Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

BEKC race 7, Spa-Francorchamps

Veersedam-Kastaci met FA Kart in de Ardennen
Spa-Francorchamps, 3 oktober 2015

151003 start

Op vrijdag 2 oktober ging ik samen met Dave, Ellen en Nick met een volgeladen auto richting Spa voor race 7 van het BEKC. De auto zat vol met kartspullen, maar onze Gillard was in Zeeland achtergebleven. We reden dit weekend met een door Edward Terol geprepareerde FA Kart, we waren erg benieuwd hoe dat zou zijn. Op vrijdag hadden Dave en ik helaas weinig trainingsmeters, toen we aankwamen was er eerst een middagpauze en vervolgens was het om kwart over 4 al afgelopen. Maar we hadden wel degelijk enkele waardevolle meters kunnen maken. De kart had heel veel grip, dat was fijn, maar ook even wennen, zeker qua sturen moest ik me heel erg aanpassen aan de kart. Dit ging echter iedere sessie beter, en we hadden er aan het eind van de middag geen slecht gevoel over. Cuma sloot zich in de loop van de avond ook aan bij het gezelschap en we ging op zaterdag vol goede moed van start.

151003 ruben

We hadden zoals gebruikelijk 3 sessies alvorens de kwalificatie zou starten en we deden er allemaal 1. In de laatste sessie leken we de afstelling voor elkaar te hebben, ik kon op oude banden hele goede tijden klokken en we keken met vertrouwen richting kwalificatie. Dit bleek terecht, want in de kwalificatie pakte ik voor de 2e keer dit seizoen pole position! Ik nam ook de start van de race en kwam redelijk goed weg, op P3 kwam ik de eerste bocht uit en ik kon meteen aandringen bij de koplopers. Na wat positiewisselingen kwam ik wederom op plek 3 te liggen, achter 2 gelegenheidsrijders Noah Lhoez en Max Timmersmans. Bij deze mannen leek het alsof ze dachten dat ze in een sprintrace zaten, want in het eerste half uur begonnen ze zelfs al te verdedigen om maar de leiding te kunnen houden. Ik liet me hierin net iets teveel meeslepen, want ik voelde dat de kart erg lekker lag en wilde graag een constant tempo rijden. Daarom nam ik net iets teveel risico om mijn plek te behouden en schoot ik even van de baan af.

151003 cuma

Dit kwam ons duur te staan, ik verloor ruim 30 seconden. Ik kon vanaf dat moment wel een goed tempo rijden en tijd goedmaken, en na onze eerste tankstop bij 1 uur en 15 minuten wedstrijd kwam Cuma terug de baan op als 5e. Cuma had slechts 15 minuten getraind dus moest logischerwijs (zeker in een nieuwe kart) nog even zoeken naar het juiste ritme. Hij reed dezelfde tijden als de rijders op P4 en 6, alleen de top 3 reed op dat moment ietsje harder en lag inmiddels een rondje voor ons. Met nog ongeveer een uur te gaan ging ik opnieuw rijden en ik kon direct mijn tempo van het eerste uur weer oppakken, sterker nog, ik verbeterde mijn snelste rondetijden en begon in te lopen op de top 4. De kart bleef in het laatste uur, terwijl de avond viel en het donker werd, ontzettend lekker rijden. Terwijl veel teams terugvielen in rondetijden kon ik als enige onder de 46 blijven rijden. Ik pakte P4 nog terug, maar voor de top 3 had ik net wat tijd te weinig. Helaas bleek achteraf dat mijn uitstapje in het begin van de race ons waarschijnlijk P2 heeft gekost. Jammer, maar desondanks waren we zeer tevreden over 1. Het halen van de finish, en 2. Onze pace, de kart lag super en we konden de hele race lang pushen zonder dat de banden eraan gingen.

151003 team

Met nog 1 race te gaan is er qua klassement weinig meer te redden, dit seizoen zat het bepaald niet mee op veel momenten, maar qua snelheid zaten we er bijna altijd goed bij. Tijdens de laatste race in Genk willen we graag nog eens knallen en dan wel voor het bijbehorende resultaat gaan!!