Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

12 uur van Eupen

BlueStar komt sterk terug en eindigt 2e in toprace
Eupen, 19/20 mei 2018

In de nacht van 19 op 20 mei werd wederom de 12 uur nachtrace bij Karting Eupen gehouden. Een heel sterk veld van zo’n 25 teams stond aan de start en daarbij ook 2 teams van BlueStar, een Nederlandse en een Belgische line-up. Samen met Romano Franssen en Christian Douven vormde ik BlueStar 1, terwijl Logan Sougne, Mathias Grooten en Yoan Medart het 2e topteam vormden. Een aantal sterke concurrenten waren de Duitsers van DMC, de Belgen van Modave Racing, Acquity Racing en Traxxis uit België en het Nederlands/Belgische gelegenheidsteam van Rico Haarbosch, Giovanni Baccellieri en Kevin Caprasse (KGR Racing). De race werd verreden op 85kg maar 4 stints dienden gedaan te worden op 95kg en traditiegetrouw werd er na 6 uur ook van richting gewisseld. De kwalificatie werd gedaan door Romano die zich als 4e wist te kwalificeren. Alle topteams waren vooraan te vinden en het waren vooral Benjamin Kaivers van Modave en Logan die indruk maakten met hele snelle tijden. Iedere 55 minuten werd je binnengeroepen om van kart te wisselen en zoals we gewend zijn in Eupen was alles zeer strak georganiseerd en verzorgd.

Romano deed meteen een dubbele stint en kon in de 2e stint ook goede tijden rijden. Omdat ieder team naast de 12 kartwissels ook nog 3 extra stops moest maken en daarbij een minimaal aantal seconden in de pits moesten staan, was het lastig te volgen hoe de stand van zaken op het moment was. Sommige teams maakten al meteen langere stops en andere deden weer meer stints op 95kg in het begin, dus het was een beetje aftasten. Christian ging na Romano ook gelijk een stint op 95kg doen en dat ging goed. We zagen we dat BlueStar 2 in de kart van ons (zij kregen telkens de kart na ons) meteen harder ging dan wij, en dus moesten we ons wel een beetje achter de oren krabben. Er was extreem veel grip op de baan, veel karts hadden nieuwe voorbanden gekregen en het gripniveau werd hoger en hoger. Ook Christian deed een dubbele stint en daarna mocht ik voor het eerst gaan rijden. Ik deed 2 stints op 95kg omdat we deze graag gedaan wilden hebben voor de richtingswissel, het is dan namelijk niet voordelig om op kop te rijden en we hadden nu ook een paar prima karts.

180520 12h eupen BS2

Ik moest wel wennen omdat er zoveel grip was, hierdoor reed ik in het begin niet constant genoeg. In mijn 2e uur kwam ik achter Bart Paret van Acquity te rijden die ook op 95kg reed, ik kon bij hem aanpikken en mijn tijden waren direct iets sneller. Een beetje afkijken van iemand die sneller is kan geen kwaad, maar Acquity besloot om vervolgens een extra stop te doen en ons niet mee op sleeptouw te nemen. Om ik een lastige kart had kwam ik alleen net niet aan de tijden die ik achter Bart reed, en dus deed ik ook een pitstop en kwam net voor Bart weer de baan op, zo kon ik even later zijn slipstream weer oppakken. Romano deed de stint na mij ook op 95kg en dat ging veel beter dan zijn eerste stint. We begonnen langzaam maar zeker terrein goed te maken, want dat was ook nodig aangezien we rond plek 4/5 rondreden op dat moment. BlueStar 2 en Modave voerden nog steeds de race aan en zij leken deze nacht heel erg sterk.

De richtingswissel was zoals altijd een zenuwachtig gedoe, veel teams kwamen binnen net voor het sluiten van de pits om zo nog een extra stop te doen en een goed moment uit te kiezen op de baan voordat de safety kart naar buiten kwam. Acquity Racing verloor hierbij het meeste doordat zij de 1e plek in handen hadden toen de safety kart de baan op kwam, wij hadden met enig geluk een veel betere trackpositie en wonnen wat tijd. Romano knalde in de andere richting gelijk lekker door en deed dus al zijn 2e dubbele stint. Christian en ik deden daarna 2 enkele stints afgewisseld en we werden beter en beter. Ik kon in mijn stints heel veel tijd goedmaken op alle 3 de teams voor ons, we waren KGR Racing inmiddels voorbij en ik kon ook Acquity en BlueStar 2 achterhalen en tevens de snelste raceronde verbeteren. Modave reed nog wel op kop, maar door een misser bij hun laatste pitstop waren we ze genaderd tot op 10 seconden, en dat terwijl we halverwege de race nog zo’n anderhalve ronde achter lagen. We hadden een mega sterk laatste deel van de race gereden en Christian nam de laatste stint nog voor zijn rekening.

180520 12h eupen BS1

In het begin van de stint bleef het verschil gelijk, maar aan het einde van het laatste uur moesten we nog iets terrein prijsgeven, we realiseerden ons dat de overwinning er helaas niet meer in zat. De 2e plek was ruimschoots in onze handen, Yoan van BlueStar 2 had zijn ribben geblesseerd en door een extra stop van hun moesten ze nog uitkijken voor plek 4, maar hun podiumplek kwam niet meer in gevaar. Al met al een zwaarbevochten race van zeer hoog niveau, en met 2 BlueStar teams op het podium deden we het bepaald niet slecht. Modave was vannacht net iets te sterk, felicitaties aan hun. Ik wil graag mijn teammaten Romano en Christian bedanken en zeker ook Mellanie die ons de hele race van start tot finish fanatiek heeft aangemoedigd en geholpen heeft met de tactiek! Op naar de 24 uur van Eupen later dit jaar, waar we met BlueStar weer met een topteam aan de start zullen verschijnen.

180520 12h eupen podium