel in team stappen waarmee je niet voor podium kan strijden. Het is leuk om in een goed team te rijden dat indruk maakt, dat overal wint, dat mensen onthouden.”

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, of hoe ga je met verlies om?
“Ik zet het snel van me af maar ik ben natuurlijk wel teleurgesteld. Maar ik ga gewoon in de kart zitten, denk bij mezelf ik ben de beste en als ik na het rijden het gevoel heb dat ik het goed heb gedaan dan kan ik daar zeker tevreden mee zijn, ook al win je niet altijd.”


corne eupen buiten
Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
“Vertrouwen is erg belangrijk, je moet van jezelf overtuigd zijn om de laatste tienden eruit te kunnen halen, maar je moet dat zelf niet uitspreken. Daarnaast is het heel belangrijk om na te denken, leren analyseren waarom je bochten op een bepaalde manier moet nemen en wat er gebeurt als je het niet goed doet, en ook voor de tactische overwegingen is nadenken van belang.”

Waarop kan je je nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
“Misschien regenrijden, daar zou ik graag nog beter in willen worden, maar dat doe ik te weinig.”

Wat is je mooiste overwinning?
“De eerste races waar ik aan denk zijn toch de races die gepaard gingen met een kampioenschap, zoals de laatste race van het DIKC 2004 in Nijverdal, er konden nog 3 teams kampioen worden, en we wonnen de race en het kampioenschap. Maar ook de 1e MKS race die we reden in Uden was erg speciaal. Er kwamen die race 3 kampioenen bij elkaar, Mechanica van het ARKC, IKM (eerst Indoorfun waar we nog iets mee hadden recht te zetten) uit de MKS en wij uit het DIKC, en we wonnen! Ook de 1e overwinning in de 24 uur van Brugge in 2004 was mooi.”

corne V
Wat is je mooiste kampioenschap?
“DIKC 2004, dat was erg mooi om met een hechte vriendengroep kampioen te worden, en het was de 1e, die blijft je altijd bij. Ook de MKS 2007 was erg mooi, om een aantal monden te snoeren!”

Wat is je favoriete indoorbaan?
“Maarssen en Enschede op dit moment, maar de oude baan in Den Haag had ook iets speciaals.”

Wat is je meest bijzondere herinnering aan karten?
“Dat was ooit bij een race in Enschede, waar we een grote voorsprong hadden, en 3 ronden voor het einde, deed Jodey alsof zijn kart stilviel, wij werden helemaal gek en opeens reed hij door en bleek het een grap te zijn.”

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
“Bij de 24 uur van Brugge 2006, reed ik ruim 4 uur in de regen en zo’n 8 uur in totaal.”

Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
corne ruben essen
“Dat is de 3 uurs race in Essen eind 2011, dat was helemaal te gek. Zonder veel training aankomen en dan gewoon gaan zitten en het zo goed doen in een heel sterk veld en gelijk laten zien wat je waard bent. De 5e plek van de 26 was echt top, zeker omdat het ook nog regende en we nog een kapotte kart hadden.”

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
“MKS 2011 in Middelburg, waar ik samen met Marco als gelegenheidsteam mee reed. Ons doel was om jullie als thuisteam het vuur aan de schenen te leggen, en we hadden een prachtige strijd samen en wonnen zelfs de race!”

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
“Er zijn zoveel verschillende vormen, maar 1 ronde in dezelfde kart blijft het mooiste. Gewoon gaan zitten, laten zien wat je kan, en de beste rijders staan bovenaan, de kwaliteit komt daar echt naar voren.”

Heb je een favoriete uitspraak?
“Neem je verlies en sluit aan" is al jarenlang mijn motto, maar toen ik ooit geïnterviewd werd schreef de verslaggever als kop van het artikel: Groot in een kleine sport, dat vind ik ook een prachtige uitdrukking met een grote kern van waarheid!”

corne ruben mks
Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
“Jodey staat absoluut op nummer 1, met hem heb ik zo veel meegemaakt en gewonnen, daarnaast ook Ralf en Daniel waarmee ik jarenlang samen heb gestreden, en ook de coach Erwin en fotograaf Bert die me vroeger ook met het spelletje in aanraking bracht, ieder waardeer je op zijn eigen manier.”

Welke autocoureur waardeer je het meest?
“Michael Schumacher, echt een legende. Veel mensen noemen Ayrton Senna, maar ik kreeg pas interesse voor de formule 1 rond 1998 toen ik meer begon te karten.”

