Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

Formula Karting race 8

Ruben bestolen van overwinning in Brussel
Brussel (Be), 5 oktober 2019

De 8e race van het seizoen Formula Karting 2019 werd verreden bij FKI te Brussel, een baan die nooit hetzelfde is en altijd garant staat voor leuke races. Met nog 3 wedstrijd te gaan in het kampioenschap is het ongelooflijk spannend, Opnithi en ik hebben allebei een race gemist en dat zorgt ervoor dat de top 3 in het klassement (inclusief Mats) binnen een punt van elkaar staat. FKI is een baan waar wij alle drie erg sterk zijn, en al snel bleek dat ook vandaag de podiumplekken tussen ons drie verdeeld zouden gaan worden. De dag begon op een kletsnatte baan buiten, het was dan wel droog, maar door de regenval van afgelopen nacht was het in de eerste races regenrijden en dat maakte het extra uitdagend. In race 1 ging Opnithi er met de pole position en de winst vandoor, hij moest nog wel even verdedigen om Logan van zich af te houden, en dat gaf mij vanaf plek 3 de kans om aan te sluiten en Logan nog in te halen, zo begon ik prima met een 2e plek. Mats had een mindere start doordat hij weliswaar een snelle kart had, maar de tank lekte benzine en die kwam op zijn achterwiel waardoor hij lastig te besturen was.

191005 fki 1

In race 2 had ik een mindere kart, maar ik wist er nog wel een 3e startpositie uit te halen. In de race werd ik al snel ingehaald door Rico Haarbosch, terug van weggeweest, hij deed weer eens een race mee als dagrijder. In het 2e deel van de race nam ik mijn longcut om Mats te pareren die achter mij ook een longcut had genomen. Ik kwam net achter hem weer de baan op en moest alle zeilen bijzetten om in de buurt te blijven. Dat lukte en in de laatste ronde kon ik zelfs weer aansluiten. Dit dwong Mats om op het buitenstuk te verdedigen, en daar was het nog nat buiten de ideale lijn waardoor hij bij de 1e de beste bocht rechtdoor ging en ik de 4e plek kon overnemen zonder er veel voor te hoeven doen. Een lastige keuze voor Mats, want als hij de binnenkant niet had gekozen dan had ik dat wellicht geprobeerd. Guillermo won de 2e race met een hele sterke wedstrijd. In race 3 had ik een goede kart, zo goed dat ik in de kwalificatie het gat met de rijder voor me niet goed inschatte en aan het einde van de ronde achter hem kwam vast te zitten. Hiermee verloor ik veel tijd en dit kostte me ook nog de pole position op enkele duizendsten. Guillermo stond opnieuw vooraan maar gelukkig kon ik hem tijdens de race inhalen en de overwinning vrij makkelijk veiligstellen. Guillermo en Rico vochten een mooi duel uit om plek 2 waarbij Guillermo aan het langste eind trok, terwijl Opnithi even vast kwam te staan in een duel met Christian Douven en daardoor veel punten verloor.

191005 fki 2

Ik stond hierdoor aan kop van het klassement maar wist dat ik in race 4 mijn slechtste kart zou krijgen, kart 8 reed al de hele dag achteraan en ook ik kwam er niet verder mee dan een 11e plaats nadat ik vanaf de 16e en laatste plek had moeten vertrekken. De bandenspanning van de linker achterband was te laag waardoor de kart veel onderstuur had. Gelukkig kreeg Opnithi deze kart ook nog in de laatste race, tenminste dat dacht ik. Opeens werd na mijn race de kart echter de werkplaats ingereden en werd de bandenspanning flink opgepompt. Nadat in FK1 en FK2 al 7 mensen met deze kart hadden moeten rijden (allemaal in de achterhoede) werd met nog 2 races te gaan opeens de beslissing gemaakt om de bandenspanning aan te passen. Een bizarre beslissing die enorm oneerlijk aanvoelde voor iedereen die al met die kart gereden had, zeker omdat de kart nu opeens 1 van de snelste op de baan was. Persoonlijk vond ik het een onbegrijpelijke en zeer oneerlijke beslissing van de organisatie die een grote invloed had op het dagresultaat en daarmee het kampioenschap. Als reden werd gegeven dat de veiligheid in het geding was, en dat terwijl er prima met die kart te rijden viel (ik was er nota bene net uitgestapt in een race waarin ik van P16 naar P11 reed) en andere karts met hetzelfde euvel of een benzinelek werd niks mee gedaan.

191005 fki podium

Helaas kon ik er niks aan doen en moest ik me focussen op de laatste race om de schade te beperken. Opnithi kon hier natuurlijk zelf niks aan doen en maakte dankbaar gebruik van deze situatie door de laatste race als 2e te eindigen en daarmee de dagzege te pakken. Ik eindigde met een middelmatige kart op plek 5, wat genoeg was om de 2e plek in het dagklassement te pakken met gelijke punten met Mats, we hadden beiden 1 overwinning maar mijn 2e plek uit race 1 gaf de doorslag. Een vervelend einde dus van deze leuke racedag. Het kampioenschap blijft spannend, met nog 2 races te gaan sta ik nu op 2 punten achter Opnithi, de volgende race is in het Nederlandse Roosendaal begin november.