Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

Formula Karting race 9

Ruben grijpt op tactische wijze allereerste Formula Karting titel
Roosendaal, 29 oktober 2016

De ontknoping van het allereerste Formula Karting seizoen nadert, nog 2 races te gaan en nog 2 titelkandidaten over, te weten Rico en ik. Ik stond 8 punten voor en dus was er theoretisch een kans dat ik al in Roosendaal de titel kon veiligstellen. Voor Formula Karting was de race bij KCR een mooie gelegenheid om aan te grijpen voor de bekendmaking van enkele van de plannen voor volgend jaar, en daaraan gekoppeld een hele leuke persconferentie de avond voorafgaand aan de race. Hierin mochten Mats en ik plaatsnemen op de praatstoel en waren we live op Facebook te volgen tijdens een hele leuke Q&A-sessie met publiek op locatie en via internet. Een heel succesvolle primeur vond ik zelf, het werd door velen goed ontvangen en was een relaxte manier om het toch spannende weekend te beginnen!

161029 fk briefing

Op zaterdagochtend kon er nog even getraind worden voordat de 4 sprintraces gingen beginnen. We vingen aan met een one lap kwalificatie in de normale richting, gevolgd door een 5 minuten kwalificatie in tegengestelde richting. Bij mij ging dit super, in beide sessies kon ik overtuigend de snelste tijd pakken en zo kon ik de pole position pakken. Niet geheel verrassend was het Rico die achter me als 2e plaatsnam op de startgrid, terwijl Thom, Rick en Eliano daar net achter stonden! De eerste race was een simpele sprintrace van 10 minuten in omgekeerde richting, een korte race van start tot finish zonder enige pitstops of andere grappen. Ik wist wat me te doen stond, wegrijden en als dat niet lukte de deur dichthouden! Dit laatste was wat het grootste deel van de race aan de orde was, met Rico achter je kan je geen gaatje laten want hij heeft in Roosendaal al op alle plekken van de baan ingehaald. Ik kon geconcentreerd blijven en de binnenkant van de bocht goed afschermen, hierdoor bleef het veld compact en werd er in het middenveld ook flink geduwd en getrokken!

logo fk

Ik kon de race winnen en daarmee startte ik ook in race 2 op pole position in de normale richting, mijn favoriete richting. Deze race verliep voor mij met iets minder druk van achteren, al na 1 bocht was Rico weg. Hij schoot rechtdoor en verloor een plekje aan Thom en Eliano, zo kon ik meteen een gat slaan en met mooie tijden kon ook niemand meer dichterbij komen, ondanks een korte 10 seconden pitstop. Eliano was de man van de race, want met een prachtige inhaalactie stelde hij een top 3 plek veilig, Rico kon vrij doorrijden naar plek 2 en bleef zo qua punten in de buurt. In race 3 reden we wederom andersom en na races van 10 en 15 minuten nu 20 minuten. Rico zette de druk er meteen weer vol op, maar kwam er niet langs. Hierop besloot hij de pit in te duiken en toen was het even aftasten wie er sneller was. We reden ongeveer gelijke tijden en ik besloot geen risico te nemen en na een paar rondjes ook te pitten. Ik kon Rico opvangen en nam geen risico, de dagzege was voor mij vandaag dan ook van ondergeschikt belang. Ik wilde koste wat kost het kampioenschap niet laten aankomen op de laatste race in Eupen waar de kartverschillen toch altijd wat groter zijn als in Roosendaal.

Dit gaf sommige rijders de kans om voor ons te komen, door laat te stoppen was de weg vrij en ik focuste me op de rijders achter me. Toen dagrijder Filipe Viera (die nog moest stoppen) ons op een rondje kwam zetten kon ik even een gaatje slaan, en vanaf toen was ik een seconde weg en kon ik mijn positie veiligstellen. Dit bleek aan de meet een 8e plek te zijn, niet erg aangezien Rico op 9 finishte. Mijn opdracht was nu duidelijk, ik stond gedeeld 1e met Thom, met Eliano, Rico en Mike nog in de buurt qua punten. Omdat Mike en Eliano dagrijders waren en niet meespeelden om de punten, moest ik gewoon zorgen dat ik 1e of 2e werd en voor Rico eindigde. Ik had al snel berekend dat dit altijd zou lukken als ik binnen de 3 posities van Rico over de finish kwam, ongeacht wat alle andere rijders deden. Het werd een spannende race, ik had flink last van een aantal mensen die op mij gingen verdedigen en daardoor werd ik gedwongen om, net als Rico, vroeg te pitten. Hierdoor kwam ik wel net achter Rico weer de baan op. In deze 25 minuten race moesten we een kartwissel doen en mijn nieuwe kart was niet super. Ik kon bij Rico in de buurt blijven maar Thom die net voor hem zat maakte het nog wat hectischer door vol te gaan verdedigen. Rico probeerde alles om erlangs te raken en vocht zich uiteindelijk een weg langs Thom. Ik moest ondertussen de mannen achter me van het lijf te zien te houden, want Thom reed hele langzame tijden en dus was het oppassen geblazen. Ik liet Thom op het einde rijden, ondanks dat ik hiermee de kans op de dagzege uit handen gaf, wilde ik geen risico nemen om de titel nog op het spel te zetten!

161029 fk race 9

Na 25 minuten kwam ik 2 plekken achter Rico over de meet en dus was de buit binnen. Een snaarstrakke dag en daar was ik mega blij mee, door mijn constante prestaties van eerder dit seizoen sta ik 11 punten voor met nog maar 10 punten die ingelopen kunnen worden door mijn schrapresultaat van Berghem (P5). Voor mijn gevoel heb ik de beslissende slag geslagen tijdens de listige race van Puurs in droge én zeker ook natte omstandigheden. Ik was uiteraard super content met de titel, zeker omdat Formula Karting een blijvertje lijkt te zijn als een groot indoor kart kampioenschap a la KartGrid Cup van vroeger, verreden op meerdere circuits. Dit maakt het mooi om de allereerste titel te kunnen grijpen! Rico en Mats zijn al zeker van hun 2e en 3e plaats. En wie pakte dan eigenlijk de dagoverwinning? Dat was opnieuw Thom, een hele mooie voor hem, alles viel op zijn plaats en hij wist optimaal gebruik te maken van het wat gekke verloop van vooral de 3e en 4e race! Ik werd 2e en Rico 3e, net voor de jonge mannen Mike en Eliano! De laatste race zal eind volgende maand dus verreden worden in Eupen, dan zal ik opnieuw vol voor de dagoverwinning gaan!