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
“Lance Armstrong, hij kwam terug van een zware ziekte, en om dan 7 jaar op rij de Tour de France te winnen is indrukwekkend. Je moet maar eens zo’n berg opfietsen, ik denk dat wielrennen nog een stuk zwaarder is dan bijvoorbeeld formule 1.”
corne mks 1

Met welk team zou je nog eens een 24-uurs race willen rijden?
“2 teams: één met mijn oude teammaten, gewoon voor de fun, ook al zouden we dan misschien niet meer winnen, en in een heel goed team, bijvoorbeeld het team waarin we binnenkort de 24 uur van Essen gaan rijden, met Mats, Mathias en Ruben, en dan het liefst nog op een baan waar de strijd eerlijk is, want in Essen zijn zeer snelle thuisrijders.”

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
“Ik wil graag nog endurances races rijden en winnen, al zijn het er maar 3 of 4 op een jaar, dat is voor mij al ok.”

Welke andere hobby’s heb je?
“Ik heb altijd gevoetbald, landelijke hoofdklasse en later ook veel zaalvoetbal, ik heb wedstrijden in stijldansen gedaan, maar op dit moment zijn mijn hobby’s snowboarden, tennis en ik ga ook weer gitaar spelen.”

Als je wedstrijdleider bent, heb je dan niet het gevoel dat je liever zelf had gereden?
corne wedstrijdleidier
“Meestal niet, maar soms is het lastig, bijvoorbeeld in trainingen heb ik wel eens van, ik zou dat kartje ook wel eens even willen pakken, en even laten zien hoe het moet. Als ik kom kijken naar wedstrijden, dan heb ik wel vaak veel zin om ook weer mee te rijden.”

Wat is je huidige outfit?
“Mijn helm is al 11 jaar oud en nog steeds erg mooi, een Arai GP4 gespoten door Geert Koop en omdat ik hem al zo lang heb erg herkenbaar. Ik heb verder Alpinestar pak en schoenen, ik zou niet meer anders willen.”



Anderen over Corné

Ralf van der Grift (jarenlang teamgenoot van Corné):

corne ralf van der grift
“Gelukkig heb ik de meeste jaren alleen met Corné in een team mogen zitten, want hij is naar mijn mening echt de beste indoorkarter van de afgelopen 10 jaar. Waarom is hij dan zo goed vraag je je toch af. De eerste paar ronden zijn meteen snel, hij staat bekend om het feit dat hij bochten eerder instuurt, het ziet er niet ideaal uit, maar het is wel sneller. Velen hebben zijn stijl geprobeerd te kopiëren, maar zonder resultaat. Het is echt Snoeps stijl.”


Bert Salari (teamgenoot in de beginjaren van Corné en later topfotograaf die voor het beeldmateriaal zorgde bij het team van Corné):

corne bert salari

“Corné's racekarakter is open eerlijk en altijd benaderbaar. Wilt iedereen beter maken en kan de kennis ook op een prettige manier overdragen. Hij leest wedstrijden als een verhaal en weet wat nodig is om de winst binnen te hengelen. Gaat ervoor zitten en doet het gewoon! En toch niet de volle winst? Als er voor gestreden is, is iedere plaats een waardevolle en telt niet alleen P1! Een mens die het mooie van de sport kan waarderen.”


Ivo van Egmond (jarenlang concurrent van Corné):

corne ivo van egmond
“Corné Snoep, A.K.A. SNOOOOOOOOOP (ref.Snoop Dogg feat.Pharell - Drop it like it's hot), zeer talentvol, gedreven, onwijs sociaal en altijd vrolijk! Dat is zoals hij is en zo heb ik hem ook leren kennen. Een topper in de kartsport en heeft een echt racehart. Een mooi voorbeeld hoe een racer zou moeten zijn. Altijd sportief op elk vlak. Niet voor niets dat zijn slogan is: "Neem je verlies en sluit aan!". Maakt altijd tijd voor iedereen en chagrijnig heb IK hem nog nooit gezien. Staat zeker positief in het leven. Een gouwe gast en een vriend waar je op kunt bouwen, als dat nodig is. Iets minder positief? Eigenlijk niets, zoals ik hem ken.... Hoewel.... Iets minder de Corné Reinders uithangen tijdens prijsuitreikingen hè! ;-) Dat we nog vele jaren raceplezier mogen hebben Corné!”


