Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

ZIKK race 2

Hoe het ene fantastische resultaat je het andere kan kosten
Middelburg, 9 oktober 2017

De 2e wedstrijd van het ZIKK seizoen 2017/2018 stond gepland op maandagavond 9 oktober. Na onze 10e titel van vorig jaar begin ik dit jaar aan, geloof het of niet, mijn 15e seizoen in het Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap voor teams. De eerste race had ik moeten missen vanwege een autosport wedstrijd in Magny-Cours maar gelukkig kon ik er nu wel weer bij zijn. Ons team was nagenoeg onveranderd, ware het niet dat we een nieuw jong talent hebben mogen verwelkomen, Guillermo van Pamelen uit Middelburg is onze nieuwste aanwinst en samen met hem gaan we proberen om onze 11e titel binnen te slepen. In race 1 hadden Leroy, Dave, Guillermo en Mika al een heel mooi resultaat neergezet met een 2e plek en Guillermo wist zelfs te debuteren met een pole position, heel knap! Nu was het Mika die de kwalificatie deed en hij startte vanaf plek 3. De eerste race was gewonnen door Auto Sturm en team Next was daarin 3e, zij startten nu ook van de posities 2 en 1. Ook de Looff lijkt dit seizoen een hele sterke opponent te zijn, zij hadden het aan het begin van deze 2e race echter lastig met een moeilijke kart. Mika bleef in de eerste stint netjes op plek 3, terwijl Leroy zich klaarmaakte en ik op de kartbaan arriveerde.

We hadden een goede wissel en lagen na het incasseren van onze erestraf zo rond de 6e positie. Auto Sturm kwam van achter ons weer opzetten en ging ons voorbij. Ik maakte me klaar voor de 3e stint en ook nu pakte de wissel goed uit, we hadden een lekker kartje al was het even afwachten hoe het ging aangezien ik al 4 maanden niet meer in Middelburg had geracet en geen tijd meer had gehad om nog te trainen. Maar toen ik nog niet lang in de kart zat realiseerde ik me dat ik een fout had gemaakt, ik was vertrokken op 82kg (met 80kg in mijn achterhoofd) en besefte me plots dat het gewicht in Middelburg tegenwoordig naar 85kg is opgeschroefd. Ik was mijn focus even helemaal kwijt en baalde als een stekker. De vele stints die ik gister en eergister op 80kg had gereden in Eupen hadden mij niet alleen op het verkeerde been gezet, maar ook de vermoeidheid als gevolg van deze slopende race zorgden er nu voor dat ik me tijdens het wegen niet had gerealiseerd dat we vandaag op 85kg moesten rijden. Wat nu te doen, binnenkomen was geen optie, aangezien de kartwissels nog bezig waren en ik, ook al had ik gewicht bijgepakt, waarschijnlijk toch een zwarte vlag zou krijgen. Ik probeerde me alsnog te focussen op het rijden van snelle rondetijden, dat was het enige dat ik op dat moment kon doen en ik werd fanatiek aangemoedigd door mijn teamgenoten langs de zijkant. Ondanks dat ik met mijn hoofd bij het gewicht zat, kon ik toch goede tijden rijden en naderde ik het podium. Ik nam de snelste raceronde over en even later ook de 3e plek toen Auto Sturm verrassend de longcut nam.

Maar ondertussen wist ik dat ons waarschijnlijk een zwarte vlag te wachten stond en in een flits ging door mijn hoofd om snel 2 extra schijven te pakken. Redenaties als, we zijn ook wel eens benadeeld geweest of we hebben ook al zo vaak pech gehad geven je natuurlijk nog niet het recht om zoiets te doen, maar in het heetst van de strijd, met een hartslag van 200 bonkend in je keel en een gemoedstoestand van willen winnen alsof je leven er vanaf hangt ging ik toch de mist in. Met onze laatste kartwissel legde ik eerst mijn schijven weg om er vervolgens 2 extra te pakken alvorens te wegen. Er was onduidelijkheid omdat ze gezien hadden dat ik eerst mijn schijven had weggelegd en derhalve niet konden controleren of ik genoeg gewicht bij me had gehad, hiervoor kregen we direct een zwarte vlag. De race was dus om zeep maar ik realiseerde me even later toen ik mijn helm had afgezet dat ik dit niet had moeten doen. Ik wist even niet wat ik er mee aan moest, natuurlijk was het maar 3 kilogram maar het was niet fairplay en dus was de straf meer dan terecht. Ik besloot later om mijn fout openlijk toe te geven op Facebook en daarmee door het stof te gaan, niet leuk maar waarschijnlijk wel het beste, als je fout zit moet je het ook toegeven, ook al zullen veel rijders dat lang niet altijd doen… Ik voelde me lullig tegenover mijn teamgenoten omdat zij hier niks aan konden doen en ook niks vanaf wisten en we hiermee dure punten verspelen, ook het punt voor de snelste raceronde ging nu naar een concurrent toe. We staan daarom na 2 races al op flinke achterstand in het klassement van onder meer Auto Sturm en Team Next die knap de race wonnen. Ik ga mijn uiterste best doen om de rest van het seizoen fair&square deze verloren punten weer goed te maken. Bij deze nogmaals mijn excuses, ik beloof dat ik dit niet meer zal doen!

171009 zikk race 2 podium