Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

KWC Nations Cup

Ruben & Mike met Dutch Value naar 2e plaats
Charlotte (USA), 21 juli 2019

1907 trip usa 11907 trip usa 2

Het wereldkampioenschap indoorkarten werd in 2019 voor de 5e keer georganiseerd in de Verenigde Staten van Amerika. Eindelijk, na 7 jaar Europa en 1 keer Brazilie gingen we voor het eerst sinds Phoenix 2010 weer eens de grote plas over om het op te nemen tegen de beste indoorkarters ter wereld. Het is even reizen, maar wat is het gaaf om nieuwe banen en tegenstanders ver van huis te ontdekken. Samen met mijn pa combineerde ik deze trip met een geweldige vakantie van anderhalve week die ons door 8 verschillende staten voerde. Van het Smokey Mountains National Park in North Carolina gingen we naar de stad van de muziek in Nashville, Tennessee, alvorens de Nascar race op de Kentucky Speedway en de fameuze Indianapolis Motor Speedway in Indiana te bezoeken. Onze reis kreeg een vervolg in het geweldige Ohio waar we in de binnenstad van Cleveland keken naar Major League Baseball wedstrijden van de Cleveland Indians. Na een korte city trip in Pittsburgh Pennsylvenia reden we terug door West Virginia en Virginia naar Charlotte waar we op donderdag 18 juli voor het eerst kennismaakten met de WK baan van dit jaar, Victory Lane Indoor Karting.

1907 trip usa 31907 trip usa 41907 trip usa 51907 trip usa 6

Het was een geweldige baan van meer dan 60 seconden en zeer uitdagend gezien de wisselende en veelal gladde ondergrond van de baan. Een prachtige locatie voor het WK en we begonnen met 3 dagen trainen om goed voorbereid te zijn op de eerste race, de Nations Cup. Deze werd verreden op zondag en op zaterdagavond was ik er helemaal klaar voor. Alleen 1 probleem, ik had geen team. Geen BlueStar dit jaar en geen Dutch Value, althans niet de gevestigde orde. Maar gelukkig was Mike Dijkgraaf er wel, 1 van de jonge talenten van de Dutch Value en met zijn 14 jaar 1 van de jongste rijders op dit WK. Hij was eigenlijk niet plan om de Nations Cup te rijden maar toen ik vroeg of hij met mij wilden rijden wilde hij toch meedoen en besloten we als enige van de 16 teams om met z’n tweeën te gaan rijden. Een fikse uitdaging, want het was dit jaar 1 lange 6 uurs race waarbij de omstandigheden zwaar waren, 35 graden en een hoge luchtvochtigheid waardoor het benauwd aanvoelde. De dag begon met een 5 minuten kwalificatiesessie op een spiegelgladde baan waarbij de rondetijden zomaar 5 seconden langzamer waren dan een dag eerder tijdens de trainingen. Ik pakte de 2e tijd, wel ruim achter de Amerikaan Jerott King, ook al WK deelnemer in 2011, 2012 en 2013. Achter mij stonden de Duitser Dennis Höller en de Amerikaanse eigenaar van de baan, Fred Ogrim.

190721 nationscup ruben

Met de Le Mans start wist ik meteen de leiding in de race te pakken. Deze kon ik echter niet lang vasthouden, Jerott kwam er al in ronde 2 voorbij en trok meteen een gat. Achter mij kwamen Ogrim, Jerome Citrowksi (USA), Mats de Jong (Be) en Höller weer opzetten en met deze mannen had ik mooie gevechten op de baan en wisselden we de 2e plek steeds af. Na anderhalf uur doken de meeste teams de pit in voor hun eerste wissel. Je moest minimaal 5 kartwissels maken waarbij je ook van rijder mocht wisselen. Door de zware omstandigheden werden er geen extreem lange stints gereden. Ik ging echter nog wel door tot halverwege de race omdat ik vandaag de meeste rijtijd voor mijn rekening zou nemen. Na 3 uur rijden loste Mike me af, en dat was net op tijd, want ik was 4kg afgevallen en had nog maar net genoeg over, gelukkig dat ik een ruime marge had genomen want dat was op een bloedhete dag als vandaag hard nodig. Ik probeerde mijn vochtniveau weer op peil te brengen terwijl Mike ondertussen de baan op ging.

190721 nationscup start

Al snel kregen we een 20 seconden stop en go penalty voor een foutieve pitstop, we hadden naar het verkeerde licht gekeken omdat we rechts binnenkwamen en de linker kart geloot kregen, daarom moesten we de rechter lamp volgen en dat ging even mis. Gelukkig reed Mike daarna gelijk goede tijden waardoor we in de top van het klassement bleven. Michael Schöttler lag aan de leiding voor de Duitsers en lag virtueel een half rondje voor door hele strakke rondetijden. Achter ons kwamen Traxxis en Team Brexit opzetten terwijl ook andere Brazilianen, Duitsers, Colombianen en Amerikanen in de achtervolging op ons waren. Na een klein uurtje nam ik het weer van Mike over en op dat moment lagen we nog op een 2e plek. Het ging boven verwachting goed en ik kon zelfs nog wat inlopen op de Duitsers Laube en Lohse die op kop reden ruim een halve ronde voor ons. Na anderhalf uur was ik weer toe aan een kleine pauze en ging Mike weer de baan op. Een podium leek er nu in te zitten, we konden het bijna niet geloven maar na onze laatste 2 wissels lag ik toch echt op plek 2 met zelfs een ronde voorsprong op de nummers 3, 4 en 5. Op 39 seconden achterstand finishten we na 6 uur op een geweldige 2e plek, een herhaling van ons resultaat van vorig jaar en daar waren we enorm blij mee.

190721 nationscup podium

Het Duitse team prolongeerde hun titel van vorig jaar in Szczecin en waren ijzersterk, achter ons was het het Belgische Traxxis (regerend wereldkampioen bij de teams) dat 3e werd net voor de Britse, Colombiaanse en Amerikaanse thuisrijders die allen ook een zeer sterke race afwerkten. Toegegeven, het niveau lag iets lager dan vorig jaar in Polen, maar dat maakte onze 2e plek in dit sterke veld absoluut niet minder mooi. Vol trots namen we onze eerste trofee van dit WK in ontvangst met de Nederlandse vlag in de hand, een geweldige dag die we afsloten bij Longhorn Steakhouse, een super goed restaurant in Charlotte waar we die week nog vaker zouden terugkomen. Echt genieten van het eten kon ik die avond niet, door het vele vochtverlies voelde ik me beroerd maar na het nodige zout en drinken te hebben ingenomen ging het later op de avond alweer beter. Een dag later op maandag was de laatste trainingsdag voor het individuele WK van start ging, daar hadden we inmiddels heel veel zin in!

190721 nationscup podium dutch value