Jodey Ungerer (teamgenoot in alle jaren waarin Corné Nederlands kampioen werd):

corne jodey ungerer
“In de jaren dat ik met Corne heb gereden heb ik gezien dat hij naast een hele snelle karter ook nog eens heel slim zijn wedstrijden rijdt. Altijd kijkend naar de concurrenten en daar de tactiek op aanpassen. Daarnaast is het natuurlijk ook nog eens een heel sociaal persoon die altijd met iedereen een babbeltje wilt maken. Kortom een TOPgozer die met recht (als 1e) in de "hall of fame" staat!”



Dilemma’s

dilemma wit


Teamplayer / Individualist

corne ruben eupen

Endurance / Sprint

Start / Finish

Diesel / Benzine

Optimist / Realist

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Headsets / Geen communicatie

Risicozoekend / Risicoavers

corne eupen




Naam : Corné Snoep
Geboortedatum : 24 januari 1975
Nationaliteit : Nederlandse
Woonplaats : Middelburg




5 mei 2012, Middelburg

In 2011 kwam ik op het idee om succesvolle indoorkarters eens in het zonnetje te zetten, via een Hall of Fame op mijn website. Toen ik in 2012 op zoek ging naar een eerste persoon die ik hiervoor wilde vragen, moest ik niet lang nadenken of ik kwam uit bij Corné Snoep. Ik leerde Corné kennen toen ik een jaar of 13 was (2005), ik reed voor het eerst wat wedstrijden met karten en hij viel meteen op. Sindsdien zijn we elkaar steeds vaker tegen gekomen, en hebben we samen en zeker ook tegen elkaar veel wedstrijden gereden.

corne zee
Corné, bij sommigen beter bekend als Snoopy, kart al een jaar of 15, hij kwam voor het eerst in aanraking met karten in 1998 en is uitgegroeid tot één van de meest succesvolle Nederlandse indoorkarters. Als je een willekeurige Nederlandse wedstrijdkarter (indoor) vraagt naar de beste Nederlandse rijder van de afgelopen 10 jaar, is de kans groot dat Corné genoemd wordt. Hij is een winnaar in hart en nieren, werd sinds 2004 maar liefst vier maal Nederlands kampioen indoorkarten, won drie 24-uurs races, was van 2002 tot en met 2010 telkens in de top 3 van het Nederlands kampioenschap te vinden en werd drie maal verkozen tot rijder van het jaar. Een kleine greep uit zijn imposante palmares, maar Corné is veel meer dan alleen maar succesvol in prestaties.

Hij is bovenal een prachtige persoonlijkheid, bij veel mensen geliefd. Het is een echte ‘teamplayer’, oprecht geïnteresseerd in andere mensen en vooral ook heel erg bescheiden over zichzelf, wat hem waarschijnlijk ook zo populair maakt. In zijn beginjaren was hij zoals ieder ander zeker niet de snelste, lerende en trok hij zich op aan in eerste instantie snellere teammaten, zoals Bert Salari die hem met het spelletje in aanraking bracht. Maar waar andere bleven hangen op een middelmatig niveau, ontpopte Corné zich als een echte topper die alles in zich had om succesvol te worden. Hij werd een zeer complete rijder, niet alleen was hij razendsnel, hij kon inhalen als de beste, voor verdedigen draaide hij zijn hand niet om, en vooral ook tactisch was en is Corné ijzersterk. Hij was in de jaren 2002-2010 dan ook een voorbeeld en inspiratiebron voor vele andere (jeugdige) rijders, en nu nog steeds. Naast het rijden zelf, was Corné met zijn team ook één van de voorlopers in het professioneler bezig zijn met het
corne helm
indoorkarten. Een heel team met coach werd opgebouwd, een strakke outfit voor het hele team (waaronder prachtige persoonlijke helmen en headsets), sponsoren werden vergaard en behouden, er kwam een eigen website en ze waren altijd zeer fanatiek bezig met het indoorkarten om de races naar hun hand te zetten.

De laatste jaren is Corné iets minder actief als wedstrijdrijder, en legt zich nu ook meer toe op het organiseren en begeleiden van wedstrijden (als wedstrijdleider bijvoorbeeld), en geeft kartlessen aan de nieuwe generatie karters. Maar hij heeft zijn onmiskenbare groen/rode Ferrari helm zeker nog niet aan de wilgen gehangen. Zo deed hij afgelopen jaar, op mijn verzoek, mee aan het wereldkampioenschap indoorkarten, en verbaasde daar andermaal vriend en vijand. Hij won onder meer twee races op indrukwekkende wijze en liet zien zijn snelheid absoluut nog niet kwijt te zijn door constant met de top mee te strijden en uiteindelijk goed te eindigen in het klassement.

Ik hield met hem een interview, legde hem een tiental dilemma’s voor en vroeg (oud) teamgenoten en concurrenten van hem naar hun mening over de karter Corné.



Interview

Wanneer ben je begonnen met karten en hoe kwam je er mee in aanraking?
“Eind 1998 kreeg ik via Bert Salari voor het eerst te maken met het karten. Hij reed landelijke wedstrijden en ik ging eens mee naar de training. Dat was leuk en ging steeds vaker mee. Ik dacht: wat zijn ze snel, maar het ging steeds beter. In 1999 reed ik voor het eerst een jaar in het
corne dutch
DIKC (Nederlands kampioenschap indoor voor teams) met BiFlame met onder andere Bert als teamgenoot. Er reden toen 24/25 teams, maar het niveau was niet verschrikkelijk hoog, want in een jaar tijd reed ik met de besten mee, en gelijk in mijn eerste wedstrijd in Amsterdam reed ik van 14 naar 7, dat was gaaf. In 2002 reed ik voor het eerst met Donatello’s met Jodey Ungerer als teamgenoot en kwam het eerste podium in het eindklassement. In 2004 werden we voor het eerst kampioen met Erwin Jansen als coach en onder meer Marco Koolaard in het team. Ralf van der Grift kwam in 2005 in de plaats van Marco, dat was een klote jaar. Door een poulesysteem reden we vaak niet tegen directe concurrent Indoorfun, en werden we ondanks ons beste seizoen ooit geen kampioen. In 2006 nam het aantal teams af tot een stuk of 13/14 teams, het werd dan ook het laatste jaar van het DIKC, en we werden voor de 3e keer kampioen. In de jaren daarna maakten we de overstap naar de MKS (Nederlands kampioenschap voor teams met eigen kart), daarin werden we in 2007 en 2009 kampioen.”

Hoe beschrijf je jouw karakter (als karter)?
“Sociaal, nieuwsgierig, en meedenkend met anderen. Ik wil alles weten bij een wedstrijd, ik houd alles in de gaten en als ik niet rijd, wil ik langs de baan staan en coachen. Ik ben oprecht geïnteresseerd in andere mensen, en ik vind het mooi als anderen het goed doen.”

corne mks
Hoe fanatiek ben je?
“Ik merk dat dat nu een stuk minder is als vroeger, al zet ik me nog steeds wel voor 300% in voor het karten. Ik werk nu op de kartbaan in Roosendaal en organiseer ook wedstrijden. Sinds het WK heb ik wel weer heel veel plezier in het rijden, maar er zijn nu minder sponsoren, en de enduranceraces die zo leuk zijn om te doen, zijn niet goedkoop.”

Wat vind je het belangrijkste aan karten?
“ De gezelligheid en de sfeer eromheen, dat is ook de reden dat ik indoor bleef rijden, daarnaast natuurlijk presteren, ik zal niet snel in team stappen waarmee je niet voor podium kan strijden. Het is leuk om in een goed team te rijden dat indruk maakt, dat overal wint, dat mensen onthouden.”

Ben je boos of teleurgesteld als je niet wint, of hoe ga je met verlies om?
“Ik zet het snel van me af maar ik ben natuurlijk wel teleurgesteld. Maar ik ga gewoon in de kart zitten, denk bij mezelf ik ben de beste en als ik na het rijden het gevoel heb dat ik het goed heb gedaan dan kan ik daar zeker tevreden mee zijn, ook al win je niet altijd.”


corne eupen buiten
Wat is je geheim, waarom ben je zo goed?
“Vertrouwen is erg belangrijk, je moet van jezelf overtuigd zijn om de laatste tienden eruit te kunnen halen, maar je moet dat zelf niet uitspreken. Daarnaast is het heel belangrijk om na te denken, leren analyseren waarom je bochten op een bepaalde manier moet nemen en wat er gebeurt als je het niet goed doet, en ook voor de tactische overwegingen is nadenken van belang.”

Waarop kan je je nog verbeteren, of wat zijn je slechte eigenschappen?
“Misschien regenrijden, daar zou ik graag nog beter in willen worden, maar dat doe ik te weinig.”

Wat is je mooiste overwinning?
“De eerste races waar ik aan denk zijn toch de races die gepaard gingen met een kampioenschap, zoals de laatste race van het DIKC 2004 in Nijverdal, er konden nog 3 teams kampioen worden, en we wonnen de race en het kampioenschap. Maar ook de 1e MKS race die we reden in Uden was erg speciaal. Er kwamen die race 3 kampioenen bij elkaar, Mechanica van het ARKC, IKM (eerst Indoorfun waar we nog iets mee hadden recht te zetten) uit de MKS en wij uit het DIKC, en we wonnen! Ook de 1e overwinning in de 24 uur van Brugge in 2004 was mooi.”

corne V
Wat is je mooiste kampioenschap?
“DIKC 2004, dat was erg mooi om met een hechte vriendengroep kampioen te worden, en het was de 1e, die blijft je altijd bij. Ook de MKS 2007 was erg mooi, om een aantal monden te snoeren!”

Wat is je favoriete indoorbaan?
“Maarssen en Enschede op dit moment, maar de oude baan in Den Haag had ook iets speciaals.”

Wat is je meest bijzondere herinnering aan karten?
“Dat was ooit bij een race in Enschede, waar we een grote voorsprong hadden, en 3 ronden voor het einde, deed Jodey alsof zijn kart stilviel, wij werden helemaal gek en opeens reed hij door en bleek het een grap te zijn.”

Wat is je langste stint en je langste rijtijd in een race?
“Bij de 24 uur van Brugge 2006, reed ik ruim 4 uur in de regen en zo’n 8 uur in totaal.”

Wat is de leukste race die we samen gereden hebben?
corne ruben essen
“Dat is de 3 uurs race in Essen eind 2011, dat was helemaal te gek. Zonder veel training aankomen en dan gewoon gaan zitten en het zo goed doen in een heel sterk veld en gelijk laten zien wat je waard bent. De 5e plek van de 26 was echt top, zeker omdat het ook nog regende en we nog een kapotte kart hadden.”

Wat is de leukste race die je tegen mij hebt gereden?
“MKS 2011 in Middelburg, waar ik samen met Marco als gelegenheidsteam mee reed. Ons doel was om jullie als thuisteam het vuur aan de schenen te leggen, en we hadden een prachtige strijd samen en wonnen zelfs de race!”

Wat is je favoriete kwalificatievorm?
“Er zijn zoveel verschillende vormen, maar 1 ronde in dezelfde kart blijft het mooiste. Gewoon gaan zitten, laten zien wat je kan, en de beste rijders staan bovenaan, de kwaliteit komt daar echt naar voren.”

Heb je een favoriete uitspraak?
“Neem je verlies en sluit aan" is al jarenlang mijn motto, maar toen ik ooit geïnterviewd werd schreef de verslaggever als kop van het artikel: Groot in een kleine sport, dat vind ik ook een prachtige uitdrukking met een grote kern van waarheid!”

corne ruben mks
Wie is je meest gewaardeerde teamgenoot?
“Jodey staat absoluut op nummer 1, met hem heb ik zo veel meegemaakt en gewonnen, daarnaast ook Ralf en Daniel waarmee ik jarenlang samen heb gestreden, en ook de coach Erwin en fotograaf Bert die me vroeger ook met het spelletje in aanraking bracht, ieder waardeer je op zijn eigen manier.”

Welke autocoureur waardeer je het meest?
“Michael Schumacher, echt een legende. Veel mensen noemen Ayrton Senna, maar ik kreeg pas interesse voor de formule 1 rond 1998 toen ik meer begon te karten.”

Wie is je meest gewaardeerde sportman?
“Lance Armstrong, hij kwam terug van een zware ziekte, en om dan 7 jaar op rij de Tour de France te winnen is indrukwekkend. Je moet maar eens zo’n berg opfietsen, ik denk dat wielrennen nog een stuk zwaarder is dan bijvoorbeeld formule 1.”
corne mks 1

Met welk team zou je nog eens een 24-uurs race willen rijden?
“2 teams: één met mijn oude teammaten, gewoon voor de fun, ook al zouden we dan misschien niet meer winnen, en in een heel goed team, bijvoorbeeld het team waarin we binnenkort de 24 uur van Essen gaan rijden, met Mats, Mathias en Ruben, en dan het liefst nog op een baan waar de strijd eerlijk is, want in Essen zijn zeer snelle thuisrijders.”

Welke doelen heb je nog voor de toekomst?
“Ik wil graag nog endurances races rijden en winnen, al zijn het er maar 3 of 4 op een jaar, dat is voor mij al ok.”

Welke andere hobby’s heb je?
“Ik heb altijd gevoetbald, landelijke hoofdklasse en later ook veel zaalvoetbal, ik heb wedstrijden in stijldansen gedaan, maar op dit moment zijn mijn hobby’s snowboarden, tennis en ik ga ook weer gitaar spelen.”

Als je wedstrijdleider bent, heb je dan niet het gevoel dat je liever zelf had gereden?
corne wedstrijdleidier
“Meestal niet, maar soms is het lastig, bijvoorbeeld in trainingen heb ik wel eens van, ik zou dat kartje ook wel eens even willen pakken, en even laten zien hoe het moet. Als ik kom kijken naar wedstrijden, dan heb ik wel vaak veel zin om ook weer mee te rijden.”

Wat is je huidige outfit?
“Mijn helm is al 11 jaar oud en nog steeds erg mooi, een Arai GP4 gespoten door Geert Koop en omdat ik hem al zo lang heb erg herkenbaar. Ik heb verder Alpinestar pak en schoenen, ik zou niet meer anders willen.”



Anderen over Corné

Ralf van der Grift (jarenlang teamgenoot van Corné):

corne ralf van der grift
“Gelukkig heb ik de meeste jaren alleen met Corné in een team mogen zitten, want hij is naar mijn mening echt de beste indoorkarter van de afgelopen 10 jaar. Waarom is hij dan zo goed vraag je je toch af. De eerste paar ronden zijn meteen snel, hij staat bekend om het feit dat hij bochten eerder instuurt, het ziet er niet ideaal uit, maar het is wel sneller. Velen hebben zijn stijl geprobeerd te kopiëren, maar zonder resultaat. Het is echt Snoeps stijl.”


Bert Salari (teamgenoot in de beginjaren van Corné en later topfotograaf die voor het beeldmateriaal zorgde bij het team van Corné):

corne bert salari

“Corné's racekarakter is open eerlijk en altijd benaderbaar. Wilt iedereen beter maken en kan de kennis ook op een prettige manier overdragen. Hij leest wedstrijden als een verhaal en weet wat nodig is om de winst binnen te hengelen. Gaat ervoor zitten en doet het gewoon! En toch niet de volle winst? Als er voor gestreden is, is iedere plaats een waardevolle en telt niet alleen P1! Een mens die het mooie van de sport kan waarderen.”


Ivo van Egmond (jarenlang concurrent van Corné):

corne ivo van egmond
“Corné Snoep, A.K.A. SNOOOOOOOOOP (ref.Snoop Dogg feat.Pharell - Drop it like it's hot), zeer talentvol, gedreven, onwijs sociaal en altijd vrolijk! Dat is zoals hij is en zo heb ik hem ook leren kennen. Een topper in de kartsport en heeft een echt racehart. Een mooi voorbeeld hoe een racer zou moeten zijn. Altijd sportief op elk vlak. Niet voor niets dat zijn slogan is: "Neem je verlies en sluit aan!". Maakt altijd tijd voor iedereen en chagrijnig heb IK hem nog nooit gezien. Staat zeker positief in het leven. Een gouwe gast en een vriend waar je op kunt bouwen, als dat nodig is. Iets minder positief? Eigenlijk niets, zoals ik hem ken.... Hoewel.... Iets minder de Corné Reinders uithangen tijdens prijsuitreikingen hè! ;-) Dat we nog vele jaren raceplezier mogen hebben Corné!”


Jodey Ungerer (teamgenoot in alle jaren waarin Corné Nederlands kampioen werd):

corne jodey ungerer
“In de jaren dat ik met Corne heb gereden heb ik gezien dat hij naast een hele snelle karter ook nog eens heel slim zijn wedstrijden rijdt. Altijd kijkend naar de concurrenten en daar de tactiek op aanpassen. Daarnaast is het natuurlijk ook nog eens een heel sociaal persoon die altijd met iedereen een babbeltje wilt maken. Kortom een TOPgozer die met recht (als 1e) in de "hall of fame" staat!”



Dilemma’s

dilemma wit


Teamplayer / Individualist

corne ruben eupen

Endurance / Sprint

Start / Finish

Diesel / Benzine

Optimist / Realist

Zomer / Winter

Heden / Toekomst

Pole position / Snelste raceronde

Headsets / Geen communicatie

Risicozoekend / Risicoavers